Hamar Skrevet 22. april 2020 Skrevet 22. april 2020 Hei! Vi er en gjeng som har tenkte oss på telttur i Nordmarka i helgen. Problemet er at teltet vi har er veldig stort og tungt så vi har ikke mulighet til å bære det så langt. Er det noen som har forslag til en fin teltplass ikke langt fra parkering? Gjerne i nærheten av vann og litt privat. Mange krav Håper noen har noen gode forslag:) Siter
+ost Skrevet 22. april 2020 Skrevet 22. april 2020 Du ber om det umulige. I disse Coronatider - kliiin umulig. Det finnes ikke gode vann kort fra parkering med god teltplass OG PRIVAT/ALENE i Nordmarka nå. 7 Siter
Hamar Skrevet 22. april 2020 Forfatter Skrevet 22. april 2020 Hehe det var det jeg regnet med Noen teltplasser som ikke er så langt fra parkering da evt ikke altfor langt å gå?:) Siter
martin.m Skrevet 22. april 2020 Skrevet 22. april 2020 Hvor har dere tenkt å starte fra, noen spesifikk preferanse på det? For øvrig er jeg enig med @ost, etter hva jeg ser beskrevet for tiden vedr. telting i markaområdene rundtom Oslo, så er det å tåle andre ved lettere tilgjengelige vann i f.eks. Nordmarka nær sagt en forutsetning. Hva med å søke utenfor Oslogryta? Krokskogen, vestlige del av vestmarka f.eks? Siter
Hamar Skrevet 22. april 2020 Forfatter Skrevet 22. april 2020 Takk for svar Er vel egentlig åpen for det meste, vi har bil så kommer oss lett til forskjellige steder sånn sett. Og skjønner jo at det er en ønsketenkning å finne noe privat i disse tider Siter
+Espen Ørud Skrevet 22. april 2020 Skrevet 22. april 2020 Tipper det er som før i tiden da jeg bodde i Oslo: Beveg deg ca 10 minutter bort fra sti/skogsbilvei, så ser du ikke en sjel hele helgen... 2 Siter
elossius Skrevet 23. april 2020 Skrevet 23. april 2020 Uten noen form for garanti: Kjør til Solemskogen og gå til Store Gryta. Ikke langt å gå og en del fine teltplasser rundt vannet. 1 Siter
Lompa Skrevet 23. april 2020 Skrevet 23. april 2020 Ta med trillebår eller tralle og labb i vei på de mange skogsbilveiene i Marka. Da kan du få med et tungt telt langt.. Siden dere har bil er kanskje sjansene større for å finne bra steder nær bilvei andre steder enn i Nordmarka.. Hurumlandet/Kjekstadmarka f.eks.. 1 Siter
fjellrypa Skrevet 11. mai 2020 Skrevet 11. mai 2020 famjsv skrev (På 23.4.2020 den 15.53): Hva med Øvresetertjern ved Tryvann? Ekspander Alene? 1 Siter
famjsv Skrevet 11. mai 2020 Skrevet 11. mai 2020 fjellrypa skrev (På 11.5.2020 den 19.07): Alene? Ekspander Er vel så nære veien at ingen gidder å slå leir 🤣 Siter
tklami Skrevet 11. mai 2020 Skrevet 11. mai 2020 En annen mulighet er store skillingen inn fra Stryken, men helt alene blir dere nok ikke Siter
Imp Skrevet 11. mai 2020 Skrevet 11. mai 2020 Dra på tur i dårlig/kaldt vær...da får dere være alene. 1 2 Siter
Enilorac Skrevet 24. mai 2020 Skrevet 24. mai 2020 Kanskje litt sent, men hvis du har bil er Østernvann et godt alternativ. Flere muligheter for parkering (Skytterkollen, Østernvannsvingen, Fossum), veldig kort å gå fra p-plass. Evnt Burudvann i Lommedalen, også veldig kort (0,7km) fra p-plass. Siter
Snartur Skrevet 24. mai 2020 Skrevet 24. mai 2020 Det er vanskelige krav å oppfylle uansett hvilke tider vi er i. Men hva er langt i denne sammenhengen? Er det ok å gå 3-4 km så kan man jo komme til Lille Åklungen fra parkeringsplassen ved Sognsvann. Et annet tips er å være tidlig ute, så ingen andre rekker å ta de (få) fine plassene før deg. Tur i regn, vind og kulde gir deg som nevnt over også flere valgmuligheter, men jeg synes det er mye folk ute uansett... Jeg syns jeg treffer mange flere mennesker lengre inn i marka i år enn jeg gjorde i fjor, så noe har skjedd med Oslofolkets turvaner. Men har du bil så se om det finnes skogsområdet litt utenfor Oslo også. Man trenger ikke å velge mellom Nordmarka og høyfjellet. Det finnes sikkert mange fine steder på Hurum, i Enebakk, osv. Siter
