Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111 (hvor mange eier denne?)


runegutt123

Har du 111???  

129 stemmer

  1. 1. Har du 111???

    • Ja 111
      46
    • Ja 111B
      1
    • Ja 111T
      30
    • Ja 111C
      15
    • Beklageligvis har jeg ingen
      28
    • Ja, minst en av hver
      9


Anbefalte innlegg

På 20.9.2019 den 20.09, esphojo skrev:

@borgern; har du fått testfyrt? Holder lakken? Gjerne med litt søl i kassen 😉

Jeg har også et lakkprosjekt litt frem i tid, men finner stort sett bare sort, rød og sølv i "varmebestandig" lakk....

Har testet litt. Selve fyringen ser ikke ut til å gjøre noe. Men en helt full kopp med rødsprit gjør at den blir så varm under forvarming at den skader lakken under koppen. Kanskje det trikset med en aluboks er greit. Sett en del tips på det i utlandet. Får være slik nå så får jeg bruke de en stund å se hvordan det blir over tid. Litt brent lakk under koppen skader ikke.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Det er en 2-3 ulike varianter av disse, Lærpakninger på pumpestanga, og O-ring. Tror at alt har dimensjon.
Større sportsforretninge kan også ha deler, Finn Hjelmerud fra Nittedal selger stadig primusdeler på finn.no
Lærpakningen kan du også lage selv hvis du synes slikt er morsomt. 
Veldig ofte kan pakningen friskes opp ved å stå over natta i parafin for å mykes opp, for så å settes inn med olje/fett. 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morsomt! og hvis du husker å holde i tanken når du pumper slik at det ikke blir krefter på regulerinspindelen så holder pakningen der "evig"
Det blir sagt at 111 er den enste primussen som er så solid at du kan slå ihjel en bjørn med den, og steke kjøttet etterpå  😀

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, dsk skrev:


Det blir sagt at 111 er den enste primussen som er så solid at du kan slå ihjel en bjørn med den, og steke kjøttet etterpå  😀

 

True.. Jeg lånte min 111til en kamerat for mer enn 20 år siden på en tur vi begge , med guttene våre ,  skulle på opp til Mån ovenfor Månafossen . Jeg så at han hengte den på utsiden av sekken etter bærehåndtaket i boksen, og burde reagert og protestert. Men jeg tenkte ikke over hva som kunne gå galt jeg heller. Midt oppi bratta løsnet primusen og vi så den gå kast i kast nedover knausene. Og ett stykke nedi så vi lokk og resten skille lag. Vi klatret nedover og fant alle delene etterhvert. Brenner en plass, lokk , boks og deler av brenneren en annen plass. Det var en stillebrenner , så det vi lette lengst etter var capen på toppen av brenneren. Men vi fant alt ,puttet delene opp i sekken hans og gikk opp til Månavatn . Der fant kameraten ett par passende runde steiner og gjorde noe karosseriarbeid på den. Han fikk banket hengslene sammen og fikk lukket den. Primusen lagd kaffe og flere varme måltider resten av helgen. True grit...

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Overtrykksventilen kan demonteres ved å skru ut toppdelen med en 5-kant nøkkel.  Hvor mye du strammer når du skrur sammen igjen er avgjørende for ventilens utløsetrykk. 2,5-3 Bar
 

Pakningsringen i lokket tar du ut med et lit skrujern. (ødelegger gammel pakning)
Ny ring dyttes inn med fingrene. O-ring kan brukes, men holder ikke fullt så lenge. Ny pakning har delenummer 2078 i følge en gammel bruksanvisning.

 

dsk

Endret av dsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den brant utrolig fint @Espen Ørud! Hvilke parafin bruker du?

Synes 111T er en skikkelig god vinterprimus/teltprimus! Med veke i skålen blir det mindre søl og mer effektiv forvarming med rødspriten.

Som midlertidig reparasjon på tur, kan man snu tanklokkpakingen. Kjøper deg kanske ett år ekstra. Er det bensin på tanken forkorter man levetiden på gummipakningene etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Den brant utrolig fint @Espen Ørud! Hvilke parafin bruker du?

Synes 111T er en skikkelig god vinterprimus/teltprimus! Med veke i skålen blir det mindre søl og mer effektiv forvarming med rødspriten.

Som midlertidig reparasjon på tur, kan man snu tanklokkpakingen. Kjøper deg kanske ett år ekstra. Er det bensin på tanken forkorter man levetiden på gummipakningene etter min erfaring.

Fritidsparafin 4l-kanne handlet på Esso. Husker ikke hva den heter i farten. Jeg har vel 4 sånne kanner i boden nuh...

Den brenner slik over på "max-siden" når den har begynt å strupe ned. På min siden med samme trykk brenner den av en eller annen grunn med vesentlig gulere flamme, og med litt i overkant mye flamme på full fres...

 

Tanklokkpakningen var så støl at den kom ut i partikkelform (restene synes på bildet). Jeg fikk den  av en kompis for et par år siden og har gnikket litt på den og fått den i tålelig stand. Har lite tro på at det har vært noe særlig annet enn på den enn parafin, men aldri godt å vite. Turgjengen til kompis heter Parafinkameratene, så akkurat mens han har sittet på den har det neppe vært noe annet på tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifm test og vedlikehold ble det koking av 1000 gram vann i kjele (med en bunn med mye belegg på) for å teste. Det skal innrømmes at jeg normalt ikke kjører så "hardt trykk" på fyringen for å koke vann på tur da det ikke er så energieffektivt da mesteparten av varmen som slår ut er bortkastet, men dog.. ;-)

 

 

Til fosskoking tok det:


1531736187_2020-01-1916_53_45.thumb.jpg.6c0c9dab7ea3f5939cf8b45913726021.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Men sjekk at einvegsventilen i pumpa er tett før du fyrer opp med bensin på tanken, ellers kan du få ein mindre hyggeleg overrasking. Då kjem det nemleg bensin ut av pumpa etter kvart.

Det er enkelt å sjekke ved å pumpe trykk på tanken og la han stå slik litt. Dersom pumpestanga kjem sigande ut, er det fordi einvegsventilen ikkje er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da skal denne på tur i kajakken fra Selje til Kristiansund om en uke.

Sjekket at alt er tett og rent.

Flasken inneholder 100g rødsprit, det går ca 5 gram per fyring hvis jeg forvarmer rikelig, så da har jeg nok til 20 forvarminger. Brenneren skal fyres ca 16 ganger, i løpet av 8 dagers padling.

Den fikk ett lag Hammerite lakk i fjor, den var så rusten at den måtte pakkes inn i egen pose før den ble tatt med på tur. Saltvann gjør sitt for at kassen ruster ;) 

C664CEE8-5CBC-41E2-85C6-9FD0A4A5488F.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.