Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Adresseavisen melder at Helsport legger ned på Melhus og flytter til Swix på Lillehammer. 14 ansatte mister jobben, tre stillinger blir igjen på serviceavdelingen. Fryktelig synd at Helsport forsvinner fra Trøndelag, og spørsmålet nå er hva som skjer med kompetansen, produktutviklingen og identiteten til firmaet i prosessen. 

Link til saken (krever abo): https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/05/14/Helsport-flytter-fra-Trøndelag-etter-70-år-En-meget-trist-dag-i-Helsports-historie-21831087.ece

  • Trist 12
Annonse
Skrevet

Dette var en veldig trist melding, men ikke uventet med nye eiere. Jeg har liten tro på at de ved denne flyttingen vil klare å bevare den bedriftskulturen som jo har vært et av Helsports konkurranse fortrinn. Ved oppkjøp har nye eiere gjort dette og som økonomene sier, "vi må ta ut synergiene i organisasjonen" Det betyr egentlig at de ser en mulighet for større utbytte, men det er nok av eksempler på at slike flyttinger har gått galt. Det er ikke bare å lag Excel ark.

  • Liker 6
Skrevet

Kanskje rett tid for Norrøna å komme med en teltserie?

Det ville være trist om Helsport skulle forsvinne. Jeg føler at jeg har gjort mitt og tør ikke si hvor mange telt jeg har i kjelleren. Flere av disse står det Helsport på. Fjellduken fra Helsport har jeg brukt mye. Men få av helsportproduktene er kjøpt til full pris. Spesielt XXL og fjellsport har solgt telt til svært lave priser. Hvordan er det med Helsport og det internasjonale markedet? Kan ikke huske å ha sett Helsport i utlandet.

Tore

 

  • Liker 1
Skrevet

Det er vel intet som varer evig. Fordelen med Helsport har vært en enestående serviceavdeling. Om de klarer å opprettholde servicenivået og samtidig fornye produktutviklingen er de inne på noe. Det burde være muligheter. Spesielt nå som alle skal på telttur i sommer.

En annen ting er jo at de røde og gule teltene er så tidstypiske, så det i seg selv gjør at mange kunne ønske å bytte i noe mer tidløst om noen få år..

Jeg husker en tid der f.eks. Hilleberg aldri var på salg. Dette var egentlig veldig OK, for da visste man hva prisen var og at det aldri kom på salg. I motsatt ende kjørte Helsport på med billigmodeller, Outlet, storsalg osv, og satset på store volum samt andre produktkategorier. Jeg er usikker på om det i det lange løpet var rette veien å gå. Kanskje å bare holdt seg til telt i det øvre prisskiktet kunne vært løsningen..

  • Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg er redd for at dette er et skritt i retning av samme type som Norrøna. Det blir så kommersialisert at de mister noe av edgen sin. De har sluttet å lage produkter for forskjellige behov. Alt av store tursekker er borte, bortsett fra de eldgamle rangersekkene som er "utviklet med spesialstyrkene". Dog har jeg ikke sett noe bilder av spesialsoldater med den nye syncroflexsekken på ryggen. Mye av sjarmen til den forsvant når den brukbare ramma ble designet om. Tidligere hadde de bedre anatomiske sekker i 100L klassen. Sekker med smarte løsninger laget for friluftsfolk, ikke spesialsoldater. Nå selger de derimot kun teknisk tøy og 40L sekker. 

Endret av Navigatøren
  • Liker 4
  • Trist 1
Skrevet (endret)
Fjell64 skrev (17 timer siden):

Den nylig ansatte direktøren i Brav kommer fra nettopp Norrøna der han var konserndirektør og leder for butikkkjeden til Norrøna:

https://sportsbransjen.no/nyhetsarkiv/brav-omorganiserer-og-nedbemanner

😢

Bekreftelsen på at dette bare går en vei, er vel langt på vei bekreftet av blårussen gjengitt som følgende i linken :

Sitat

 

Drift og disiplin

– Vi går fra å være organisert rundt hvert av brandene våre til å bli en mer funksjonsbasert organisasjon. Det betyr at all produktutvikling av merkevarene samles i en avdeling. Dette vil gi oss en bedre og mer robust produktportefølje og vi ser brandene i et større perspektiv, mer tilpasset hverandre. Markedsføringen blir mer direkte rettet mot sluttbruker. Vi trenger større slagkraft, det får vi ikke til med dagens organisasjon. Vi er nødt til å få lønnsomhet i alle ledd, sier Engelstad.

