Gå til innhold
  • Bli medlem

Har du 111???  

129 stemmer

  1. 1. Har du 111???

    • Ja 111
      46
    • Ja 111B
      1
    • Ja 111T
      30
    • Ja 111C
      15
    • Beklageligvis har jeg ingen
      28
    • Ja, minst en av hver
      9


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
34 minutes ago, ViktorS said:

Ett par kjappe spm:

1. Skal det være noe nedi "skåla" under brenneren, typ veke eller noe? Hvor får jeg vent kjøpt dette? 

2. Er dette en god brenner med tanke på vinterturer? Tenker da til enkel kokkelering og litt varmekilde. 

 

Ser fra svaret ovenfor at jeg kan bruke bensin på denne, og dette skal prøves i dag! :) må det byttes dyse, settes på en eller annen struper eller noe annet lurifax for å brenne bensin på den? 

Du kan bruke samme dyse til bensin som til parafin.
1: Nei, du trenger ikke veke el.l. i skåla, men det er en fordel om du har det. Mindre søl.  Du kan kjøpe ei ovnspakning på Biltema og klippe den til og surre litt ståltråd rundt den, eller som jeg gjorde - kjøpe et flak karbonfilt på ebay og klippe den til. Eller en bit tykk glassfiberduk som du tilpasser.
2: Ja. Det er den nest beste. Kun den gamle bråke-111 er bedre :-D

Endret av Bjørn J
Annonse
Skrevet

Første oppføring av min 111T:)

Kjøpte en eller annen coleman fuel. Pumpet opp trykk, slapp ut litt fuel, for så å tenne på. Men den jævla fuelen ville ikke la seg tenne.... Så måtte hente rødsprit, og helte litt over toppen slik at det rente nedover og til skåla. Tente på, og lot dette neeeesten brenne ut, kun pittelitt flamme i skålen. Åpnet opp, og det brenner nyyyydelig!! :)

 

Stusser enda over at coleman fuelen ikke ville ta fyr hehe. Synes denne var litt kostbar med sine 139,- kroner på den lokale sjappa da. Må teste annet fuel. Men digg å slippe parafin lukt :)

IMG_20180106_142454.jpg

  • Liker 3
Skrevet
48 minutter siden, ViktorS skrev:

Første oppføring av min 111T:)

Kjøpte en eller annen coleman fuel. Pumpet opp trykk, slapp ut litt fuel, for så å tenne på. Men den jævla fuelen ville ikke la seg tenne.... Så måtte hente rødsprit, og helte litt over toppen slik at det rente nedover og til skåla. Tente på, og lot dette neeeesten brenne ut, kun pittelitt flamme i skålen. Åpnet opp, og det brenner nyyyydelig!! :)

 

Stusser enda over at coleman fuelen ikke ville ta fyr hehe. Synes denne var litt kostbar med sine 139,- kroner på den lokale sjappa da. Må teste annet fuel. Men digg å slippe parafin lukt :)

IMG_20180106_142454.jpg

Colemanfuel er meget bra, men meget dyrt som du har erfart ;-) Min erfaring er at Alkylatbensin fra Biltema brenner nesten like reint og fint, men bare nesten.

 

Skrevet
1 minutt siden, whistler skrev:

Colemanfuel er meget bra, men meget dyrt som du har erfart ;-) Min erfaring er at Alkylatbensin fra Biltema brenner nesten like reint og fint, men bare nesten.

 

Ja, den brenner veldig fint:) men plager meg at jeg ikke få fyr på den til å forvarmet primusen. Har ikke biltema her. Må se om de har noe på den lokalene bensinstasjonen:) 

Skrevet
5 minutter siden, lars p skrev:

Har du prøvd flere ganger ? for første gangen var det sikkert parafin igjen i røret, og det tenner dårlig

Hmm kanskje du har rett. Har jo ikke latt den brenne særlig lenge, så det er sikkert parafin igjen der ja. Skal la den brenne litt og se:) takk for tips! 

  • Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, whistler skrev:

Som @lars p sier. Det bør ikke være noe problem å forvarme med Colemanfuel. Jeg gjør det alltid på min Nova. Slipper ut litt og lar det brenne nesten ut før jeg åpner forsiktig. Fungerer meget bra.

 

Det funket nå. Var nok bare parafin igjen i røret. Brenner som bare det. Behagelig lydnivå på denne, og meget god simmering. 

