Gå til innhold
  • Bli medlem

Har du 111???  

129 stemmer

  1. 1. Har du 111???

    • Ja 111
      46
    • Ja 111B
      1
    • Ja 111T
      30
    • Ja 111C
      15
    • Beklageligvis har jeg ingen
      28
    • Ja, minst en av hver
      9


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

37 minutter siden, turthomas skrev:

Hei hvordan er det å fyre med alkylatbensin på denne 111en

20181111_135151.jpg

Dette er en ren parafinbrenner, det kan gå bra med bensin, flere har fått det til, men av og til går brenneren i stykker, og du får en lekkasje mellom tanken og avstegningsventilen. Så langt er det ikke kjent at noen har fått alvorlige skader av det.

111B har et nesten likt brennerhode, og en litt annen dyse.

 

  • Liker 1
Annonse
Skrevet
56 minutes ago, turthomas said:

Hei hvordan er det å fyre med alkylatbensin på denne 111en

20181111_135151.jpg

Det der kan være en 111B - det er ikke så enkelt å se forskjell på dem uten å studere brenneren (ta av vindskjermen). Hvis primusen er original står det på lokket om det er en B eller en vanlig 111, men det er ikke uvanlig at det er byttet kasse eller brenner på slike primuser. 
Er det en vanlig 111 skal du kun bruke parafin. Er det en B skal du kun bruken bensin. En 111B brenner dårlig med parafin siden den mangler et fordampingsrør.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
33 minutter siden, dsk skrev:

B brenneren har bare 2 rør opp til toppen, parafinbrenneren har 4

111B.jpg

111k.jpg

Bruker parafinbrenneren 4 eller 3 forvarmingsrør?

Jeg ser for meg at i parafinbrenneren går parafinen forbi spindelen, opp ett forvarmingsrør til midten av «T-merket» på topp av brenneren, gjennom «T-en», ned de to andre forvarmingsrørene, ut i dysen og sprutes ut under flammesprederen?

Det fjerde røret er til å lede forvarmingsvæske ned i skålen?

Endret av Marius Engelsen
Skrevet

Det 4. røret led forvarmingsvæske ned i skålen, og satbiliserer så toppen ikke vrirseg i varmen.  Det siste drivstoffet passerer før dysa er ventilen i enden av spindelen, og nåla.  en lekkasje i brenneren fordi en lodding ikke holder blir da høyst samsynelig mellom tank og ventilen, med påfølgende bål.

 

  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, dsk skrev:

Det 4. røret led forvarmingsvæske ned i skålen, og satbiliserer så toppen ikke vrirseg i varmen.  Det siste drivstoffet passerer før dysa er ventilen i enden av spindelen, og nåla.  en lekkasje i brenneren fordi en lodding ikke holder blir da høyst samsynelig mellom tank og ventilen, med påfølgende bål.

 

Aha, jeg tror jeg skjønner. Drivstoffet går gjennom ett stigerør til toppen av brenner, så ned til bunnen via de to andre rørene, gjennom ventil og ut gjennom dysen?

 

  • Liker 1
Skrevet
22 minutes ago, Marius Engelsen said:

Aha, jeg tror jeg skjønner. Drivstoffet går gjennom ett stigerør til toppen av brenner, så ned til bunnen via de to andre rørene, gjennom ventil og ut gjennom dysen?

 

Stemmer. På veien fordamper drivstoffet, så det er parafindamp som kommer ut av dysen.

Skrevet
1 time siden, Bjørn J skrev:

Stemmer. På veien fordamper drivstoffet, så det er parafindamp som kommer ut av dysen.

Og slik virker 111C:

41984269-B6EC-4D3D-8374-3EC25081B0B7.jpeg.9ca22b08f73273d75cda87b3ab772177.jpeg

Ser ut som fuel går opp i brennerhodet vi kanalen på høyre i bildet og ned igjen til ventilen via kanalen til venstre.

Jeg har merket at en dårlig forvarmet brenner blir ikke varm selv etter en stund på halv effekt, og jeg ser nå hvorfor. Flammen på toppen ser ikke ut til å varme opp brennerhodet særlig mye?

 

 

Her er bilde av to forskjellige 111T brennere (hvordor finnes det to typer?). Her er kanskje virkemåten at fuel stiger opp via ett eller to rør, deretter ned fra brennerhodet via ett eller to rør til ventil og dyse. Noen som vet hvordan fuelflyten er i denne brenneren? Og hvor mange rør som leder fuel?

5F9CD7F2-022B-4B66-94D3-9742C0607510.jpeg.93681e9e3738757a92559cf1f63f5384.jpeg

Skrevet
På 11.11.2018 den 21.32, Marius Engelsen skrev:

Og slik virker 111C:

41984269-B6EC-4D3D-8374-3EC25081B0B7.jpeg.9ca22b08f73273d75cda87b3ab772177.jpeg

Ser ut som fuel går opp i brennerhodet vi kanalen på høyre i bildet og ned igjen til ventilen via kanalen til venstre.

