Lisecat Skrevet 26. april 2020 Skrevet 26. april 2020 Hei Jeg vurderer å kjøpe Therm-A-Rest NeoAir, Xtherm og bruke det hele året i telt. Fryser lett så trenger noe som er varmt! Lurer også på om noen har erfaring med å brune Therm-A i hengekøye? Blir litt dyrt å kjøpe eget underlag til hengekøye synes jeg. Tenker at kanskje mumie-versjonen egner seg best da siden den smalner? Eventuelt om det egentlig bare er quilt som gjelder for hengekøye? Noen som har erfaring? Takknemlig for tips og råd Mvh Lise Siter
tklami Skrevet 26. april 2020 Skrevet 26. april 2020 Har liggeunderlaget så kan gå god for at det er et godt og varmt liggeunderlag. Har aldri testa det i hengekøye, så der kam jeg dessverre ikke hjelpe deg. 1 Siter
varmtvann Skrevet 26. april 2020 Skrevet 26. april 2020 I hengekøye synes jeg det er best med et liggeunderlag som ikke smalner. Smalt = lettere å havne utafor og fryse. 1 1 Siter
Thomas E Skrevet 27. april 2020 Skrevet 27. april 2020 Lisecat skrev (10 timer siden): Eventuelt om det egentlig bare er quilt som gjelder for hengekøye? Ja og nei. Underquilt er best i mine øyne, men jeg vil ikke nødvendigvis anbefale det til andre enn entusiaster. Liggeunderlag kan du bruke på bakken, mens en underquilt kun kan brukes i hengekøye. Prøv underlag først og kjøp gjerne et som er ekstra bredt. Gir det mersmak kan du heller kjøpe en underquilt etterhvert tenker jeg. Jeg har for øvrig en Xtherm selv og tenker det er et greit underlag i hengekøye siden det ikke er like glatt som andre. Ellers, husk at man i hengekøye skal ligge diagonalt og heng den slik at du får noenlunde 30-graders vinkel. Da blir det enklere å få en horisontal liggestilling og dermed unngå kalde skuldre som presser mot hengekøya. 1 Siter
Lisecat Skrevet 27. april 2020 Forfatter Skrevet 27. april 2020 Tusen takk for svar @varmtvann , @Thomas E , og @tklami 😃 Jeg er en nybegynner på #liveterbestute så tusen takk for gode innspill. Jeg går for en ThermARest NeoAir XTherm så sover jeg godt og varmt både i telt og eventuelt hengekøye etterhvert. Lise 3 Siter
+zimwalker Skrevet 27. april 2020 Skrevet 27. april 2020 Lisecat skrev (1 time siden): Jeg går for en ThermARest NeoAir XTherm så sover jeg godt og varmt både i telt og eventuelt hengekøye etterhvert. Fjellsport skriver på denne siden www.fjellsport.no/tips-sove-i-hengekoye at: Sitat Utover selve hengekøyen så vil et liggeunderlag ofte øke komforten betraktelig om du planlegger å overnatte. De fleste vil foretrekke liggeunderlag med langsgående kanaler eller eggeskallmønster da de vil holde passformen bedre gjennom natten. Siter
kjeksen Skrevet 21. mai 2020 Skrevet 21. mai 2020 hei. jeg har også kjøpt nevnte thermarest neoair liggeunderlag nettopp, og slenger på et spørsmål siden det må passe her. jeg har ikke brukt det enda, men dette vil nok bli med på sykkeltur med telt i første omgang. -Vil dette liggeunderlaget tåle bruk utenfor teltet uten å få hull? det virker så lett og tynt at jeg føler jeg må legge meg forsiktig nedpå det 😄 blir det lett hull sånn generelt? Siter
gramjeger Skrevet 22. mai 2020 Skrevet 22. mai 2020 kjeksen skrev (7 timer siden): hei. jeg har også kjøpt nevnte thermarest neoair liggeunderlag nettopp, og slenger på et spørsmål siden det må passe her. jeg har ikke brukt det enda, men dette vil nok bli med på sykkeltur med telt i første omgang. -Vil dette liggeunderlaget tåle bruk utenfor teltet uten å få hull? det virker så lett og tynt at jeg føler jeg må legge meg forsiktig nedpå det 😄 blir det lett hull sånn generelt? Jeg vil ikke anbefale å bruke et oppblåsbart ligge underlag rett på bakken. Siter
kepiblanc Skrevet 22. mai 2020 Skrevet 22. mai 2020 Basert på målene ser det ut som Exped sine mat covers vil passe utenpå tilsvarende thermarest: https://www.backcountrygear.com/catalog/product/view/id/16804/s/exped-mat-cover/category/337/ Hvert fall for mitt large thermarest jf Exped LW. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.