Hvordan er det å frakte denne med drivstoff i tanken? (tar seff ut trykket). Og hva slags reservedeler trenger man med seg. 

 

Hvordan fungerer den rensenåla egentlig. Så en video av primus kongen om dette, men skjønte ikke helt. 

Skrevet (endret)

Jeg kjenner ikke dette stoffet fra coleman,  er det bensin eller parafin?  Parafin klarer du ikke å tenne uten veke,  det er derfor man bruker rødsprit til forvarming av brenner uten veke. Bensin har så lavt flammepunkt at de brenner uansett. 

Endret av REs
Skrevet
34 minutes ago, ViktorS said:

Hvordan er det å frakte denne med drivstoff i tanken? (tar seff ut trykket). Og hva slags reservedeler trenger man med seg. 

Hvordan fungerer den rensenåla egentlig. Så en video av primus kongen om dette, men skjønte ikke helt. 

Jeg har aldri hatt lekkasje fra 111 under transport i sekk, men du kan gjerne putte den i en plastbærepose for sikkerhets skyld. Hvis du har o-ringpumpe bør du ha med en ekstra o-ring eller to. Jeg har aldri hatt behov for reservedeler på tur på mine hundreogellevere, men jeg sjekker dem og skifter evt. pakninger når jeg føler for det. Det kan komme en liten stikkflamme der pakkboksen går inn i brenneren, da kan du stramme den (pakkboksen) med den nøkkelen som alltid skal følge med i lokket. Med parafin er ikke stikkflammen noe problem, med bensin ville jeg vært litt forsiktig.
Rensenåla stikker opp av dysa når du vrir reguleringsrattet mot klokka til det stopper. Det kan du gjøre under drift hvis du er rask, når du vrir rattet tilbake til midtstilling tenner den igjen av seg selv. Men ha en fyrstikk klar uansett. Det er lurt å sjekke at rensenåla fungerer før du drar på tur. Når primusen er kald og uten trykk vil du se at nåla kommer opp av dysa når du vrir rattet slik som beskrevet ovenfor.

Skrevet
2 timer siden, REs skrev:

Jeg kjenner ikke dette stoffet fra coleman,  er det bensin eller parafin?  Parafin klarer du ikke å tenne uten veke,  det er derfor man bruker rødsprit til forvarming av brenner uten veke. Bensin har så lavt flammepunkt at de brenner uansett. 

Bensin (problemet hans oppstod fordi det han slapp ut først når tanken ikke hadde vært tømt/rengjort selvsagt var parafin)


 

 

2 timer siden, ViktorS skrev:

Det funket nå. Var nok bare parafin igjen i røret. Brenner som bare det. Behagelig lydnivå på denne, og meget god simmering. 

Hvordan er det å frakte denne med drivstoff i tanken? (tar seff ut trykket). Og hva slags reservedeler trenger man med seg. 

 

Hvordan fungerer den rensenåla egentlig. Så en video av primus kongen om dette, men skjønte ikke helt. 

Rensenåla kommer opp ved maks (dvs når du vrir helt til + (se enden av justeringsrattet). Denne kan altså brenne fast, så skru aldri opp mer når du føler du har fått maks flamme.

Jeg frakter alltid alt som har drivstoff i seg, enten det er flasker eller tanker i en solid vanntett rullepose og/eller egen kasse i pulken. Da får du sjelden problemer. Test utstyret ditt i trygge omgivelser hjemme først. Dvs fyll tanken, sette den på høykant i vasken osv og sjekk for lekkasjer. Det er uansett aldri feil å bli kjent med utstyret. 

Fritidsparafin får du ca 4 liter av selv på en bensinstasjon til ca samme pris som du ga for den colemanflasken. 4 liter alkylatbensin får du også meget billig selv på bensinstasjon. Innimellom har de "ta 3 betal for 2" på Biltema osv for litersflasker. Da handler jeg så jeg har en stund. 

(Som nevnt gir dette 5 flasker om du treffer rett mann i kassa. "Disse 3 er de jeg tar, disse 2 er de jeg skal betale for" ;-) )

Gjør deg trygg på åpne-/stengeretning på rattet. Jeg vet flere som har slukket den ned ved å vri feil vei (til maks så nåla kommer opp og stenger), når du da skal åpne etter forvarming igjen får du ikke noen snill simmering - den går da rett til maks, noe som kan gi en solid flamme om du skal tenne med lighter eller lignende

Reservedeler: O-ringen til pumpa er klart viktigst. Det ligger info om størrelse/type/forhandler i post i denne tråden fra siste døgnet...

