Gå til innhold
  • Bli medlem

Snota igjen!

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei der...

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt i høst at jeg snart skal på Snota, men nå SKAL jeg snart på Snota!

Har da et par spørsmål...er det kommet nysnø-menngder av betydning i området?

Og...på mitt gamle kart ser jeg at det går en vei inn til noe som heter Kløftsætra nordvest for toppen, altså gjennom Vinddøldalen. Er det mulig å kjøre helt inn til Kløftsætra? Dette ser jo i så fall ut til å gi en betraktelig kortere ankomst til Snota enn den vanlige ruten fra Folldalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en fin tur! Det er helårs bomvei til Pebua. For å fortsette videre derifra, behøver du nøkkel til bommen. Antallet nøkler er begrenset. Såvidt jeg har forstått det, er de fleste nøklene forbeholdt brukere og hytteeiere. Derimot er det fint å sykle innover Vindøldalen. Dalen er flat, grusveien er av god standard, og du kommer deg fort fram med hjul under beina. Nå er det en stund siden sist jeg var i området, men med tanke på den høsten vi har hatt hittil i år, og det fantastiske været nå i dag, ville jeg bli forundret om snøen skulle by på problemer. Nordmørsreportasjen til pb fra forrige helg viser jo også at man kan bevege seg enda høyere på nordmøre i oktober uten at snøen blir til hinder. Knut Bolme har skrevet mer om turen til Snota med utgangspunkt i Vindøldalen: http://home.online.no/~knubolme/anmarsj.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Bolme har skrevet mer om turen til Snota med utgangspunkt i Vindøldalen:

Ruta som er beskrevet her er vel en klatrerute? En fin turrute til Snota fra Vindøldalen får du med å følge veien helt til den går over i sti som leder deg opp i Vassdalen slik Knut Bolme beskriver. Når du akkurat er kommet opp (ved postkassen), ta til venstre opp lia opp på Snotamassivet, så til høyre og følg ryggen mot toppen, gjerne over Litj-Snota før du kommer inn på T-merkinga fra Folldalen før siste bakken opp mot toppen. Når du tar denne ruta unngår du også å gå på breen. Det er også mulig å gå lenger inn i Vassdalen før du tar opp Koppardalen og kommer mer direkte opp på ryggen mot Snota. Denne turen har jeg ikke gått så kan jeg ikke si noe om hvordan den er, litt brattere vil jeg tro. Anbefaler tidlig start, dagene er korte nå og sykkel må du ha med, ellers blir turen drøy.

mvh

haldis (som er så heldig å ha nøkkel til bommen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolme beskriver en klatrerute, ja, men anbefalingen om å holde "nordover" på retur, kan de av oss som går uten tau i sekken, gjøre nytte av både på opp- og nedtur. Jeg gikk turen fra Vinddøldalen til Snota sammen med guttungen på 11 i går. Vi gikk opp fra Vassdalen, slik Haldis beskriver det. Deretter fulgte vi ryggen opp mot Litl-Snota, så ned i skardet til det lille vannet mellom de toppene, og endelig langs den rødmerkede løypa til hovedtoppen. Utsikten fra Litl-snota var kanskje det flotteste med hele turen. Tåka som drev forbi på venstre hånd, små glimt av Snota rett fram, og fri utsikt mot Vinnufjella og Trolla mot høyre. På tilbaketuren fulgte vi rødmerkinga ned fra toppen og gikk deretter Skrøådalen til syklene våre nede ved Kløftsætra. Når vi gikk rett ned fra Snota og rundt massivet på hjemturen, var det fordi vi ønsket å komme raskere ned i lavlandet. Det var nemlig ganske glatt på turen mot Litl-Snota. Her lå det et ørtynt islag på alle steinene, så det var god grunn til å ta det forsiktig selv om snøen ennå ikke hadde meldt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.