Ragnar Skrevet 10. oktober 2006 Skrevet 10. oktober 2006 Sitat 7) Hvilken isbre (uavhengig av størrelse, men avmerket i nyeste versjon av Norgesglasset) ligger kortest i tid fra Oslo S? (Bil(fartsgrensen)/tog(rutetabellen) pluss vandring (5 km/t) til brefronten. Eventuelt låste bomveier teller som vandring). Sjekka eit par kandidatar 4 timar og 48 minutt frå Oslo S til Hardangerjøkulen (4:12 med tog, pluss 36 minutt til fots) ca 4t, 31 minutt til Eimefonni opp av Geilo Sikkert feil begge deler. På kartet er heilårs-snøfelt av og til markert, men desse fell ikkje inn under isbre-definisjonen Siter
Pelle Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Skrevet 10. oktober 2006 Ragnar: Jeg tenkte på fonna i Prestholtskardet, rett aust for Eimefonn. Du får poeng for den! Siter
aleks Skrevet 10. oktober 2006 Skrevet 10. oktober 2006 Sitat 6b) Den største innsjøen som ikke deles med andre kommuner - hvor stor er den? Prøver meg på Sperillen, som ligger rett vest for Randsfjorden, som er Norges fjerde største. Vet ikke hvor stor den er, men den er jo stor. =) Siter
Erling Skrevet 10. oktober 2006 Skrevet 10. oktober 2006 Sitat 6b) Den største innsjøen som ikke deles med andre kommuner - hvor stor er den? Altevannet i Bardu er 80 km2, men på mitt kart kan det se ut som om en liten flik av sjøen ligger i Sverige. I så fall er Nesjøen i Tydal neste på listen. Begge sjøene er regulerte. Nye spørsmål: Hvilken by i Norge ligger nærmest (regnet i luftlinje) en 2000-meterstopp ? Hvilken by i Norge ligger nærmest Galdhøpiggen regnet i luftlinje ? Jeg synes vi skal holde fast på den gamle definisjonen av hva som er by som gjaldt før det dukket opp en masse tettsteder som er selverklærte byer. Siter
MortenM Skrevet 10. oktober 2006 Skrevet 10. oktober 2006 Sitat 6b) Den største innsjøen som ikke deles med andre kommuner - hvor stor er den? Tror kanskje Aursunden i Røros er størst... Den dekker 44 km²... Siter
Pelle Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Skrevet 10. oktober 2006 Tror Marcus mente største innsjøen i Ringerike, men det får være han som kommer med fasiten. Fyll på med nye spørsmål, jeg klekker ut noen skikkelige nøtter nå... Siter
Marcus Skrevet 10. oktober 2006 Skrevet 10. oktober 2006 Beklager at spørsmålet ble litt utydelig formulert, men det var største i Ringerike jeg tenkte på ja. Så da har aleks rett med Sperillen. Svar til Erling: Narvik ligger ca 73 km fra Kaskasatjåkka (2076) ved Kebnekaise. Hvis Narvik ikke regnes som en by, tar jeg sjansen på Molde som ligger ca 87 km fra Gråhø (2014). Nærmeste by fra Galdhøpiggen - kan det være Førde, 130 km unna? Siter
Pelle Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Skrevet 10. oktober 2006 Riktige svar 1) Hvilken kommune i Norge har det høyeste "laveste punkt"? Rett svar: Røros. Ca 615 moh. 1 poeng til kryk 2) Hvilken kommune i Norge har det høyest beliggende rådhus? Rett Svar: Folldal. Ca 700 moh. 1 poeng til Erling 3) Hvilket land i verden har det høyeste "laveste punkt"? Rett svar: Lesotho, 1381 moh. 1 poeng til Svein. 4) Forskjellen mellom laveste og høyeste punkt i samme land, hvem har den største? Rett svar: Kina, over 9000 meter. 1 poeng til Pelle. 5) Hva heter Hordalands lengste elv, og hvor lang er den? Rett svar: Vosso, 85 km. 1 poeng til FU. 6) Hvilken norsk kommune grenser til flest andre kommuner? Rett svar: Ringerike, 11 tilgrensende kommuner. 1 poeng til Pelle 6a) Hvor stor høydeforskjell (vanndybde ikke medregnet) er det i denne kommunen? Rett svar: Ca 1060 m. 6b) Den største innsjøen som ikke deles med andre kommuner - hvor stor er den? Rett svar: Sperillen, 1 poeng til aleks 7) Hvilken isbre (uavhengig av størrelse, men avmerket i nyeste versjon av Norgesglasset) ligger kortest i tid fra Oslo S? Rett svar: Fonna i Prestholtskardet, ved Geilo. 1 poeng til Ragnar. 8: Hvilket fjell har nylig fått navn, og hva er navnet. Fjellet er ikke uten betydning, til tross for at det bare rager 1175 m.o.h. Rett svar: Loppatind, 1175 m.o.h. 1 poeng til Ragnar. Uaklart: Hvilken by i Norge ligger nærmest (regnet i luftlinje) en 2000-meterstopp ? Hvilken by i Norge ligger nærmest Galdhøpiggen regnet i luftlinje ? Nytt spørsmål: Hvilket sted i Fastlands-Norge ligger lengst unna landegrense og saltvann? (Altså: Hvilket sted ligger lengst inn i riket?) Poengoversikt: 2 poeng: Pelle Ragnar 1 poeng: kryk Erling Svein FU aleks Siter