  • Liker 1
Skrevet

Når jeg vrir helt over, så slukker ikke flammen, men den blir veeeeldig liten. Nåla kommer dog fint opp ved kald primus uten trykk i tanken. 

Må nok fyke innom bensern for å handle drivstoff ja. 

Har ikke det verktøyet som skal følge med. Kan dog skru ut dysa med rattet. 

 

Gjest Mareng
Skrevet
11 minutter siden, ViktorS skrev:

Når jeg vrir helt over, så slukker ikke flammen, men den blir veeeeldig liten. Nåla kommer dog fint opp ved kald primus uten trykk i tanken. 

Må nok fyke innom bensern for å handle drivstoff ja. 

Har ikke det verktøyet som skal følge med. Kan dog skru ut dysa med rattet. 

 

Hvis du vrir så langt at rensenålen kommer opp så har du vridd feil vei hvis formålet er å stenge. Da har du vridd forbi full effekt, og kjører rensenålen opp av dysen. Vri motsatt vei for lavere effekt og stenging.

Skrevet
5 minutter siden, Mareng skrev:

Hvis du vrir så langt at rensenålen kommer opp så har du vridd feil vei hvis formålet er å stenge. Da har du vridd forbi full effekt, og kjører rensenålen opp av dysen. Vri motsatt vei for lavere effekt og stenging.

Hei, ja dette vet jeg:) men det var snakk om nål og rensing, og slik jeg skjønte det skal man vri helt over mens det er fyr på primusen slik at nåla kommer opp, men da skal primusen slukke, så man burde være klar med fyrtøyy når man vrir tilbake. Men min slukker ikke når man kjører nåla opp i dysa. Mulig jeg har misforstått noe. 

Skrevet (endret)
57 minutter siden, ViktorS skrev:

Når jeg vrir helt over, så slukker ikke flammen, men den blir veeeeldig liten. Nåla kommer dog fint opp ved kald primus uten trykk i tanken. 

Må nok fyke innom bensern for å handle drivstoff ja. 

Har ikke det verktøyet som skal følge med. Kan dog skru ut dysa med rattet. 

 

Da passe antagelig andre enden av rattet på mutteren til pakkboksen. Ingen grunn til å stramme denne før det lekker!  Jeg er litt slapp med å slippe trykket ut av tanken det skjer bare når jeg skal ha på mere drivstoff, som for meg stort sett alltid er parafin da jeg nå bare har 111 med bråkebrenner.

dsk

Endret av dsk
Skrevet (endret)
2 timer siden, Bjørn J skrev:

Jeg har aldri hatt lekkasje fra 111 under transport i sekk

Det har jeg🙈 Jeg brukte en stund bensin til min 111C og fikk bensinlekkasje i sekken på en rypejakttur på senhøsten. Det viste seg at bensinen tørket ut tanklokkpakningen og den ble hard, noe jeg aldri har opplevd ved bruk av parafin i flere år. Noe å være obs på ved bruk av bensin 😊

Endret av Kjellis
  • Liker 1
Gjest Mareng
Skrevet
1 time siden, Kjellis skrev:

Det har jeg🙈 Jeg brukte en stund bensin til min 111C og fikk bensinlekkasje i sekken på en rypejakttur på senhøsten. Det viste seg at bensinen tørket ut tanklokkpakningen og den ble hard, noe jeg aldri har opplevd ved bruk av parafin i flere år. Noe å være obs på ved bruk av bensin 😊

Bensin fungerer ypperlig på 111C!

Men, som du sier, regn med mye hyppigere vedlikehold på tanklokkpakning, returventil og pumpelær...

Skrevet
11 timer siden, Bjørn J skrev:

111T brenner også bensin (T for triple-fuel). Den eldre utgaven av 111 (bråkebrenneren) brenner bare parafin. Så finnes det en 111B (B for bensin) som bare brenner bensin, ikke parafin.

Jeg kjenner bare til den gamle utgaven av 111 men det høres riktig ut at 111B bare brenner bensin. I mitt hode blir det vanskelig å lage en brenner som klarer både parafin og bensin på samme dyse. 

