Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Vengetind

Tom

Anbefalte innlegg

Annonse

Letteste vei (nordvestryggen) er gradert 2. Sikring burde ikke være nødvendig. Jeg har prøvd på nysnø og måtte snu. På tørt fjell gikk det helt greit uten sikring. Pass på siste stykket før toppen, hold ut mot høyre. Det er lett å gå seg fast, så uansett er det greit å vite hvor den letteste ruta går.

Toppen er fantastisk. Jeg har til gode å gå hele traversen. Det gleder jeg meg til.

Bilde av toppen:

http://www.bergtatt.net/topper/vestlandet/venjetind/venjetind1.htm

Oppunder toppen, her ser du hvor bratt det er:

http://www.bergtatt.net/topper/vestlandet/venjetind/venjetind3.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er stor forskjell på sunnmøre og romsdal. Store Vengetind ligger i Romsdalsalpene. :wink:

Sjekk linken

www.isfjorden.com

for mer info om noen av de flotteste fjellene i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men jeg har et par spørsmål til:

1. Noen mener at også Store Austabottind er grei uten sikring. Jeg har ikke selv vært på den, dessverre, men kan noen sammenligne vanskelighetsgraden mellom den og Venjetind?

2. Er det så vanskelig å finne den rette veien opp at man trenger lokalkjente til å vise vei?

Etter å ha sett bildene fra Bergtatt.net har jeg en smule lyst til å ta turen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har ikke vært på SV selv, men fjellvante jeg har snakket med betegner turen som klyving.

Generelt kan jeg si om fjellene i området at de er bratte, og at den omtrentlige ruten gir ofte seg selv. Så med litt egen utforsking vil jeg anta at det skal være greit å finne fram uten hjelp (uten å være bombastisk)

Prøv linken til nettsiden Iver Gjelstenli

http://www.frusalen.no/

Boken "Fra topp til topp i Romsdal" kan anbefales. Er i turformat. Informativ og god bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelighetsgraden på slike turer er helt avhengig av forholdene. Tørt fjell på en 2'er rute er som regel ingen sak for fjellvante. Med snø og is blir det fort noe helt annet.

Normalruta opp til Store Austanbotntind er stort sett grei. Luftig og bratt, men den kan være svært utsatt. Snøfonnen som ligger like før toppen avgjør mye. Den smelter som regel bort utpå sommeren.

En sammenligning av Store Venjetind og Store Austanbotntind ender opp med omtrent samme vanskelighetsgraden. Begge går greit uten sikring under normale forhold. Det blir brukt sikringsutstyr på begge turene bare så det er sagt, også under gode forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd meg på Venjetind, men valgte å snu ca 100 meter :wink: under toppen. Vi gikk enkleste vei som er nordøstryggen og kom såvidt ut i vestveggen med 1000 meter bratte sva ned i dalen. Jeg tror faktisk jeg stoppet ved steinen nærmest kamera på bildet http://www.bergtatt.net/topper/vestlandet/venjetind/venjetind3.htm mens mine to kamerater gikk litt høyere for å finne en brukbar trase. De lette etter greie måter å komme seg til topps uten klatring, men fant ikke noen farbar vei. Å tråkke feil her oppe medfører fatale fall. Været var kjempebra den dagen vi prøvde oss.

Vi fikk selvfølgelig fortalt at toppen kan bestiges uten tau, men søren heller. Det omkommer folk til stadighet på tindene i Romsdal og på Sunnmøre fordi det ikke brukes sikring. Særlig er man utsatt på returen :? Jeg ville ikke klatret Venjetind uten tau på de mest utsatte punktene. Store Austabotntind har jeg vært på, og der ville jeg ha tau som en av de få i min gruppe. Tror forøvrig de to toppene kan sammenlignes, men på Austabotntind er det jo stup på begge sider noen steder, så Austabotntind føles mer luftig. Det er nok mer klyving/klatring på Venjetind.