aleks Skrevet 10. oktober 2006 Skrevet 10. oktober 2006 Sitat Nytt spørsmål: Hvilket sted i Fastlands-Norge ligger lengst unna landegrense og saltvann? (Altså: Hvilket sted ligger lengst inn i riket?) Jeg prøver meg på Gol, selvom jeg egentlig tviler på at det er det riktige svaret. Må muligens enda litt lenger nord. Drar jeg lenger sør-over så nærmer vi oss raskt Oslo fjorden. Siter
FU Skrevet 10. oktober 2006 Skrevet 10. oktober 2006 Kanskje ikkje "nerdete" nok, men likevel: Kva er det høgste punktet i ein norsk by(kommune) med minst 50 000 innb.? Siter
panda Skrevet 10. oktober 2006 Skrevet 10. oktober 2006 Høyeste bykommune over 50000 er vel Tromsø med Jiekkevarre på 1883 omtrent Siter
panda Skrevet 10. oktober 2006 Skrevet 10. oktober 2006 By i Norge nærmest 2000 topp er vel kanskje Otta som faktisk har bystatus Siter
Erling Skrevet 10. oktober 2006 Skrevet 10. oktober 2006 Sitat Svar til Erling: Narvik ligger ca 73 km fra Kaskasatjåkka (2076) ved Kebnekaise. Hvis Narvik Gregnes som en by, tar jeg sjansen på Molde som ligger ca 87 km fra Gråhø (2014). Nærmeste by fra Galdhøpiggen - kan det være Førde, 130 km unna? Narvik er definitivt en by. Og derfor riktig svar. Jeg må innrømme at jeg ikke tenkte på svenske 2000 meters topper. Derfor lager jeg et nytt spørsmål: Hvilken norsk by ligger nærmest en norsk 2000 meters topp. Og hvilken topp er det ? Og jammen har du ikke rett i det også, bortsett fra at Gråhøe ligger 89 km unna. Nr. 2 på listen er Lillehammer som ligger 92 km fra Storronden og nr.3 er Ålesund som ligger 94 km fra Lodalskåpa. Sentrum i Ålesund er ute ved rådhuset, ikke på Moa. Førde er ikke en by og ligger heler ikke særlig nærme Galdhøpiggen. Der mangler jeg riktig svar. Bare for ordens skyld. Det jeg mener er byer som omkranser de høyeste fjellene i Norge er : Bergen, Florø, Ålesund, Molde, Kristiansund, Trondheim, Lillehammer, Gjøvik og Hønefoss. Det var det jeg lærte på skolen en gang på 70-tallet. Siter
FU Skrevet 10. oktober 2006 Skrevet 10. oktober 2006 Panda har ikkje berre rett, men er også utruleg rask! Siter
panda Skrevet 10. oktober 2006 Skrevet 10. oktober 2006 Angående nærmest bre fra Oslo: Hvordan er det med breen på siden av Rasletind. Tar godt under fire timer å kjøre opp på flya og det er ikke så langt å gå inn dit. Siter
panda Skrevet 10. oktober 2006 Skrevet 10. oktober 2006 Her er et spørsmål: Hva heter de fem høyeste øyene i verden ? Alle er fra 3800 meter og oppover. Siter
FU Skrevet 10. oktober 2006 Skrevet 10. oktober 2006 Når det gjeld isbre i kortaste avstand frå Oslo er vel det eit svar med datostempling slik sommaren og hausten har vore...? Siter
Pelle Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Skrevet 11. oktober 2006 Sitat Angående nærmest bre fra Oslo: Hvordan er det med breen på siden av Rasletind. Tar godt under fire timer å kjøre opp på flya og det er ikke så langt å gå inn dit. Til Rasletindbreen: 3 t 29 m kjøring, 55 min vandring Til Prestholtskardet: 3 t 36 m kjøring, 20 min vandring Siter
Pelle Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Skrevet 11. oktober 2006 Riktige svar 1) Hvilken kommune i Norge har det høyeste "laveste punkt"? Rett svar: Røros. Ca 615 moh. 1 poeng til kryk 2) Hvilken kommune i Norge har det høyest beliggende rådhus? Rett Svar: Folldal. Ca 700 moh. 1 poeng til Erling 3) Hvilket land i verden har det høyeste "laveste punkt"? Rett svar: Lesotho, 1381 moh. 1 poeng til Svein. 4) Forskjellen mellom laveste og høyeste punkt i samme land, hvem har den største? Rett svar: Kina, over 9000 meter. 1 poeng til Pelle. 5) Hva heter Hordalands lengste elv, og hvor lang er den? Rett svar: Vosso, 85 km. 1 poeng til FU. 6) Hvilken norsk kommune grenser til flest andre kommuner? Rett svar: Ringerike, 11 tilgrensende kommuner. 