Skrevet
På 6.1.2018 den 10.13, ViktorS skrev:

Ja ok. Takk for svar. Bare lurte siden det står White gas utpå den, og White gas er vel renset bensin/alkylat/fritidsbensin. Da blir det parafin. Skal kjøpe ei flaske i dag og teste. Må finne ei passelig lita spruteflaske til rødsprit også :)

 

  • Takk 1
Skrevet

Du får noe tennpasta på tube, eller kan bruke litt av en esbit, det kan bli mindre søl.   Låsoljeflaske er greit for spritdosering.

 

dsk

  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, dsk skrev:

Du får noe tennpasta på tube, eller kan bruke litt av en esbit, det kan bli mindre søl.   Låsoljeflaske er greit for spritdosering.

 

dsk

Denne fungerer glimrende.

 

s_coghlans tennpasta for halv pris01.jpeg

  • Liker 1
Skrevet

Nå har primus steget så enormt på nettet så jeg er nesten villig til å selge en reserve 111, en ubrukt bråkebrenner, men før jeg legger den ut på Finn bør jeg vel høre her, er det virkelig noen som vil gi 2000 kroner + frakt for en slik? Så en Fuhrmeister no 8 i uorginal stand som gikk for 12 og et halvt tusen på ebay! https://goo.gl/5WXWHW

dsk

Skrevet (endret)
På 6.1.2018 den 22.36, REs skrev:

Jeg kjenner bare til den gamle utgaven av 111 men det høres riktig ut at 111B bare brenner bensin. I mitt hode blir det vanskelig å lage en brenner som klarer både parafin og bensin på samme dyse. 

111C brenner både parafin og bensin helt nydelig og helt stille på samme dysen. (Dysen merket M - Multifuel). Litt lavere effekt på bensin, men fortsatt mer enn høy nok effekt.

Det finnes også en bensindyse (B/G - Bensin/Gasoline), men denne er ikke originalt til 111C. Denne dysen har litt større åpning, og gir dermed litt høyere effekt enn ved bruk av multifueldysen. Jeg har denne dysen også, men har ikke prøvd den.

111C brenner også alkohol/rødsprit, men da må man sette i A (Alcohol) dysen og en liten bøyle som struper lufttilførselen under brenneren. Dette gir høyest forbruk av drivstoff.

Av den grunn bruker jeg kun M (Multifuel) dysen. Jeg bruker også parafin fordi at da lever tanklokkpakning og pumpelær lengre enn om det ligger bensin i tanken.

Ved mye bruk i telt vinterstid kan jeg vurdere å bruke bensin i tanken, for å slippe parafinlukten i teltet og det krever svært lite forvarming. Men jeg har egentlig en annen primus til bruk i telt på vinterstid (MSR Sinmerlite).

Endret av Mareng
Skrevet
1 hour ago, dsk said:

Nå har primus steget så enormt på nettet så jeg er nesten villig til å selge en reserve 111, en ubrukt bråkebrenner, men før jeg legger den ut på Finn bør jeg vel høre her, er det virkelig noen som vil gi 2000 kroner + frakt for en slik? Så en Fuhrmeister no 8 i uorginal stand som gikk for 12 og et halvt tusen på ebay! https://goo.gl/5WXWHW

dsk

Jeg tviler på at du vil få 2000.- på Finn for den, selv om den er ubrukt. (Selv ga jeg rundt 1200.- for en ubrukt bråkebrenner av eldste type i original eske, og under 1000.- for en ubrukt 111T.)
Du vil nok kunne få høyest pris på ebay, det er mange i utlandet som vil ha ubrukte hundreogellevere, særlig asiater. 2000.- pluss kan være oppnåelig hvis den er helt mint, og kassen ikke har riper eller skader. Det er også litt avhengig av hvilken modell 111 det er, de eldste med stanset logo i lokket og det smale reguleringsrattet oppnår gjerne bra priser da de er mer sjeldne.
Det er også viktig at hele primusen er original, altså at det ikke er byttet deler. Legg gjerne med en Optimus rødspritflaske av metall i tillegg :) .
Jeg solgte en godt brukt Loke til Taiwan for betydelig mer penger enn vi snakker her, fordi den sjelden dukker opp på markedet. Men da var alt originalt tilbehør med, inkl. reparasjonssett og bruksanvisning.
Men bevares, det er lov å prøve seg. Legg den ut på finn og se om du får noen respons.

Skrevet

Takk! nå lærte jeg mye! Jeg har jo egentlig kjøpt primusen for å ha en i reserve hvis den andre skulle gå istykker, men det gjør den jo aldri :-)

 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.