Gå til innhold
  • Bli medlem

Har du 111???  

129 stemmer

  1. 1. Har du 111???

    • Ja 111
      46
    • Ja 111B
      1
    • Ja 111T
      30
    • Ja 111C
      15
    • Beklageligvis har jeg ingen
      28
    • Ja, minst en av hver
      9


Anbefalte innlegg

Skrevet

Var stolt eier av en ubrukt 111 i fjor, men konkluderte med at jeg aldri ville ha samvittighet til å fyre den opp. Solgte den derfor videre igjen sent i vinter, men angret fælt i det samme som jeg pakket den ned.

Fikk tak i en ny for en tid tilbake, men da var det samme regla igjen. Det må jo være for dumt å fyre i denne 🤤

Men nå tror jeg at jeg er klar til å fyre. En fint brukt 111T har jeg konkludert at dette må være. Så nå blir det (endelig!) å kjøre en testbrenning 😊

20180210_091743.jpg

20180210_095639.jpg

  • Liker 1
Annonse
Skrevet

Tusen takk for denne her, jeg har nemlig også en ekstra ufyrt slik, og tenkte at jeg likevel kan selge den. Jeg kommer vel neppe til å bli nødt til å fyre den opp fordi den andre aldri vil gå så i stykker at jeg trenger den ubrukte.  Så da får den "nye" stå en stund til, så får jeg eventuelt selge den når en eller annen byr noe i bytte som jeg "bare må ha" :-)

Skrevet

Godt å se at noen fyrer opp ubrukte og jomfruelige hundreogellevere.
De er laget for å brukes, og de trives best i fyr og flamme med trykk på tanken :)
(Sier jeg som selv har to ubrukte 111, av både bråketypen og stillevarianten. Tenkte å filme første oppfyringa så enkelte samlere i Asia får hjerteinfarkt grinning face with smiling eyes.)

  • Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, Bjørn J skrev:

Godt å se at noen fyrer opp ubrukte og jomfruelige hundreogellevere.
De er laget for å brukes, og de trives best i fyr og flamme med trykk på tanken :)
(Sier jeg som selv har to ubrukte 111, av både bråketypen og stillevarianten. Tenkte å filme første oppfyringa så enkelte samlere i Asia får hjerteinfarkt grinning face with smiling eyes.)

Nja. Bråkebrenneren står fremdeles ubruk (som den har stått i ca 50 år), men stillbrenneren (som var litt brukt fra tidligere) fikk kjørt seg en runde og to i dag 😊 

  • Liker 2
  • 8 måneder senere...
Skrevet

Ble plutselig eier av to stk i kveld. Spurte min bestefar etter vi plundra litt med ei parafinlampe om han ikke hadde noen primuser. Joda han og faren min hadde vist noen etter dem gikk Nordmarka rundt osvosv. Alt man finner ut når man begynner å grave. 

Skattejakt på låven ga godt resultat. Beklagelig vis mer rustet enn jeg håpet men har trua. Disse skal i drift.

Alle disse pluss en større fra Høvik verk standard(?) litt usikker på disse modellene men skal gjøre litt research. Kan få tatt bilde av den også. Ene foten som var loddet fast hadde løsnet dessverre. Totalt fire primuser rikere. Har jeg vist dette tror jeg ikke det hadde blitt bestilt en primus omnilite i går.

 

0F847CC5-4932-4FD0-B9E1-52A73626028A.jpeg

3729B458-3ED5-43E0-94C0-19B59E572EA9.jpeg

D53841EB-A91B-492E-BD4A-C64773FE9BFE.jpeg

137E036F-3A3B-4FB4-B2DA-1CF2F8C6FE14.jpeg

  • Liker 4
Skrevet
1 time siden, Johanks skrev:

Ble plutselig eier av to stk i kveld. Spurte min bestefar etter vi plundra litt med ei parafinlampe om han ikke hadde noen primuser. Joda han og faren min hadde vist noen etter dem gikk Nordmarka rundt osvosv. Alt man finner ut når man begynner å grave. 

Skattejakt på låven ga godt resultat. Beklagelig vis mer rustet enn jeg håpet men har trua. Disse skal i drift.

