GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Turfolk er som... resten av befolkningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid brukt Ä sette camp enkelte helger pÄ vÄren og gÄ toppturer derfra, da med telt, sovepose og allt annet som ikke trengs pÄ dagens tur liggende igjen i camp.

Samme pÄ sommeren med barna pÄ tur, de foretrekker enda Ä gÄ dagsturer ut fra en teltcamp i stedet for Ä bytte camp for hver natt.

I pÄska har guttungen tydelig uttalt sin bekymring over Ä la telt, soveposer, liggeunderlag, kokeutstyr osv bli liggende igjen i camp nÄr vi skulle gÄ en dagstur derfra lokalt i marka her.

Antagelig kjenner jr litt ekstra pÄ dette ut fra nylig tyveri av sykkel hos mamma'n,  ..men muligens er hans bekymring reell?

SkjÊrtorsdag ble det oppdaga innbrudd og tyveri pÄ en ubetjent DNT hytte lokalt her som man mÄ gÄ pÄ sti inn til, og nÄ er det sak om at folk har vÊrt inne pÄ stengt DNT hytte i Rondane og spist opp/tÞmt den for mat nÄ i pÄska: 

https://www.dagbladet.no/nyheter/brot-forbudet-og-stakk-av-med-paskeprovianten/72352995

Jeg har alltid tenkt at turfolk er bra folk med respekt for "mitt vs ditt", sporlÞs ferdsel osv. Jeg vil gjerne ha trua pÄ at turfolk er bra folk, og jeg vil gjerne sette igjen telt og utstyr i camp i fjellet uten Ä bekymre meg. Men jeg kjenner begynner Ä miste trua pÄ/tilliten til respekten for mitt  vs ditt hos mine "medmennesker"...

Er vi pÄ vei inn i et samfunn ogsÄ her i Norge hvor ting mÄ vÊre lÄst inn konstant eller synlig under tilsyn, og allt annet er "fritt til Ä ta", og natur er til for Ä forbrukes uten tanke pÄ andre enn seg selv? "OgsÄ i marka/fjellet?

• Liker 6
Annonse
Skrevet

Jeg opererer alltid basert pÄ antakelsen at [gruppe X] er som folk flest, samme hvem gruppe X er. Men historisk har vi vel generelt hatt ganske hÞy respekt for "mitt og ditt", ogsÄ utafor fjellet. Jeg og Bedre Halvdel har i hvert fall lagt igjen diverse (lommebÞker, vesker etc) rundtomkring, og vi har nesten alltid fÄtt det tilbake fordi folk flest i Norge har en hÞy grad av tillit til hverandre og er relativt Êrlige. SÄ i den grad noe endrer seg, sÄ tror jeg kanskje det er "folk flest" mer enn "turfolket"?...

Selv er jeg litt skeptisk til Ä legge igjen dyrt turutstyr i camp nÄr jeg er i nÊrmarka og relativt nÊrt ganske befolka omrÄder. Mindre redd for det i fjellet. Vet ikke om det er rimelig Ä tenke sÄnn, men det er i hvert fall magefÞlelsen.  

• Liker 2
Skrevet
Terka skrev (27 minutter siden):

Er vi pÄ vei inn i et samfunn ogsÄ her i Norge hvor ting mÄ vÊre lÄst inn konstant eller synlig under tilsyn, og allt annet er "fritt til Ä ta", og natur er til for Ä forbrukes uten tanke pÄ andre enn seg selv? "OgsÄ i marka/fjellet?

Jeg hÄper ikke det. Vi hadde jo en hendelse pÄ Dovre for noen Är siden der han tyskern spiste seg mett pÄ alle hyttene, men jeg tror dette er unntak.

NÄ er dette med snÞscooter blitt mer aktuelt, og der er det nok kanskje stÞrre fare for at utstyr forsvinner enn ellers. Husker jo den historien om et sÄnn 50 Kg tungt persisk teppe som forsvant en vinter pÄ en Äpen hytte i Nord-Norge, og svenske hytteverter kan nok fortelle om ymse klientell pÄ de svenske hyttene pÄ vintrene. 

Jeg velger ogsÄ Ä stole pÄ folk i hÞyfjellet. Om man ferdes pÄ ski sÄ er jo sporene lett Ä finne, og ferdselen er mindre lett Ä skjule. Kan ikke komme pÄ noen eksempler pÄ at folk har blitt frastjÄlet utstyr i camp i norge, men dette er jo ganske vanlig pÄ hÞye fjell og slikt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke om dette har blitt noe verre. Noen tar av andres saker, de fleste gjÞr det ikke. Tror ikke den "gjennomsnittlige moralen i samfunnet" har gÄtt noe nedover. (Det er heller antallet moralsk indignerte som har fÄtt plattformer Ä klage pÄ..) Noen banditter har det alltid vÊrt.

