Gå til innhold
  • Bli medlem

Endelig Snota! (oktober 2006)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slenger ut en liten turrapport til, for på fredag var jeg på Snota. Nå har jeg snakket om og kikket på denne toppen fra nært og fjernt i et par års tid, så det var vel på tide at jeg fikk somlet meg opp dit. Jeg var alene på den populære og vakre toppen denne dagen. Litt nysnø hadde falt på de aller høyeste toppene i Trollheimen, ellers kan vel fjellområdet beskrives som temmelig grått og brunt nå så langt utpå høsten. Vil nesten våge å påstå at høstfargene er penere i Hedmark, hvor blant annet lyse lav-arter lyser opp i terrenget, samt at sprutrød rypebær-lyng en del steder vokser tett i tett. Men for all del, det er alltid flott på fjellet - uansett hvor og når! ;-)
Jeg startet ved Gråsjøen i Folldalen og fulgte stort sett den tradisjonelle ruten til topps på Snota. På vei ned igjen valgte jeg en litt annen variant ved å gå over Litl-Snota og følge ryggen videre nordover et stykke, før jeg tok med ned igjen mot høyre i noe bratt terreng.

post-436-133474438771_thumb.jpg

post-436-133474438776_thumb.jpg

post-436-133474438781_thumb.jpg

post-436-133474438786_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Jeg fikk et spørsmål om hvorvidt Snot-breen bød på problemer nå etter all snøsmeltingen som har vært i år. Jeg var spent på dette selv da jeg tuslet oppover fra Gråsjøen, og det skulle vise seg at selve Snot-breen nok hadde vært temmelig risikabel å ferdes på uten f.eks en isøks. Omtrent alt av snø var smeltet vekk eller var knallhard og såpeglatt. Imidlertid var det smeltet vekk så mye at det gikk an å komme seg opp i skardet mellom Snota og Litl-Snota UTEN å gå på breen, og det var dette jeg gjorde siden jeg ikke hadde med hverken isøks eller stegjern. I øvre del av partiet måtte det litt klyving til.

post-436-13347443885_thumb.jpg

post-436-133474438856_thumb.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.