Alle disse pluss en større fra Høvik verk standard(?) litt usikker på disse modellene men skal gjøre litt research. Kan få tatt bilde av den også. Ene foten som var loddet fast hadde løsnet dessverre. Totalt fire primuser rikere. Har jeg vist dette tror jeg ikke det hadde blitt bestilt en primus omnilite i går.

 

0F847CC5-4932-4FD0-B9E1-52A73626028A.jpeg

3729B458-3ED5-43E0-94C0-19B59E572EA9.jpeg

D53841EB-A91B-492E-BD4A-C64773FE9BFE.jpeg

137E036F-3A3B-4FB4-B2DA-1CF2F8C6FE14.jpeg

Artig, rart hva som dukker opp igjen etter olde og besteforeldre . Lurer på om en Standard no 41. Regner med er noen primus guruer her som ser eksagt modell

  • Liker 1
Skrevet

Gratulerer med fine primusser, Høvik'n kan du kanskje kjenne igjen her: https://classiccampstoves.com/forums/høvik-verk.137/

111 blir gode som nye med litt rengjøring. det kan hende at kassene bør slipe/sandblåses/katalytisk avrustes avhengig av hvor du legger lista. muligens grunnes og helt sikkert lakkeres.

Det finnes en drøss med forslag her på forumet om primusvann etc.  
Det siste jeg så på et annet forum var at man smurte inn messingen med brun saus, og pusset med klut.  

Velge noe du tror er verdt å prøve.   

Når det er rensa så kan du grunne og bruke en metallic eller hammerslagslakk så ser det fint ut, skal du la den tåle varme og søl med rødsprit så kan du kanskje hoppe over grunninga, spraye med varmebestandig lakk, og herde i stekeovnen.

  • Liker 1
  • Takk 1
Skrevet

Artig å finne tilbake til FF igjen :)

Nå har jeg kjørt langtest av min gode gamle 111T, den er ca 25 år gammel og var noe av det første turutstyret jeg kjøpte

Det siste året har jeg brukt den hver dag til å lage mat på, frokost og middag, samt kaffe og tekoking, den har kun vært fyrt med tennveske og forvarmet med rødsprit, jeg har ikke hatt ett eneste problem med den, den soter ikke og brenner fint

Jeg lurer likevel på å skaffe meg en propanbrenner, siden det vil gi meg flere bluss, samt litt enklere når man bare skal varme seg en kopp te el...

Muligens skaffer jeg en liten enkeltbrenner for innfelling, siden jeg som regel ikke har bruk for mer enn ett bluss, og kan dra fram 111en når jeg trenger det

Men denne blir jeg nok å ha og bruke så lenge jeg lever

20181027_114033.jpg

  • Liker 3
Skrevet

Må jo bare innrømme at det er utrolig enkelt med propan når man er på fast sted, og transport av dunkene ikke er noe problem. du får ingenting så driftsikkert som 111, men mye enklere.

Far fikk installert strøm på hytta for 30 år siden, i år installerte vi den tredje gasskomfyren, (oppgradering til mer luksus) Naboene fatter ikke hvorfor vi holder på gass, det er slanger og annet som må sjekkes... Vi har til og med satt inn gass-sensor som hyler hvis det skulle bli en lekkasje. 

Også virker det når strømmen er borte, og det skjer jo i dårlig vær.

Med litt tålmodighet finner du noe pent brukt for en rimelig penge. Kjøp ny slange og kanskje regulator, og du har det!

Skrevet

Tok å flusha tank og rør/dyse. Smørte opp pumpa og pakninger. Fylte opp med lampeolje og forvarma godt med rødsprit. Tente tvert😊

brant opp litt over en halv tank. Brant renere og renere. Positivt overrasket hvor lite man måtte pumpe. Er det fordi varmen bygger trykk i tank? 

61A49BA2-3E19-428C-B05A-5996AE7834C7.thumb.jpeg.75006100a4f47775c1e04553c820ac0b.jpegB0A0C9CF-36BB-4A20-8BE3-7D778166D46A.thumb.png.c73c631138a387c428ba878cb00e3da4.png

 

  • Liker 1
Skrevet

Det er nok riktig, men det er også viktig å ha minst 1/4 av tankvolumet med luft, da holder trykket seg ganske stabilt.  Disse bråkebrennerene er jo også utrolig snille når det gjelder det meste så jeg liker disse bedre enn seinere modeller.

