Populært innlegg Anders Eriksen Skrevet 22. april 2020 Populært innlegg Skrevet 22. april 2020 I drøye fem år har jeg vært på jakt etter sjøørreten på Sunnmøre, å kalle det en suksess er å ta en smule i. Dette handler såklart ikke om fiskeren, men at jeg har hatt store problemer med å finne de virkelig gode spotsa. Det som viste seg tidlig var at taushetsplikten står sterkt blant sjøørretfiksere, og jeg har slitt med å få rista ut noe juicy informasjon fra den gjengen der. Dermed har det blitt mye prøving og feiling, og som seg hør og bør, lite fangst. Denne vinteren har jeg vært en vaskekte sofagris, og det har blitt lite tur. Jeg skjønte det hadde gått for langt når jeg ble rørt til tårer av bromancen til Pølsa og OnklP på 71 grader nord, noe måtte gjøres. Etter litt kommunikasjon på sosial medier med en dedikert sjøørretfisker fikk jeg noen gode tips til hvor jeg burde ta turen, men måtte sverge på tro, ære og alt mulig anna at taushetsplikten måtte holdes. Tørr ikke tenke på hva konsekvensene blir om den brytes. Som et lite takk kunne jeg dele noen gode tips på fjellvatn sommer verdt å besøke i sommer, dessuten ble en brun konvolutt med en betydelig sum overlevert i ei skummel bakgate midt på natta. Det blir smalhans resten av 2020 for å si det sånn! Kilosfisk Det skulle vise seg at det jaggu noe i de tipsa jeg fikk (betalte for). Fisk på første turen, og mye aktivitet i sjøen. Dette var tydeligvis en spot sjøørreten trivdes veldig godt. Det har blitt flere turer i området og fisken ble bare større og større. Til slutt kunne jeg krone verket med en sjøørret på så vidt over kiloen. Kilosfisk så tidlig på året er nytt for meg og ga absolutt mersmak. Det gikk ikke like bra på sist tur da jeg tok med meg poden og fruen for å vise hvordan sjøørretfiske skulle gjøres. Her skulle jeg ta frem den pedagogiske verktøykassa mi og virkelig gi av min kunnskap til neste generasjon. Det endte med fiskestanga mi knakk på første kastet, og dessverre for poden knakk fiskestanga hans også like etterpå da jeg skulle "låne" den litt. Jeg får bare håper at traumene ikke er for store, og at han eller har lært at fisketur som oftest handler om motgang og skuffelse. Hvert fall når du er på fisketur med meg. Denne ble middag. . Magen full av Tobis. Selvforsynt Feit og fin. Turens største. Sommeren nærmer seg med stormskritt, men jeg håper på å få lurt et par sjøørreter til før fjellfisket er i gang. Må bare kjøpe ny fiskestang først, både til meg og guttungen. Inntil da, stay safe og husk å vaske hendene. Se hele artikkelen 16 1 Siter
+ost Skrevet 22. april 2020 Skrevet 22. april 2020 Så bra at du endelig får fisk! Du leverer jo stadig gode turfortellinger der fisken ofte uteblir. Bare synd at du måtte bruke opp familiebudsjettet på betaling i mørke bakgater nå som du har en gyllen mulighet til å kjøpe ny og enda bedre stang. Siter
Anders Eriksen Skrevet 24. april 2020 Forfatter Skrevet 24. april 2020 ost skrev (På 22.4.2020 den 21.12): Så bra at du endelig får fisk! Du leverer jo stadig gode turfortellinger der fisken ofte uteblir. Bare synd at du måtte bruke opp familiebudsjettet på betaling i mørke bakgater nå som du har en gyllen mulighet til å kjøpe ny og enda bedre stang. Takk for det:) Skattepengene kom i går, så orda seg heldigvis😁 Tror at jeg uansett er har god dekning på fiskestangfronten, så får knekke et par av de også. Men poden skal få seg ei ny og skikkelig fiskestang denne gangen:) 1 Siter
Jan Erik Hansen Skrevet 24. april 2020 Skrevet 24. april 2020 Flott historie og fisk Anders Du nevnte ikke noe om misforholdet mellom slukvekt og stangvekt når den knakk... 1 Siter
