Fredrik Milson Skrevet 4. juni 2020 Skrevet 4. juni 2020 Hei, Jeg lurer på om det er noen som har god erfaring med bruk av Hilleberg Staika eller Allak 2/3? Gjerne testet under de fleste forhold både over og under tregrensen, gjerne i mye regn og litt utfordrende forhold. For meg er ikke vekten den største bekymring dersom jeg tidligere har bært på kuppeltelt på 4,17kg som singeltelt Jeg står litt fast mellom de to og ønsker gjerne brukererfaringer med opplevelse av innertelt/yttertel. Gjerne noen store pluss/minus sider hvis det er noen som har det! Takk på forhånd 🙂 Siter
+Miamaria Skrevet 4. juni 2020 Skrevet 4. juni 2020 Jeg har ikke brukt mitt Allak 2 i uvær, og telter nok desidert mest i godt vær. Men jeg hadde Staika med på ei samling for et par år siden, der røyk det tre telt i løpet av natten. Jeg merket knapt at det var vær. Det sto som støpt, og jeg er ikke spesielt god på å sette opp telt rett og sånt egentlig. Etter det kaller jeg bare Staika for bomberommet. Men det er så stort pakket at jeg bruker det kun hvis jeg trenger et bomberom, eller at jeg kjører helt fram. 2 Siter
ArveS Skrevet 4. juni 2020 Skrevet 4. juni 2020 Bruker Allak 2 til både solotelt og sammen med nær familie eller nære venner, sommer og vinter. Jeg skriver "nær" fordi en skal tåle litt av teltkamerater i situasjoner som krever litt bevegelse på en grunnflate 220x130/120. Teltet er stort nok til denne bruken både sommer og vinter, men lengre vintercamping med mye fyring innendørs og behov for tørking av klær blir trangt for to, helt OK med én. En forskjell ut over generell robusthet er de asymmetriske dørene på Staika. Fordelen er her at en alltid har en dør helt i le. På Allak er det vanligvis også minst en dør i le, men om vinden kommer rett fra fotenden får den en litt fallskjerm-aktig aerodynamikk. Til gjengjeld får du åpnet Allak opp på en helt annen måte en Staika, ettersom dørene er mer 2/3 og ikke 1/2 av liggelengden. 2 Siter
Dortase Skrevet 4. juni 2020 Skrevet 4. juni 2020 (endret) Jeg har ikke brukt mitt Allak 2 i veldig mye vind, bare mye snø å taklet det fint. Jeg likert generelt teltet veldig godt, men det jeg ikke liker er at begge inngangene peker samme vei, Slik at du ikke kan ha en inngang i le for vinden. Trur kanskje Staika har dette? Men ser ut til at andre har testet det i "stiv kuling" Endret 4. juni 2020 av Dortase 2 Siter
Populært innlegg Ikigai Skrevet 4. juni 2020 Populært innlegg Skrevet 4. juni 2020 Hei Fredrik! Jeg har hatt Hilleberg Staika i ti år nå og selv om jeg har brukt det ihjel så holder det fortsatt stand og jeg bruker det fortsatt. Har brukt teltet i alle slags forhold både i Norge og i utlandet. I Afrika hadde jeg alt fra 45 grader og steikende sol til regnstorm i Namibia (ekstrem-nedbør av en annen verden). Ellers har jeg brukt teltet i det meste av norske forhold, som høststormer på vestlandet, høyfjellsturer på vinterstid i tillegg til alt av enkle turer i finvær. Det jeg liker med Staika-teltet er at jeg kan stole på det 100%. Når jeg bodde på vestlandet pleide jeg å dra ut på tur med teltet når det var meldt storm for å "oppleve været". Som fotograf har jeg også en (u)vane for å sette teltet på de mest fotogeniske plassene som sjeldent er de mest værbeskyttede, og med Staika-teltet er dette aldri et problem. Nå har jeg ikke prøvd Allak-teltet, så jeg kan ikke gi deg en god sammenligning basert på erfaring, men som flere over her påpeker så er den største forskjellen at Staika er designet som Black label-telt, mens Allak er Red label. I tillegg til forskjellen i tykkelsen på duken (Kerlon 1800 vs Kerlon 1200 på Allak) og stengene (10mm vs 9mm på Allak), så blir de mest åpenbare forskjellene formen på teltet (der Staika er mer kuppel) og designet av dørene, der dørene på Staika vender i motsatt retning av hverandre. I praksis kan dette ha både liten og stor betydning, alt etter værforhold osv, men dette er noe jeg