  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, dsk skrev:

Det er nok riktig, men det er også viktig å ha minst 1/4 av tankvolumet med luft, da holder trykket seg ganske stabilt.  Disse bråkebrennerene er jo også utrolig snille når det gjelder det meste så jeg liker disse bedre enn seinere modeller.

Ikke mange pump som var nødvendig, 6-7 var vel egentlig mer enn nok. Denne blir nok med som lavvo varmer på jaktturen neste helg😊 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har sett 111 i hammerslagslakk blåaktig og grønnaktig, så har noen få vært olivengrønne.

O-ring i stedet for pumpelær har vært mindre driftsikkert, o-ringen slites fortere. Enkelte o-ringer liker ikke sterk kulde, mens pumpelæret stort sett fungerer. Har du reserve o-ring, og smører med silikonfett er det fullt brukbart. 

dsk

Skrevet
11 minutes ago, Marius Engelsen said:

Jeg har sett noen 111T i grønn boks, hva er det for noe? Skal ikke de ha blå boks?

Og kan noen fortelle meg hva det store problemet med o-ring pumpene er? :) 

Kanskje de grønne kommer fra forsvaret?
O-ringen på pumpestanga har erfaringsmessig kortere levetid enn lærpakninger, og de slutter plutselig å virke. Ei lærpakning kan du redde ved å legge den i olje. Ha alltid med reserveringer hvis du har pumpe med o-ringer. Biltema artikkelnr 86-823

  • Liker 1
Skrevet

Jeg har som tidligere nevnt brukt min 111C i snart 20 år, og tenker å supplere med en til. 111C tenker jeg å beholde som bruksprimus, kajakkprimus (saltvann), dagsturprimus osv. Den ser godt brukt ut for å si det slik :)

Jeg har derfor akkurat kjøpt en 111T som er på vei, denne skal jeg "spare litt" på. Jeg skal bruke den til vinterturer med pulk, og kanoturer som ikke er nært saltvann, og andre turer hvor jeg skal fyre i teltet. Det blir "finprimusen" :) Jeg fant en ubrukt, som har grønn kasse, og mulitnøkkelen som man kan bruke til dyseskift og til å skifte returventil. Den ser slik ut på bildet:

111C.thumb.jpg.54f8f3e19ad47d3d33891cdeff854971.jpg


Hva kan sies om denne, som har grønn kasse og multinøkkel, i fohold til en med blå kasse og reguleringsratt og fastnøkkel? Er det samme innholdet i kassen?

Håper dette er ett eksemplar som brenner fint :)

Jeg har en MSR simmerlite som brukes på alle turer hvor vekt er viktig. Men denne har ingen sjel overhodet. En god primus er det, men den gir ingen hjertevarme ;) 

Skrevet
30 minutter siden, dsk skrev:

O-ring i stedet for pumpelær har vært mindre driftsikkert, o-ringen slites fortere. Enkelte o-ringer liker ikke sterk kulde, mens pumpelæret stort sett fungerer. Har du reserve o-ring, og smører med silikonfett er det fullt brukbart.

Jeg har siliconfett, og o-ringer har jeg ingen vanskeligheter å ha med som backup. Så lenge den er til å stole på i vinterkulden er det greit tenkter jeg :)
Har lærpakning på 111C, og den fungerer veldig bra. Siliconfett er overlegent på den lærpakingen i forhold til alt annet synes jeg.