Freebird Skrevet 24. april 2020 Skrevet 24. april 2020 Hvilke stenger var det du knakk? Shimano selger løse ledd til en veldig fornuftig penge. 😊 1 Siter
TOT Skrevet 24. april 2020 Skrevet 24. april 2020 Brukne stenger er jo der og da litt trist, men gir jo anledning til den veldig trivelige aktiviteten kjøp av fiskeutstyr! For øvrig kjenner jeg igjen den steinen på bildet av deg, så hemmeligheten er herved avslørt! 1 Siter
Anders Eriksen Skrevet 24. april 2020 Forfatter Skrevet 24. april 2020 Jan Erik Hansen skrev (2 timer siden): Flott historie og fisk Anders Du nevnte ikke noe om misforholdet mellom slukvekt og stangvekt når den knakk... Glemte det gitt:) 1 Siter
Anders Eriksen Skrevet 24. april 2020 Forfatter Skrevet 24. april 2020 Freebird skrev (2 timer siden): Hvilke stenger var det du knakk? Shimano selger løse ledd til en veldig fornuftig penge. 😊 Shimano beastmaster fra 2013:) Hvor selges det? Siter
Anders Eriksen Skrevet 24. april 2020 Forfatter Skrevet 24. april 2020 TOT skrev (2 timer siden): Brukne stenger er jo der og da litt trist, men gir jo anledning til den veldig trivelige aktiviteten kjøp av fiskeutstyr! For øvrig kjenner jeg igjen den steinen på bildet av deg, så hemmeligheten er herved avslørt! Husk taushetsplikten:) Siter
TOT Skrevet 24. april 2020 Skrevet 24. april 2020 Anders Eriksen skrev (6 minutter siden): Husk taushetsplikten:) He he, det var en spøk! Jeg bor i Tigerstaden og har nok med å lete opp hemmelige sjøørretplasser i Oslofjorden. Siter
Jan Erik Hansen Skrevet 24. april 2020 Skrevet 24. april 2020 Anders Eriksen skrev (1 time siden): Shimano beastmaster fra 2013:) Hvor selges det? Har den gamle 240/270 stående, så om delen du trenger er i brukandes stand på den kan du få den neste gang jeg er sørpå. Er to nederste som er mest slitt på den, mens tre toppdelene er ok.(AX, men passer muligens til BX også) Siter
Freebird Skrevet 24. april 2020 Skrevet 24. april 2020 (endret) Jeg har alt annet enn de to ytterste leddene til Beastmaster STC AX 270 L. Den er så gammel at erstatningsledd ikke var å få tak når jeg kontaktet Normark for et par år tilbake. Endret 24. april 2020 av Freebird Siter
Jan Erik Hansen Skrevet 24. april 2020 Skrevet 24. april 2020 Freebird skrev (17 minutter siden): Jeg har alt annet enn de to ytterste leddene til Beastmaster STC AX 270 L. Den er så gammel at erstatningsledd ikke var å få tak når jeg kontaktet Normark for et par år tilbake. Er ikke mange år siden jeg fikk kjøpt nytt toppledd til stanga. Tok med ledd, og Jaktia i Molde sjekket nr og skaffet delen. 4 år siden kanskje. Den stanga jeg har (240/270 L), så om ikke Anders trenger leddene, så har jeg de delene til overs. Hos meg er det de to nederste som er så slitt at det er greit med litt duct tape for å få stanga til å henge sammen. Resten er sånn ok stand. Men står i sørnorge, så har ikke mulighet for å sende før i juli en gang. Siter
Freebird Skrevet 24. april 2020 Skrevet 24. april 2020 Jan Erik Hansen skrev (5 timer siden): Er ikke mange år siden jeg fikk kjøpt nytt toppledd til stanga. Tok med ledd, og Jaktia i Molde sjekket nr og skaffet delen. 4 år siden kanskje. Den stanga jeg har (240/270 L), så om ikke Anders trenger leddene, så har jeg de delene til overs. Hos meg er det de to nederste som er så slitt at det er greit med litt duct tape for å få stanga til å henge sammen. Resten er sånn ok stand. Men står i sørnorge, så har ikke mulighet for å sende før i juli en gang. Det er absolutt av interesse dersom Anders ikke trenger deler. Stangen min er bortimot ny og ubrukt, men mangler som sagt de ytterste leddene. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.