Selv tenker jeg alltid pÄ om jeg kan legge igjen ting i teltet nÄr jeg skal sette basecamp. Hvis jeg fÞler det blir for utsatt sÄ gjemmer jeg campen litt bedre.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Lompa skrev (29 minutter siden):

(Det er heller antallet moralsk indignerte som har fÄtt plattformer Ä klage pÄ..) Noen banditter har det alltid vÊrt.

NĂ„ anser jeg meg ikke som moralsk indignert 😄

Men jeg lurer pĂ„ om jeg har vĂŠrt i overkant naiv som alltid har lagt igjen utstyr til mange tusen i camp uten Ă„ bekymre meg en tanke. Kommer nok til Ă„ fortsette med det ogsĂ„ inntil jeg personlig fĂ„r meg en dĂ„rlig erfaring, ihvertfall i fjellet. Å gĂ„ rundt og bekymre seg for noe som antagelig aldri vil inntreffe er jo ogsĂ„ "Ăždeleggende" for turopplevelsen i seg selv.

Endret av Terka
Skrevet

Tror egentlig aldri jeg har hÞrt om folk som har fÄtt frastjÄlet ting fra camp. Men nÄ har jeg ikke overvettes mange friluftsvenner, sÄ kanskje litt lite data Ä gÄ pÄ. Er det folk her pÄ FF som har opplevd det? 

Skrevet
varmtvann skrev (16 minutter siden):

Tror egentlig aldri jeg har hÞrt om folk som har fÄtt frastjÄlet ting fra camp. Men nÄ har jeg ikke overvettes mange friluftsvenner, sÄ kanskje litt lite data Ä gÄ pÄ. Er det folk her pÄ FF som har opplevd det? 

Ikke blitt frastjÄlet noe selv, men leste en post en gang for flere Är siden fra Maria GrÞntjernet (Villmarksjenta) som hadde fÄtt alt av verdisaker frastjÄlet fra camp (finner posten pÄ facebook det var i 2014). Det var pÄ Hadeland. Har ikke inntrykk av at det er noe utbredt problem, men jeg tenker nÄ stort sett litt over hvor mye verdisaker jeg skal legge igjen i camp. Jeg er generelt skeptisk til folk da og har vel ikke noe sÊrlig mer trua pÄ friluftsfolk enn andre folk.    

• Liker 3
Skrevet
Terka skrev (1 time siden):

NĂ„ anser jeg meg ikke som moralsk indignert 😄

Men jeg lurer pĂ„ om jeg har vĂŠrt i overkant naiv som alltid har lagt igjen utstyr til mange tusen i camp uten Ă„ bekymre meg en tanke. Kommer nok til Ă„ fortsette med det ogsĂ„ inntil jeg personlig fĂ„r meg en dĂ„rlig erfaring, ihvertfall i fjellet. Å gĂ„ rundt og bekymre seg for noe som antagelig aldri vil inntreffe er jo ogsĂ„ "Ăždeleggende" for turopplevelsen i seg selv.

Det var ikke deg jeg tenkte pÄ heller, det var vel mer den der "ungdommen nÄtildags" som jeg synes Ä se mer og mer..

Legger du ting Äpent nÄr du gÄr fra camp? Jeg pleier gjerne Ä gjemme en del utstyr som er verdifullt. Men soveposer og sÄnt blir jo liggende. Sekk, sovepose og underlag blir jo fort 10 000,-

Skrevet
Lompa skrev (56 minutter siden):

Legger du ting Äpent nÄr du gÄr fra camp? Jeg pleier gjerne Ä gjemme en del utstyr som er verdifullt. Men soveposer og sÄnt blir jo liggende. Sekk, sovepose og underlag blir jo fort 10 000,-

Jeg rydder camp utenfor teltet og legger allt inn i fortelt/innertelt slik at det ikke ser bomba ut rundt teltet, ikke noe mer enn det. 

Har du et Hilleberg telt, sovepose fra et premium merke, etc. sÄ bikker du fort 20.000,- ihht listepris pÄ utstyret som settes igjen. (Men ingen her inne handler vel turutstyr til fullpris.) 

• Liker 3
Skrevet
Terka skrev (1 time siden):

Jeg rydder camp utenfor teltet og legger allt inn i fortelt/innertelt slik at det ikke ser bomba ut rundt teltet, ikke noe mer enn det. 