Jeg synes heller man kan si at Store Venjetind ligger et sted mellom Store Skagastølstinds "Andrews renne" og Austabotntind når det gjelder vanskelighetsgrad. Og Venjetind ligner kanskje mer på Storen fra Bandet og opp, selv om opptakene på Venjetind er enklere 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er du helt avhengig av å finne letteste vei opp til Store Venjetind, ellers blir det fort atskillig vanskeligere. Vi rotet også litt oppunder toppen, men fant en grei vei opp.

Nordvestryggen mener du vel?

Uansett er dette ikke topper for "fjellturister". Det er klatretopper og når jeg sier det går uten sikring så er det for de som er vant med å ferdes på slike steder. Mora mi hadde nok aldri gått opp der selv med sikring hele veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, selvfølgelig mener jeg nordvestryggen.

Skulle jeg prøvd meg en gang til på Venjetind ville første stedet jeg brukte tau være forbi passasjen omtrent der gutten står på bildet http://www.bergtatt.net/topper/vestlandet/venjetind/venjetind3.htm og så videre med tau fra steinen og oppover mot toppen. Men jeg er altså litt pysete på sånne steder.

Forøvrig er toppen fantastisk flott med utrolig god utsikt selv dit vi nådde. Jeg skjønner egentlig ikke Romsdalshorn sin posisjon når majestetiske Venjetind står rett ved siden av 8)

Jeg kom til å tenke på Store Smørskredtind som jeg har besteget via enkleste rute fra Patchellhytta, faktisk uten tau, men med stegjern og isøks. På det fjellet er det flere mennesker som har omkommet. Og Store Venjetind er da vitterlig vanskeligere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg prøvd meg en gang til på Venjetind ville første stedet jeg brukte tau være forbi passasjen omtrent der gutten står på bildet

Gutten er meg :wink: 8 år siden...

Forøvrig er toppen fantastisk flott med utrolig god utsikt selv dit vi nådde. Jeg skjønner egentlig ikke Romsdalshorn sin posisjon når majestetiske Venjetind står rett ved siden av 8)

Romsdalshorn virker liten fra toppen av Store Venjetind... men bare navnet Romsdalshorn får det til å rykke i klatremuskulaturen. Den er spesiell, ingen tvil om det, selv med sin beskjedne høyde på 1550 moh... 8)

Jeg kom til å tenke på Store Smørskredtind som jeg har besteget via enkleste rute fra Patchellhytta, faktisk uten tau, men med stegjern og isøks. På det fjellet er det flere mennesker som har omkommet. Og Store Venjetind er da vitterlig vanskeligere :?

Det er nok mange tilfeldigheter som spiller inn. En vanskeligere topp betyr ikke nødvendigvis flere ulykker. Sansene skjerpes som regel mer når vanskelighetsgraden stiger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lenge siden, jeg ble dratt opp den tradisjonelle ruta - opp i skaret mellom SV og LV, ut til v et galleri til innsteget og så 4-5erklatring var det visst. Er det sørvestveggen den heter?

Husker ikke toppen var så trang - se http://213.236.231.202/dovrefjellraadet/default.asp?WCI=ViewNews&WCE=173&DGI=121&Head=1 - hang ikke fra helikopter da jeg tok bildet.

Nedturen gikk normalveien og der trengtes ikke eller i hvert fall i liten grad armbruk, så den må være lettere enn 2-erklatring.

Se bildet http://www.bergtatt.net/topper/vestlandet/venjetind/venjetind2.htm - mener man skal ut til venstre og så følge eggen. Neste bilde (referert i forrige) er vel ut til H - man nærmer seg da klatreruta.

Men - jeg gikk der for 20 år sida og som sagt ned. Verd å merke seg tidligere utsagn om folk som ramler ned... Og det må være tørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En alternativ rute til Store Vengetind er å gå opp Vestrenna og opp i skaret mellom Lille og Store som Carl beskrev. Istedenfor å gå til venstre går et lettere og morsomt galleri på en meters bredde til høyre gjennom sydøststupet. Fra en kommer til østryggen og videre til topps er et punkt med klatring mellom grad 2 og 3. Jeg anbefaler ellers å gå hele traversen fra Søndre Vengetind til Store som er en kjempeflott tur, men den bør ikke gås alene.