har satt stor pris på. Ofte snur vinden seg i løpet av natten, og det å da kunne ha le i andre enden og benytte denne uten å få snø og regn inn i teltet er etter min mening en stor fordel. Jeg liker at jeg også kan se begge veier, uten å stikke hodet ut av teltet. Fint for å følge med på været, se etter dyr man hører utenfor eller rett og slett se solnedgangen på ene siden og soloppgangen på den andre. Staika passer nok kanskje best der teltet står litt utsatt til, eller på en flate eller høyde der en vil ha le/utsikt i alle retninger, mens Allak har kanskje en fordel om en har "ryggen" til noe mindre interessant (f.eks. en bergvegg, et skogholt eller rett og slett andre teltere og bebyggelse) og den fine utsikten andre veien. Da har man (eller begge to) utsikt i samme retning, og hindrer evt. innsyn fra "baksiden". Eksempelbildene på Hilleberg-siden viser også litt av dette. Ut over det virker døråpningene større på Allak, slik Arve nevner. Det kan være en fordel i fint vær og ulempe i dårligere vær. Uansett tenker jeg ikke at det er så ekstremt store forskjeller på disse teltene, og du tråkker nok ikke feil uansett hva du velger. Men det jeg kan si er at dersom vekt ikke er et problem så tviler jeg på at du ville blitt skuffet med Staika-teltet. Jeg er nok blitt mer kresen på vekt de siste årene, så Staika-teltet blir nå for det meste brukt på turer med pulk (evt. kajakk, bilturer og korte ryggsekkturer). Mitt neste telt blir nok et Hilleberg Rogen for lette sommerturer hvor fruen er med. Hilleberg Enan blir brukt på sommerstid når jeg er alene, men jeg merker at jeg ikke kan være like fleksibel på valg av leirplass som med Staika-teltet. Her er forøvrig en annen tråd som sammenligner Staika med Allak 3: https://www.fjellforum.no/topic/48812-hilleberg-allak-3-hilleberg-staika/ Legger ved noen stemningsbilder. 10 3 Siter
Fredrik Milson Skrevet 4. juni 2020 Forfatter Skrevet 4. juni 2020 Takk for svar alle sammen! Har grublet en stund på det. Valget faller bok på Staika dersom dette tåler det meste av vær så og si! Bra svar fra alle, setter pris på de gode svarene og at dere tok dere tid 😁 Staika er bestilt og gleder meg veldig til å teste dette godt gjennom sommeren og utover vinteren 🏕️⛰️ Tusen takk 🙌 4 Siter
+Krankman Skrevet 4. juni 2020 Skrevet 4. juni 2020 (endret) @KristianP fy søren for en variert bildesekvens som følger teksten din! Det må jeg si ass... #imponert Endret 4. juni 2020 av SnorreL Siter
Ikigai Skrevet 4. juni 2020 Skrevet 4. juni 2020 SnorreL skrev (6 minutter siden): @KristianP fy søren for en variert bildesekvens som følger teksten din! Det må jeg si ass... #imponert Hehe, ja, forsøkte å få frem at teltet duger til det aller meste. Noe jeg regner med du sikkert har oppdaget selv hvis det er sant at du har tre stykker av det? 😄 Siter
+Krankman Skrevet 4. juni 2020 Skrevet 4. juni 2020 KristianP skrev (9 minutter siden): (..)hvis det er sant at du har tre stykker av det? 😄 Nei, jeg har ikke tre stykker, men jeg er på mitt tredje i rekken nå. Du er åpenbart en "one tent man", noe jeg dessverre ikke er. Det som er sikkert er at det neste teltet jeg skal kjøpe er det beste men jeg skal selge det etter en likevel stund likevel. Før jeg kjøper et annet osv... Taper sjelden, noen ganger noen hundrelapper og har tom. tjent litt noen ganger. 1 Siter
Ikigai Skrevet 4. juni 2020 Skrevet 4. juni 2020 SnorreL skrev (1 minutt siden): Nei, jeg har ikke tre stykker, men jeg er på mitt tredje i rekken nå. Du er åpenbart en "one tent man", noe jeg dessverre ikke er. Det som er sikkert er at det neste teltet jeg skal kjøpe er det beste men jeg skal selge det etter en likevel stund likevel. Før jeg kjøper et annet osv... Taper sjelden, noen ganger noen hundrelapper og har tom. tjent litt noen ganger. Ah, skjønner. Høres kjent ut. Har det på samme måte når det kommer til fotoutstyr. 😄 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.