+Espen Ørud Skrevet 24. mai 2020 Skrevet 24. mai 2020 (endret) Tidene forandrer seg nok. Og de fleste ønsker nok å ligge forholdsvis nære et vann. Dersom man ikke har det som krav var det da jeg bodde i Oslo rimelig sikkert at det ikke lå fullt av folk om man gadd å finne steder som dette: https://kart.gulesider.no/m/9QqiS Endret 24. mai 2020 av Espen Ørud Siter
Snartur Skrevet 24. mai 2020 Skrevet 24. mai 2020 Espen Ørud skrev (På 24.5.2020 den 16.13): Tidene forandrer seg nok. Og de fleste ønsker nok å ligge forholdsvis nære et vann. Dersom man ikke har det som krav var det da jeg bodde i Oslo rimelig sikkert at det ikke lå fullt av folk om man gadd å finne steder som dette: https://kart.gulesider.no/m/9QqiS Ekspander Joda, hvis du liker å campe i en myr så... Ellers så kan små topper med litt utsikt være vel så hyggelig som å campe ved et vann. På en topp kan man også få litt mer vind som blåser bort myggen også. Ulempen er at man da må bære drikkevarer i tillegg til det tunge teltet... 1 Siter
tubbs Skrevet 24. mai 2020 Skrevet 24. mai 2020 Snartur skrev (På 24.5.2020 den 16.47): Ulempen er at man da må bære drikkevarer i tillegg til det tunge teltet... Ekspander Mange fine topper man kan ligge på i Nordmarka som har bekk i nærheten så vann pleier ikke å være noe problem Siter
rg2720 Skrevet 24. mai 2020 Skrevet 24. mai 2020 tubbs skrev (På 24.5.2020 den 16.51): Mange fine topper man kan ligge på i Nordmarka som har bekk i nærheten så vann pleier ikke å være noe problem Ekspander Tar dere sjangsen på å drikke vannet i bekker og vann i Norge uten å koke/filtrere det? Siter
+ost Skrevet 24. mai 2020 Skrevet 24. mai 2020 rg2720 skrev (På 24.5.2020 den 19.33): Tar dere sjangsen på å drikke vannet i bekker og vann i Norge uten å koke/filtrere det? Ekspander Så lenge det er rennende så ja. 2 Siter
Snartur Skrevet 24. mai 2020 Skrevet 24. mai 2020 rg2720 skrev (På 24.5.2020 den 19.33): Tar dere sjangsen på å drikke vannet i bekker og vann i Norge uten å koke/filtrere det? Ekspander Ja, så lenge det er rennende og det ikke er landbruk eller store mengder beitedyr rett ved. Har ofte med et lett filter i tilfelle, men bruker det sjeldent. 1 Siter
borgern Skrevet 24. mai 2020 Skrevet 24. mai 2020 Ja stort sett. Ser an farge på vannet og hvor mye strøm det er i bekken. Mer eller mindre stillestående står jeg over. Helst bekker som renner på en del grus og steingrunn. Siter
Bingeline Skrevet 19. juni 2020 Skrevet 19. juni 2020 rg2720 skrev (På 24.5.2020 den 19.33): Tar dere sjangsen på å drikke vannet i bekker og vann i Norge uten å koke/filtrere det? Ekspander Definitivt. Har ALDRI kokt vann i Noreg. På nettsidene til den lokale hytta står det at ein bør koke vatnet. Vasskjelda er den gamle reservedrikkevatnkjelda til kommunen?! Eg drikka rennande vatn og vatn frå innsjøer/tjørn som ser ut til å ha grei gjennomstrømming. Har aldri vore sjuk. Siter
famjsv Skrevet 19. juni 2020 Skrevet 19. juni 2020 Bingeline skrev (På 19.6.2020 den 7.01): Definitivt. Har ALDRI kokt vann i Noreg. På nettsidene til den lokale hytta står det at ein bør koke vatnet. Vasskjelda er den gamle reservedrikkevatnkjelda til kommunen?! Eg drikka rennande vatn og vatn frå innsjøer/tjørn som ser ut til å ha grei gjennomstrømming. Har aldri vore sjuk. Ekspander Har heller aldri blitt syk, men har selvsagt kokt og renset vann i Norge på tur. I 2011 ble mange syke av tularemi (harepest). En del døende dyr trekker mot vann, og man vet vel egentlig ikke hva som ligger fem meter opp i bekken... Dyr på beite, vann fra bre/snøfonn (som reinen liker å holde seg på om sommeren), lemmen-år og grumsete/luktende vann er faktorer som gjør meg usikker. Og er man usikker på vannkvaliteten er det bare å rense, klore eller filtrere, selv om man i 99 % av tilfellene ikke trenger det Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.