Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke mye Klekkere og Real der i gården

Tom42

Anbefalte innlegg

Denne boken av Aage Rygh:  «Fluefiske til fjells» hører med til den litteraturen jeg leser om og om igjen, og her en dag festet  jeg meg ved et fornøyelig avsnitt om både fiske med fluer de fleste aldri har hørt om, ei heller maten – milevis fra Real.  Stavekontrollen var også for ung.

Fluene.  Han skriver da en ørret slet seg og tok med fluen, en Mallard & Claret størrelse 12 satte han på en Parmacheene Belle svært ulik M & C, og den fisket like godt.  Tilslutte veide fiskebøra 4,3 kg og han labbet mot teltet

Og maten er nok også temmelig ukjent i dag

Sitat fra boken Aage Rygh:  Fluefiske til fjells fra 1962.  Her er de ved Kvenna

Han er kommet frem til teltet:    «Nå fortjener vi en ordentlig totsup av den fine konjakken», foreslo jeg, «og til den tar vi en eske sardiner i olivenolje på flatbrød – det blir fin hors – d’oeuvre (TR:  appetittvekker), mens vi tilbereder den ørreten i gyllennsaus til middagen.  Hell sardinoljen opp i pannen med baconfettet, for det må til om det skal bli en riktig gyllensaus, og så en god klatt smør».  Pannen kom over ilden, og mens vi nøt sardinene til konjakken, som satte liv og fart i oss, fikk vi vaderne av og tørt på  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tom42 skrev (På 12.4.2020 den 9.52):

Parmacheene Belle

... og jeg fester meg med denne detaljen. Fluemønstret er over 100 år gammelt og har egentlig vært vinterens bindeprosjekt.

Til høyre ligger originalen, mens de to andre er bundet med 10 tommeltotter og med de materialene jeg hadde tilgjengelig😊

Holder meg til fluene og styrer unna sardinene😉

7007C03C-D9A9-4912-8314-4331B1E7541C.jpeg

Endret av Jofa19
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.