Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner trenger hjelp og råd


Black_Knight

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper det er noen som kan hjelpe meg.

Tenkt og gå litt fjellet og trenger i den anledning tips ider.

Hvilket fjelle anbefales for nybegynnere som ikke har gått mye i fjell før og som skal gå alene.

Skal kjøpe fjellutstyr og klær til helgen.

Blitt anbefalt og kjøpe Hagløfs Track fjellsko noen gode dårlige erfaringer med den typen sko?

Har også planer om og kjøpe skiutstyr og tenkte derfor at jeg skulle kjøpe bukser som kan brukes både på fjellturer og når jeg skal ut og gå på ski. Eventuelt enbefalninger der tas med stor takk.

Min første hytte tur blir til Lykka i Bergheim. Gleder meg til turen.

Holder til i vestlandet for de som lurer på det. Fjelle i nørheten hadde vært og foretrekke. Helst et sted med mange mennesker så man ikke går seg vill i skogen;)

Tar gjerne tips/ forslag til hva jeg bør kjøpe av både klær og utstyr,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan prøve å hjelpe deg litt på vei ihvertfall, må først få gratulere for å ha tatt det lureste valget du kommer til å gjøre i livet, å begynne å gå i fjellet :D

En god begynnelse er DNT, her finner man det man trenger for de mest basale fjellbehovene, både med hensyn til konkret utstyrssalg og råd og tips:

http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=3183

http://www.dnt-turutstyr.no/

Når du finner ut ditt behov er det lett å "sette" sammen en "pakke" på utstyr du vil trenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve å hjelpe deg litt på vei ihvertfall, må først få gratulere for å ha tatt det lureste valget du kommer til å gjøre i livet, å begynne å gå i fjellet :D

En god begynnelse er DNT, her finner man det man trenger for de mest basale fjellbehovene, både med hensyn til konkret utstyrssalg og råd og tips:

http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=3183

http://www.dnt-turutstyr.no/

Når du finner ut ditt behov er det lett å "sette" sammen en "pakke" på utstyr du vil trenge.

Hei.

og tusen takk for nyttige linker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt å overnatte i hytter eller i telt? Dagsetappene er veldig avhengig av mengden av bagasje i sekken. Når jeg går fullpakket med telt og flere dagers mat synes jeg at dagsetapper på ca. 15 km er passe. Med en ryggsekk for hyttetur går det bra med opptil 25 km om dagen. Når jeg har en sekk på > 8 kg, klarer jeg i ikke det antall timer som står angitt på kartet. Hvis du skal overnatte i hytter, bør du ha en sekk på i hvert fall under 10 kg.

Min første tur var på Hardangervidda, fra Haukeliseter til Eidfjord med overnatting i telt. Det var med 2 personer. Vi møtte andre mennesker hver dag. Men dette var i juli/august. Jeg synes at det var et passe område for en nybegynner. Om sommeren finner du også mye folk i Femunden. Der er det også mange fine teltplasser, men veldig mye mygg. I Jotunheimen er det også mye folk, i hvert fall i september. Hvis du vil dra nå, vet jeg ikke hvor du finner folk. Sannsynligvis rundt høyfjellhotellene.

Ang sko: hvis du har mulighet kan jeg anbefale at du prøver et par sko fra Meindl. De liker jeg veldig godt og har aldri hatt gnagsår i dem. Bl.a. XXL selger det merke. Jeg synes du bør kjøpe sko av stivhetsklasse B. Dette står for stivhet på sålen. Mindre stive sko pleier å krølle seg rundt stein. Og stivere sko er egnet for tunge bører (> 20 kg).

Mitt beste tips er å sørge for at sekken ikke blir for tung. Nybegynnere pakker alltid for mye. Det er mer gøy å på fjellet med lettere sekk.

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.