Gå til innhold
  • Bli medlem

Briksdalsbreen 122 meter tilbake på et år


morten

Anbefalte innlegg

Annonse

Tja! Var i fjellet (Svartdalen) i går. Det var kokvarmt! I løpet av den korte turdagen min forsvant brorparten av nysnøen i de bratteste sørvendte hellingene, og i kveldinga nede ved Bygdin var det VARMT.

Skal ikke begynne diskusjonen med naturlige svingninger kontra global oppvarming, men det er vel liten tvil om at vi i nordområdene opplever unaturlig høye temperaturer.

Ser bilder av f.eks. brearmene på Austdalsbreen (den med Odin, Loke og Tor) hvor halvparten av den ene brearmen er borte påbare få år. Bergsetbreen har "forsvunnet", nå forsvinner Brigsdalsbreen.

Hvis vi får en periode med NORMALE temperaturer (jfr. 30 årsperioden som metereologene bruker) så hyler jo folk og aviser opp om dårlig vær, kaldt etc.

Jeg leste et sted at september hadde vært varmere enn "normalt" i samtlige av de siste 10 årene, og denne oktober blir ikke akkurat noen kuldebombe (uansett hva 2. halvdel måtte by på).

Ved Brigsdalsbreen er det jo en del som har jobben sin. og de har jfr. tidligere artikler, allerede begynt å tenke på alternative inntektskilder. Med dette tempoet kan breen som attraksjon være borte før man aner. En tynn ispølse langt opp i fjellsiden er ikke akkurat det samme som den attraksjonen man har blitt vant til.

Et skikkelig vulkanutbrudd hadde vært tingen. Håper bare det kommer i et øde området, så vi kan få både temperaturreduksjoner og unngå menneskelige lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like bekymret for isbreene som deg, Morten. Men at Odin og Tor er blitt så mye mindre, kunne ikke jeg observere da jeg var der inne i begynnelsen av august i år. En forandring jeg la merke til var at selve Austerdalsbreen langt inne på breen var sunket sammen slik at en isdal var oppstått midt i breen, men bunnen av dalen nådde heldigvis ikke ned til fjellet.

Bergsetbreen er vel heller ikke forsvunnet, men det har oppstått et skjær midt i isveggen. Dette er veldig trist, for det synet som tidligere møtte en når en dro inn Krundalen, var meget spektakulært med den hvite veggen midt i mot innerst i dalen.

Jeg er meget pessimistisk med hensyn til å få snudd utviklingen. Det er vel bare Frp-ere som fortsatt hevder at vi selv ikke er skyld i utviklingen med vårt levesett. Interessant å se at den danske økonom/statistiker, Bjørn Lomborg, som mange har trykket til sitt bryst av de som mener at det er naturlige klimaendringer vi opplever, nå endelig har kommet til sans og samling og innrømmet co2-utslippene har bidratt til temperaturøkningen.

Men en ting skjønner jeg ikke. Vi som bor sentralt i by og har alle muligheter til å reise kollektivt, blir straffet på pungen for å gjøre det. Jeg selv benytter buss til jobben kun av ren idealisme. For selv om jeg regner marginalutgiftene ved å kjøre egen bil til det dobbelte av bensinutgiftene, dvs ca kr 1.50 pr kilometer, er dette billigere enn det jeg betaler på bussen. Og det selv om jeg må kjøre gjennom bomringen for å komme til jobben. Hvordan i hel.... resonerer politikerne når de tror at folk skal velge å reise kollektivt under slike betingelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like bekymret for isbreene som deg, Morten. Men at Odin og Tor er blitt så mye mindre, kunne ikke jeg observere da jeg var der inne i begynnelsen av august i år. .

Jeg blander nok armene. Har selv ikke vært der, men da jeg var der for 5-6 år siden, var den breen til høyre delt i to løp med et sort fjelløye i midten. På flyfoto i boka Opptur, Sogn og Fjordane, er det venstre av de to løpene på breen lengst til høyre tilsynelatende borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg blander nok armene. Har selv ikke vært der, men da jeg var der for 5-6 år siden, var den breen til høyre delt i to løp med et sort fjelløye i midten. På flyfoto i boka Opptur, Sogn og Fjordane, er det venstre av de to løpene på breen lengst til høyre tilsynelatende borte.

Jeg grov fram et bilde fra 1998 for å sammenligne med i år. Bildene er ikke tatt på helt samme sted på breen, men forandringene synes ennå ikke å være dramatiske heldigvis. Men jeg frykter det som kommer.

post-66-133474442672_thumb.gif

post-66-133474442682_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byrjar bergknausane å stikka opp or flatisen nedan for Tor og Odin, set det fart på tininga av den nedre delen av breen her óg, og ikkje berre oppe i brearmane. Det ser slik ut på det nyaste biletet.

Den haugen du ser til venstre for personene, er ikke en bergnabb, men en forhøyning av is tildekket med grus. Det var flere slike innover breen og det har jeg aldri sett tidligere. Sannsynligvis har det sammenheng med en ekstraordinær sterk nedsmelting i sommer.

Steinene til høyre er midtmorenen som var spesielt bred i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Det er ikkje noko som speglar klimaendringane så godt som breane, og Briksdalsbreen er i ei særstilling... Sidan 1996 har breen gått tilbake 510 meter. Vi må attende til 1952 for å finne år der breen har vore tilnærma så liten, men då var den 43 meter lenger framme.

Breen har mao på mirakuløst vis gått fram med 467m fram til 1996. Det var da positivt at det går an, selv om vi spyr ut store mengder co2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ingenting mirakuløst med det, da vi hadde sinnsykt kjipe sommere og milde vintre i den perioden. Da smelta breene lite om sommeren, og snøen la seg høyt på breen. Fra 1997 har vi hatt varme sommere og kalde vintere, så da har det smelta mye om sommeren og snøen har lagt seg lavt. Gjennomsnittstemperaturen lokalt er ikke nødvendigvis endret.

Har også hørt forklaringsmodeller med snøbeltet som har flyttet seg nord fra sogn opp mot møre og romsdal, slik at josten i en ørliten periode har økt for så å minke. Vet ikke nok om snøforholdene i Sogn og Møre og Romsdal for å kunne si om jeg støtter en slik eller ikke. En gang når jeg blir gammel har nok ekspertene funnet ut av det, så får vi se bilder og grafer i eBøkene våre om hva som egentlig skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.