1 poeng til Pelle 6a) Hvor stor høydeforskjell (vanndybde ikke medregnet) er det i denne kommunen? Rett svar: Ca 1060 m. 6b) Den største innsjøen som ikke deles med andre kommuner - hvor stor er den? Rett svar: Sperillen, 1 poeng til aleks 7) Hvilken isbre (uavhengig av størrelse, men avmerket i nyeste versjon av Norgesglasset) ligger kortest i tid fra Oslo S? Rett svar: Fonna i Prestholtskardet, ved Geilo. 1 poeng til Ragnar. 8: Hvilket fjell har nylig fått navn, og hva er navnet. Fjellet er ikke uten betydning, til tross for at det bare rager 1175 m.o.h. Rett svar: Loppatind, 1175 m.o.h. 1 poeng til Ragnar. 9) Hvilken by i Norge ligger nærmest (regnet i luftlinje) en 2000-meterstopp ? Regnet etter den gamle definisjonen av hva som er by som gjaldt før det dukket opp en masse tettsteder som er selverklærte byer. Rett svar: Narvik, 73 km fra Kaskasatjåkka i Sverige. Kun Norske topper: Molde, 89 km fra Gråhø. 1 poeng til Marcus. 12) Kva er det høgste punktet i ein norsk by(kommune) med minst 50 000 innb.? Rett svar: Tromsø, 1833 m.o.h. 1 poeng til panda Uavklart: 10) Hvilken by i Norge ligger nærmest Galdhøpiggen regnet i luftlinje ? Regnet etter den gamle definisjonen av hva som er by som gjaldt før det dukket opp en masse tettsteder som er selverklærte byer. 11) Hvilket sted i Fastlands-Norge ligger lengst unna landegrense og saltvann? (Altså: Hvilket sted ligger lengst inn i riket?) 13) Hva heter de fem høyeste øyene i verden ? Alle er fra 3800 meter og oppover. Poengoversikt: 2 poeng: Pelle Ragnar 1 poeng: kryk Erling Svein FU aleks panda Marcus Siter
Pelle Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Skrevet 11. oktober 2006 Sitat Hva heter de fem høyeste øyene i verden ? Alle er fra 3800 meter og oppover. Mitt forslag (fra hodet): Taiwan Papua Ny-Guinea Borneo Hawaii Sør-øya, New Zealand Ved nærmere sjekk viser det seg at Sumatras Gunung Kerinci er over 3800, og Mount Cook under 3800, dermed bytter Sumatra og Sør-øya New Zealand plass på mitt svarforslag. Nytt spørsmål: Hvilket rådhus i Norge ligge kortest i luftlinje fra en ordentlig isbre? Siter
Nils Skrevet 11. oktober 2006 Skrevet 11. oktober 2006 Sitat Uavklart: 10) Hvilken by i Norge ligger nærmest Galdhøpiggen regnet i luftlinje ? Regnet etter den gamle definisjonen av hva som er by som gjaldt før det dukket opp en masse tettsteder som er selverklærte byer. Det må vel være Lillehammer, nesten 130 km unna i luftlinje. Siter
snilen Skrevet 11. oktober 2006 Skrevet 11. oktober 2006 Nye spørsmål: Hvilken by i Norge ligger nærmest (regnet i luftlinje) en 2000-meterstopp ? Det må jo være byen Otta i Sel kommune, som har flere topper over 2000 meter innenfor bygrensen. Og Otta er nærmest Galdhøpiggen etter opprinnelig spørsmål. Jeg ser det har kommet nye opplysninger om gammal definisjon av by, men dette blir jo som å spille kort med jenter - man endrer reglene underveis ettersom det passer Er det nerde-quiz så er det nerde-quiz Siter
snilen Skrevet 11. oktober 2006 Skrevet 11. oktober 2006 Nytt spørsmål: Hvilke 3 fjelltopper i verden er høyeste punkt i flere land samtidig ? Siter
ørjan Skrevet 11. oktober 2006 Skrevet 11. oktober 2006 Sitat Nytt spørsmål: Hvilket rådhus i Norge ligge kortest i luftlinje fra en ordentlig isbre? Tippar det må vere ein av kommunane på Nordvestlandet og hamnar då på Sunndalsøra der det vert 4-5 km til nærmaste fonn. Dersom fonna ikkje vert godkjent (ref ordentlig isbre), kan Aurlandsvangen vere ein kandidat med 6-7 km til Blåskavlen. Siter
panda Skrevet 11. oktober 2006 Skrevet 11. oktober 2006 Pelle har etterhvert rett angående øyene. Regner med at oppslagsverk og sånn ikke er tillatt Land som deler høyeste punkt: Kina-Nepal (Everest) så er det Korab som ligger på Balkan. Tror den ligger mellom Albania og Makedonia men er litt usikker. Mont Blanc er høyeste punkt i Italia og Frankrike selv om det er en liten uenighet om hvor grensa går over toppen. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.