Jeg har merket at en dårlig forvarmet brenner blir ikke varm selv etter en stund på halv effekt, og jeg ser nå hvorfor. Flammen på toppen ser ikke ut til å varme opp brennerhodet særlig mye?

 

 

Her er bilde av to forskjellige 111T brennere (hvordor finnes det to typer?). Her er kanskje virkemåten at fuel stiger opp via ett eller to rør, deretter ned fra brennerhodet via ett eller to rør til ventil og dyse. Noen som vet hvordan fuelflyten er i denne brenneren? Og hvor mange rør som leder fuel?

5F9CD7F2-022B-4B66-94D3-9742C0607510.jpeg.93681e9e3738757a92559cf1f63f5384.jpeg

Kan man bruke alkylatbensin på 111T.

Skrevet
55 minutter siden, turthomas skrev:

Kan man bruke alkylatbensin på 111T.

Ja.

Jeg har brukt originaldysen (ingen merking - samme som M dysen?), og det fungerer ypperlig.

Min 111T brenner en del blåere enn min 111C, og flammen er ikke fullt så vid.

Skrevet
15 minutes ago, dsk said:

Litt dyr 111T men så godt som ubrukt: https://www.finn.no/133928357
Ser ut som det er en nabo jeg ikke kjenner.

Hadde den vært en jomfru kunne han fått bra pris for den, spesielt på ebay. Noen asiater betaler godt for gamle ubrukte hundreogellevere. Men 1500 er da ikke dyrt for et så godt som ubrukt eksemplar av verdens nest beste primus :)

Skrevet

Jeg var kanskje litt streng vdrørende prisen, den ser jo utvilsomt bra ut. 
Jeg sliter litt med å bestemme meg for verdens beste, men 111 med bråkebrenner ligger godt an når vekta ikke teller for mye. 
111 T er en ******* bra primus! den også.
 

 

  • Liker 1
  • 9 måneder senere...
Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt en fin 111 bråk på finn for 500kr. Har brukt 111C og 111T mye, så dette blir spennende å forsøke.

Jeg kjøper ikke for å samle, jeg kjøper for å bruke. Tanken med 111 bråk er å ha en brenner til å koke vann med på dagsturer, båtturer, kanoturer og kajakkturer uten å trenge å tenke på vindskjerming. For det ryktes at denne er lite følsom for vind, så nå skal det prøves ut!

Jeg er spent på om forvarming og opptenning går raskere på bråkebrenneren. Jeg har en bråkebernner fra før, MSR XGKII, og denne forvarmes og tennes på ett øyeblikk (men der er bensin på tanken, en vesentlig forskjell).

Jeg har veldig lyst på en Svea 123 også, til bruk på soloturer med sekk. Men det blir kun aktuelt med bruktkjøp, fordi det er strengt tatt noe jeg ikke MÅ ha...

Skrevet
1 time siden, frankdrebin skrev:

Jeg vil ikke si at den er mindre sensitiv for vind. Den slukker ikke, om det er det du mener, men jeg bruker vindskjerm alltid. Uansett. Det er enorm effektforskjell uten. 
Du har helt feil. Svea123 er noe du MÅ ha ^^,

Min erfaring er at man ikke kan blåse ut stillebrennere heller, om vi ikke snakker på helt minimums effekt.

Jeg er med på en facebook gruppe, optimus norge, og der påstår Finn Hjelmerud at om det er vind så er det ikke mulig å koke opp kaffevann med en stillebrenner (ikke min oppfatning da) Mens med en bråkebrenner koker det opp på få minutter. Han bruker ikke vindskjerm på noen av brennerne. Videre er påstanden at stillebrennere er laget utelukkende med tanke på innendørs bruk (telt) og er helt ubrukelige til utendørs bruk i litt vind sammenlignet med bråkebrenner som aldri trenger vindskjerming.

Jeg har klart meg fint med stillebrenner, men etter diskusjoner fant jeg ut at jeg må sjekke ut selv om forskjellen er så stor som det påstås. Og siden jeg fikk en 111 bråk som ser bra ut, til 500kr, benyttet jeg muligheten.

Jeg kommer tilbake med min mening etter litt utprøving. (Og såklart en grundig shine av bråkeren).

(Er svea 123 SÅ bra?...)

Skrevet (endret)

1: jeg deler din mening. Den er ikke bare til innendørs bruk, selv om den nok primært er tiltenkt det. 
2: Den er bra, men ikke SÅ bra. Det er som mange andre. Den er flott å se på og funker veldig godt. Jeg er veldig svak for størrelsen/utseendet/effekten. 

Du får dele meningen din her. Jeg har testet begge varianter selv. .. eller alle.. :S

20180903_191535.jpgEdit: La til "testet" Dette er pappas samling, ikke min. Setningen fikk det til å virke som det var min, så jeg endret den :)

Endret av frankdrebin

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.