Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det gamle forumet var det en diskusjon om Bukkeholstindan; om det var mulig å ta seg ned i Tverrbytnet fra Midtre (eller noe sånt..). Denne diskusjonen vil jeg ta opp igjen her, men med en litt annen innfallsvinkel.

Jeg leser i Thommessens turguide Galdhøpiggen - Falketind. Om Bukkeholstinden, M-2 (2135) står det: "Enkel topp å bestige om en kommer fra ... ryggen fra sørvest (Tverrbytnet)". Om Store Bukkeholstinden: "... følg Tverrbytna inn til vann 1540. Enkel bestigning fra sør.". Nå har jeg ikke logget det som ble sagt i nevnte diskusjon, men mener at ikke alle var enige i disse beskrivelsene. Ovenfra var det flere som mente det ble for bratt..

Jeg snur denne problemstillingen litt, og ønsker å gå opp fra Tverrbytnet, helst direkte på M-2 (2135). Stigningsforholdet ser noenlunde greit ut på kartet, men kart alene har jo ingen nytteverdi i planleggingen. Med høydekurver på 20 meter kan det se greit ut, men likevel være umulig å ta seg frem.

Så da er spørsmålet mitt: Har noen vært inne i Tverrbytnet og sett terrenget med egne øyne..? Og kanskje gått ruta opp til M-2 (hvis det finnes noen rute, da..)? Er det mulig å ta seg opp her for personer som er fri for høydeskrekk og som aksepterer en viss risiko? Utstyrsbehov..? Jeg tror dette kan bli en interessant tur, med utgangspunkt ved Leirvassbu.

Torgeir

• 2 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

I fjor lå vi i telt ved vann 1540 (ikke så bra teltplasser der som boka

Galdhøpiggen-Falketind beskriver, men ok nok). Uansett, jeg ville ikke gitt meg i vei på denne mye omtalte løype, det så helt umulig ut nede fra vann 1540. Derimot om Store Bukkeholstind er det ikke noe problem.

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Skrevet

Kanskje noe sent besvart, men likevel... Jeg gikk hele ryggen med Tverrbotn-tindene inkl Hornet og kikket bort på veggen mellom Bukkeholstindene og Tverrbytnet, og da så det helt håpløst ut (bratt, vått og skummelt). Men dagen etter, når jeg gikk Bukkeholstindene var det adskillig greiere enn jeg hadde trodd. Jeg gikk opp til toppen SØ (2058), deretter opp til Store BHT, og fortsatte ryggen om M1 og M2, for deretter å gå ned til Tverrbytnet. Jeg fulgte ryggen fra M2 rett sørover til du kommer til et lite vann i brekanten. Deretter kan du gå øst-sør-øst mot den ryggen som kommer ned fra Store BHT, og enkelt ned til Tverrbytnet. Opp er tilsvarende enkelt. Det kan nok ligge en del snø i området som kan være glatt tidlig på sesongen, men i august var det problemfritt. Enkelte sva, men svært godt feste gjorde turen til en fornøyelse. Den ser altså mye verre ut enn den er. Lykke til (neste år?)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.