 

32 minutter siden, Bjørn J skrev:

Kanskje de grønne kommer fra forsvaret?
O-ringen på pumpestanga har erfaringsmessig kortere levetid enn lærpakninger, og de slutter plutselig å virke. Ei lærpakning kan du redde ved å legge den i olje. Ha alltid med reserveringer hvis du har pumpe med o-ringer. Biltema artikkelnr 86-823

Takk for tips og artikkelnummer :)
Med noen o-ringer i kassen (jeg har alltid med noe reservedeler) så høres det ut som det går greit ja :)

  • Takk 1
Skrevet
9 minutes ago, Marius Engelsen said:

Jeg har derfor akkurat kjøpt en 111T som er på vei, denne skal jeg "spare litt" på. Jeg skal bruke den til vinterturer med pulk, og kanoturer som ikke er nært saltvann, og andre turer hvor jeg skal fyre i teltet. Det blir "finprimusen" :) Jeg fant en ubrukt, som har grønn kasse, og mulitnøkkelen som man kan bruke til dyseskift og til å skifte returventil. Den ser slik ut på bildet:

111C.thumb.jpg.54f8f3e19ad47d3d33891cdeff854971.jpg

Hva kan sies om denne, som har grønn kasse og multinøkkel, i fohold til en med blå kasse og reguleringsratt og fastnøkkel? Er det samme innholdet i kassen?

 

Nå er jeg mer glad i de klassiske bråkebrennerne, men den du har her er helt klart et fint eksemplar. Den multinøkkelen/rattet er genial, den har jeg brukt til å få ut returventiler.  Men du kan ikke bruke den til dyseskift på bråkebrennere - da må det brukes fastnøkkel og fingre  :) 
Noen av primusene mine kommer fra forsvaret, og flere av dem er håndmalt med kost, tydeligvis i et travelt øyeblikk. Men et par av dem er så stygt malt at de er skikkelig tøffe, jeg har ingen planer om å omlakkere dem...

Skrevet

111C har samme multinøkkel, jeg knakk tuppen på min i dag når jeg monterte på dysen! (Bestilt ny fra primus-finn).

Kanskje en konsekvens av at jeg alltid har rattet stående i brenneren under bruk? Aner ikke.

Jeg vet at noen foretrekker Bråkerne. Men sett bort i fra hjertefølelsen under bruk, hvilke praktisk fordel har en bråker? Mindre vindpåvirket, men er det noe annet? :)

Skrevet

Det er jo vanskelig å si fra bildet om denne har vært lakkert om, men det kan godt hende dette er originalt.  Kassa er nok egentlig laget for en tidligere utgave hvor man hadde fastnøkkel i lokket.  Dette rattet er jo mye mer anvendelig.  Jeg gjetter på at dette er en tidlig stillebrenner, med skjel!

Ser ut som om du har alt du trenger for å fyre med parafin. Det er diskutert om du skal ta bort rattet ved pumping eller ikke, det er selvsagt tryggest å ta det bort, men det viktige er at du holder i tanken, og ikke i kassa når du pumper, da blir det minst fare for moment på reguleringsspindelen.

Det blir gøy å høre mer om hvordan den er.

Skrevet
40 minutes ago, Marius Engelsen said:

Jeg vet at noen foretrekker Bråkerne. Men sett bort i fra hjertefølelsen under bruk, hvilke praktisk fordel har en bråker? Mindre vindpåvirket, men er det noe annet? :)

Se bort fra hjertefølelsen??? Den er jo det viktigste!
Men OK, bråkerne har mer effekt enn stillebrennerne, og forskjellen i vind er stor. Ellers er det vel ikke noen større praktiske forskjeller, men den flotte musikken (som noen ufølsomme og ignorante mennesker kaller støy) fra en bråkebrenner er så sbsolutt et pluss :)

Skrevet

Ok, takk til dere begge :)

Synes 111C fungerer godt i vindt, med biltemas vindskjerm vel og merke ;)

Noen som vet hvor stor effekt 111 bråk og 111T har på parafin? 111C på parafin er vel den med høyest effekt om jeg ikke tar feil? Men høyere effekt er som regel lik mindre energieffektiv, så jeg fyrer skjelden på maks på overnattingsturer.

Gleder med til å prøve den nye, skal bli utrolig spennende å ta jomfrudommen. Det er ca 20 år siden sist jeg tok jomfrudommen på en 111, jeg husker ikke følelsen 😂👍 

Skrevet (endret)
16 timer siden, Bjørn J skrev:

Kanskje de grønne kommer fra forsvaret?

Den kommer fra overskuddsmateriell fra forsvaret fikk jeg vite nå. Det kan jo kanskje forklare fargen, selv om jeg ikke helt skjønner poenget med å ha en annen farge.

Endret av Marius Engelsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.