 

 

Endret av Walle
La til sitatboks på PC'en - Synd det mangler på iPhone/safari...
  • Trist 4
Skrevet
Walle skrev (6 timer siden):

Markedsføringen blir mer direkte rettet mot sluttbruker

Profitt i fokus med andre ord. Virker som de skal selge varer til ett større publikum, i stedet for entusiastene. Trist. Håper jeg tar feil.
Når de har flyttet til Lillehammer, en snau times tur unna med bil, skal jeg ta med mitt Ringstind SL, og se om de kan lappe hullet i stangkanalen.
Servicen og kompetansen de hadde på Melhus har jeg vansker for å tro at det får til etter flyttingen.

  • Liker 3
Skrevet

Jeg er fra Melhus selv, og dette har det vært skrevet om i Trønderbladet i en god stund nå. Det er den samme dama som har sydd og gjort modifiseringer på telt i 20+ år. Jeg vet mange teltnerder her inne med egne tanker og idéer om hvordan telt skal være har hatt stor glede av syferdighetene hennes. Flink og trivelig dame, og serviceinnstilt gjeng ellers også.

Selv har jeg hatt en preferanse for Hillebergtelt, men har hatt flere fra Helsport. Nå er jeg redd at teltavdelingen til Helsport aldri blir den samme, og hvis servicen forsvinner og de begynner med Norrønapriser, så ser jeg ikke hvordan de skal konkurrere mot andre store teltprodusenter.

  • Liker 7
Skrevet

Jeg har akkurat mottatt mitt meget velbrukte 2011-modell Ringstind 2 etter en runde nede under symaskinene på Melhus. Kjenner faktisk på en sorgfølelse når jeg leser dette. Som mangeårig dedikert Helsport-mann må jeg bare se hva tiden bringer, og hvordan dette vil påvirke mitt forhold til Helsport framover. 

  • Liker 4
Skrevet
Walle skrev (11 timer siden):

.."Vi er nødt til å få lønnsomhet i alle ledd, sier Engelstad."

Blir både trist, forbanna og kvalm på samme tid når jeg leser sånt. Joda, det er selvsagt lov å tjene penger, men måten det gjøres på er jo helt på bærtur.

Synd når det er bare er $$$$ som står i fokus.. og man glemmer verdien av merkevaren, de ansatte og kunnskapen de har, og servicen de leverer.

  • Liker 3
Skrevet

Å bruke masse tid på å gjøre modifikasjoner på telt er ikke i seg selv lønnsomt. Smarte forretningsfolk hadde skjønt at det er sånt som gjør at flere kunder velger merket, men når det kreves "lønnsomhet i alle ledd" er slik service det første som ryker.

  • Liker 3
Skrevet
foroll skrev (1 minutt siden):

bruke masse tid på å gjøre modifikasjoner på telt er ikke i seg selv lønnsomt.

Kanskje ikke der og da, men når kundene stadig vekk ønsker de samme forbedringene, så er jo det verdifull tilbakemelding om at produktene har potensiale til å bli bedre. Det er verdifull tilbakemelding. 

Skrevet

Helt enig i det jeg leser her om at dette er utrolig trist og en stor nedtur. Nettopp kvaliteten og servicen på produktet i en slik jungel av muligheter har vært det store pluss fra lille Melhus. Jeg har alltid sett først på hva Helsport har av produkter ved nyanskaffelser før jeg har valgt. Nettopp fordi den lille bedriften i den store verden aldri gikk på kompromisser med kvalitet og brukervennlighet. Selvfølgelig en utrolig luksus å ha de en kort kjøretur unna Trondheim der kompetanse og service var upåklagelig. Stolt av å komme fra kulturen som skapte en av verdens beste telt. Nå renner det hele ut i profitens og pengehaienes fortjeneste. Trist! Frykter det er begynnelsen på slutten for Helsport som merkevare...

Skrevet

Hei

Man må jo håpe, at servise og reparasjonsavd. kan opprettholdes! Men man kan ha sin tvil. Se fx. Nanok soveposer som vel forsvandt fuldstendig etter oppkjøp fra Skigutta?

Elgen

Skrevet

At det er starten på slutten er helt normalt å frykte, men håper naturligvis at det ikke blir tilfelle. Det er få varemerker man føler er hel ved, men Helsport har i mine øyne vært nettopp det.

  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.