Har du et Hilleberg telt, sovepose fra et premium merke, etc. sÄ bikker du fort 20.000,- ihht listepris pÄ utstyret som settes igjen. (Men ingen her inne handler vel turutstyr til fullpris.) 

Slik pleier jeg ogsÄ Ä gjÞre det. (Kremt, kremt, har faktisk noe turutstyr som jeg har betalt fullpris for). Har sett folk surre rundt leiren ved en anledning (var i Langglupdalen/Rondane) da jeg var pÄ vei ned fra topptur. Fikk opp farten, men det viste seg Ä vÊre to tyskere som mente at de bare ville beundre Jannuteltet mitt. Jeg antok at de var sannferdige, var hyggelige folk.

Skrevet
martin.m skrev (1 time siden):

(Kremt, kremt, har faktisk noe turutstyr som jeg har betalt fullpris for). 

Tenkte bare at medlemmene her var ulltragode pĂ„ Ă„ finne og bruke rabattkoder og de tilbud som tipses  om her inne 😅 

MĂ„ vĂŠre kjip den fĂžlelsen Ă„ stĂ„ pĂ„ lang avstand og se at fremmede "surrer" rundt teltet ditt. 🙈

Skrevet

I stort mener jeg de aller fleste turfolk lar andres saker vÊre. HÞrer jo nesten aldri om at telt eller utstyr er blitt stjÄlet fra en camp. Men klart det spÞrs jo litt hvor man er, hvis man camper pÄ steder som er lett tilgjengelig for mange andre en dedikerte turgÄere sÄ Þker vel sannsynligheten. Langt inne i skogen eller fjellet tviler jeg pÄ det er noe problem. Da snakker vi sÄ lavt i prosent at jeg er villig til Ä ta den sjansen :) 

• Liker 2
Skrevet
Terka skrev (17 timer siden):

Tenkte bare at medlemmene her var ulltragode pĂ„ Ă„ finne og bruke rabattkoder og de tilbud som tipses  om her inne 😅 

Mnja, nÄ har jeg hatt et relativt langt turliv, og her pÄ fjellforum dro vi jo ikke igang rabattordninger for medlemmer og fjellforumfolket fÞr 2013/2014 engang.
Men noe av det jeg har kjÞpt til fullpris har vÊrt i Tyskland, og med kronepris sÄ har det jo blitt 20/25 % rabatt i seg selv.
Nok digresjon.

• Liker 1
Skrevet

MÄtte bare google emnet :

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/oppfinnsomme-tyver-stjeler-det-meste-1.315729

Sitat

Tok teltleiren 

De naturglade slipper heller ikke unna alltid. PÄ Finnmarksvidda har en lavvo med alt innhold blitt meldt stjÄlet. Andre ganger har omfanget vÊrt enda stÞrre.

– Et jaktlag kom tilbake og oppdaget at hele teltleiren var stjĂ„let: Telt, stormkjĂžkken, liggeunderlag med mer, sier Berge.

Og jammen har vi ikke diskutert emnet fĂžr - google ser alt :)

• Liker 3
Skrevet
Terka skrev (PĂ„ 12.4.2020 den 18.56):

Forsikringsverdien vil nok vÊre nÊrmere 20, men som den tilbudshunden jeg er sÄ har jeg vel betalt omtrent halvparten..

Det er alltid en del smÄting som er verd penger og som man ikke vil miste. SÄnt blir pakket i vanntett pose og gjemt.

• 3 uker senere...
Skrevet

Det var en sommer jeg sov i telt med kone og barn pÄ campingplass i nÊrheten av dyreparken i Kristiansand. Ville ikke slÄ opp og ned teltet, sÄ lot bÄde telt, liggeunderlag og soveposer bli igjen, men tok vekk alt av pakkposer sÄ det hadde blitt knotete Ä stjele. Var ingen tegn til at noen hadde Äpnet teltet, sÄ det var jo et godt tegn ihvertfall. 

Da jeg kom hjem begynte jeg Ä tenke pÄ verdiene jeg hadde lagt igjen og om forsikringen ville dekket det, sÄ jeg ringte IF og de bekreftet at de hadde dekket evt tyverier fra teltet.

Men lett Ă„ stjele og har hĂžy verdi blir ofte fristelsen for stor. Da skal du ikke se bort ifra at det vil skje fra tid til annen. SĂ„ jeg ville tatt med pakkposer og det dyreste med i dagstursekken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.