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg kom til å tenke på Store Smørskredtind som jeg har besteget via enkleste rute fra Patchellhytta, faktisk uten tau, men med stegjern og isøks. På det fjellet er det flere mennesker som har omkommet. Og Store Venjetind er da vitterlig vanskeligere

Hmmmm... Siste ulykke jeg hørte om på Smørsskredtind skjedde under "trening" i snørenna du gikk. Mener det ble trent på bremsing med isøks, noe som gikk galt. Endte ikke med dødsfall (tror jeg). Har ikke hørt om andre alvorlige ulykker på det fjellet de siste årene.

Generelt skjer det langt flere ulykker i Romsdalsfjella enn i Sunnmørsfjella. Ofte utlendinger som omkommer.....

Det går faktisk en enklere rute fra Patchellhytta til store smørskredtind, via nordvestegga. Her er bratt klyving enkelte steder, men gode tak. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1999 var det en dødsulykke på Smørskredtind som du kan lese om her: http://www.klatring.no/sikkerhet/oversikt/ulykker99.asp

Jeg vet det har vært en dødsulykke til på Smørskredtind de siste 10-15 årene. Jeg tror vedkommende gikk vesteggen (direkte rute fra Skylstadbrekka), men det er jeg ikke sikker på.

Begge disse ulykkene var uten tau mener jeg. For man kan jo gå her uten tau som man blir fortalt.

Dessuten var det en ulykke med tre engelskmenn som på returen fra Smørskredtind rutsjet ned snørenna mot Patchellhytta. De var bundet sammen i tau, og forholdene var visst ekstreme med hard og glatt snø. Alle overlevde, men med til dels alvorlige bruddskader etter møtet med steinura.

På både Smørskredtind og Venjetind bør man etter mitt syn uansett ha med seg tau og litt sikringsutstyr dersom man ikke kjenner ruta og ikke går sammen med folk som er spesielt godt kjent. Det er lett å gå seg fast på begge disse fjellene. Og værforholdene kan endre seg til returen fra fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sent som i 1999 omkom en mann på Smørskredtind hvor han hadde gått opp alene. Jeg kjente mannen godt fra orienteringsmiljøet. Ulykken er omtalt på Norges klatreforbund's internettsider under ulykkesrapporter. Det er en type klatreulykker som omtales som Sunnmørsulykker, dvs ulykker hvor en ferdes i meget bratt terreng på grensen til hvor sikring er påkrevet uten å benytte sikring. Normalruta på Smørskredtind (nordvestegga) er såpass bratt at den ikke bør gås i regnvær eller når fjellet ellers er vått. Jeg har selv snudd der under slike forhold.

Oddvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 år senere...

Dere kan lese mer om Vengetindene (og Kvanndalstind) her: http://www.djiihaa.com/?p=4070. Ang. normalvegen på Store Vengetind, så vil jeg ikke anbefale folk som er uten klatreerfaring å gå den uten tau og sikring. Klatringen er ikke særlig vanskelig, og ganske kort, men seriøs nok hvis man går seg fast. Og de fleste opplever det som verre å klatre ned enn opp. Bestigning/retur om Galleriet og Vestgjelet kan være veldig fin og enkel med gode forhold, men særlig seint på sommeren kan det være knallhard gammel snø/is i renna, og en ukontrollert utglidning her kan bli fatalt. Stegjern og isøks anbefales hvis man har mistanke om vanskelige snøforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom (tatt inn i varmen igjen ?) skrev ?

Men likevel lurer jeg på om Store Vengetind lar seg bestige uten klatring. Takknemmelig for svar.

Vil vel egentlig ikke kalle det klatring.

Noe klyving var det derimot.

Men så hadde vi veldig tørrt fjell da.

Det var det også på Store Austbotntind.

Sikret på selve toppunktet, da jeg er en reddhare

http://www.fjellforum.no/topic/20989-vengjetindane/?hl=store+vengjetind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.