dsk Skrevet 11. august 2020 Skrevet 11. august 2020 Gode argumenter for Trangia det der, bedre vindskjerming får man ikke, og vekta sparer man inn på redusert forbruk på en 3 dagers tur. Hva har jeg brukt mest i 2020? Coleman apex, men vindskjerming er rallemikk... Trangia med ulike brennere, innkludert soto muka stove når høy effekt er det som teller, gass ellers. Sigg tourist med 123R men vindskjerminga er for dårlig sammenlignet med Trangia. Nå er spørsmålet, skal jeg ofre en trangia for å prøve å tilpasse Coleman apex til den, funker det så er jeg solgt 1 Siter
+zimwalker Skrevet 11. august 2020 Skrevet 11. august 2020 (endret) dsk skrev (2 timer siden): Gode argumenter for Trangia det der, bedre vindskjerming får man ikke, og vekta sparer man inn på redusert forbruk på en 3 dagers tur. Kan ikke bli mer enig i det du sier der enn veldig enig - tror jeg Endret 11. august 2020 av zimwalker Siter
+zimwalker Skrevet 11. august 2020 Skrevet 11. august 2020 Bingeline skrev (4 timer siden): ..... det er berre så DIGG å ha innebygd vindskjerm. Har gjort meg samme erfaring. Det enkleste er ofte...det enkleste Siter
+Marius Engelsen Skrevet 12. august 2020 Skrevet 12. august 2020 (endret) dsk skrev (På 11.8.2020 den 12.11): og vekta sparer man inn på redusert forbruk på en 3 dagers tur. Skjermer trangia bedre for vind enn en slik stiv aluskjerm som man ruller rundt fuelflasken når den ikke er i bruk? Synes de er ganske optimale, ser ikke helt hvordan trangia kan skjerme bedre selv om aluvindskjermen ikke er like solid og stødig som trangia. Pleier å klippe aluvindskjermene til passe størrelse (2cm større diameter enn kjelen), og sette på en magnetknapp. Endret 13. august 2020 av Marius Engelsen Siter
dsk Skrevet 13. august 2020 Skrevet 13. august 2020 Det høres ut som en god løsning. Jeg synes Vindskjermen ofte er litt plundrete i forhold til trangiaen, men vindskjermingen er god nok. Jeg har klippet til vindskjerm av gammel alu trykkeplate etter denne tegningen.https://drive.google.com/file/d/0B5BXah3Fg993YzQyZDM0NDctNThkOS00MDEyLWEyNmEtZjU1MjFjMTdjMmQ0/view?hl=no Siter
Terka Skrevet 13. august 2020 Skrevet 13. august 2020 Her er det motsatt. Sist Trangia'en var i bruk var vel tidlig 2016, og den blir nok bare stående fremmover også (som reserve til reservebrenneren/utlån/etc.) 1 Siter
Oksen Skrevet 13. august 2020 Skrevet 13. august 2020 Her blir nok omnilite ti førstevalget til de fleste turene framover, da vår foretrukne gass-slangebrenner nylig tok kvelden. Fordeler med Omnilite er at den er rask å forvarme, rask til å koke vann i kaffekjele, og er også ganske pakkevennlig. Synes det er et pluss at den kan brukes både på gass og bensin, da samboeren min ikke er helt trygg på dette med forvarming (og heller ikke liker lukten av bensin). Med 0,35l flaske er det heller ingen nevneverdig vektøkning fra slangebrenner og gassboks. Eneste ulempe jeg er klar over til nå er at den ifølge boken til Randulf Valle produserer en del kullos sammenlignet med andre brennere (så obs med fyring i telt!) Kan for så vidt legge til at samboeren min ønsker seg lyddemper til omniliten, men for mitt vedkommende er ikke lyden noe plagsom (snarere tvert i mot 😁). Siter
+Marius Engelsen Skrevet 13. august 2020 Skrevet 13. august 2020 Oksen skrev (1 minutt siden): Kan for så vidt legge til at samboeren min ønsker seg lyddemper til omniliten, men for mitt vedkommende er ikke lyden noe plagsom (snarere tvert i mot 😁). Min erfaring med stillebrennere vs bråkebrennere er at bråkebrennere har en mye «hardere» strøm ut av brenneren, og tåler bedre vind. Jeg aner ikke om det samme vil skje om det monteres på silencer, men kanskje..? Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 13. august 2020 Skrevet 13. august 2020 2 hours ago, Marius Engelsen said: Min erfaring med stillebrennere vs bråkebrennere er at bråkebrennere har en mye «hardere» strøm ut av brenneren, og tåler bedre vind. Jeg aner ikke om det samme vil skje om det monteres på silencer, men kanskje..? Min erfaring er den samme. Jo mer de bråker desto mer driftssikre og effektive er de. Selv om man kan montere silencer så vil det gjøre brenneren noe mer utsatt for dårligere forbrenning sånn generelt. Jeg ville derfor alltid hatt med utstyr slik at brenneren kan konverteres tilbake til bråkemodus i tilfelle det blir trøbbel med silencer. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.