panda Skrevet 17. oktober 2006 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg føler for å stille et spørsmål: Jeg oppfordrer folk til ikke å sjekke kart o.l. Hva er det høyeste fjellet i Europa nord for alpene (her er Grønland definert som "ikke europa") ? Siter
Pelle Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Skrevet 18. oktober 2006 Høyeste i Europa nord for alpene: Polens høyeste fjell? Siter
Lars M Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 Ikke Polen. Slovakiets højeste fjeld Gerlachovski Stit ligger i Tatra-fjellene ganske tæt på grænsen til Polen. Jeg var der i begyndelsen af juni i år i lidt dårligt vejr. Siter
panda Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 Helt riktig Larsm Kalles Gerlach på norsk tror jeg. Rysy som er Polens høyeste fjell er 2499 og høyere enn Galdhøpiggen det også. Siter
panda Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 Ti spørsmål om fjellkjeder da: Vær så snill og ikke bruk oppslagsverk. Det er lov å gjette 1. Hva heter fjellkjeden som går på tvers av den nordlige delen av Alaska ? 2. Hva heter fjellkjeden nord i Marokko som er synlig fra Sierra Nevada i Spania ? 3. I hvilken fjellkjede ligger Lesotho ? 4. Hva heter fjellkjeden nordvest i Sveits ? Deler av den stikker inn i Frankrike hvor den gir navn til et lite kjent vindistrikt. 5. I hvilken fjellkjede ligger Balkans høyeste fjell ? 6. Hva heter fjellkjeden som skiller Castilla y Leon fra Baskerland ? 7. I hvilken fjellkjede ligger fjellovergangen "Ballon" som krysse i Tour de France fra tid til annen ? 8. I hvilket land ligger Wicklow Mountains ? 9. Hva kaller man den fjellkjeden som en gang raget over de skandinaviske land og som bl.a Jotunheimen er restene av ? 10. Hva heter fjellkjeden i Iran hvor den høyeste toppen er den omtrent 5600 meter høye Damavand ? Siter
Pelle Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Skrevet 19. oktober 2006 4: Jura 9: Den kaledonske fjellkjeden Siter
Magnus S Skrevet 19. oktober 2006 Skrevet 19. oktober 2006 3: Maluti? Lesotho ligger i alle fall i det området, inneklemt langt sør og høyt til værs Siter
panda Skrevet 19. oktober 2006 Skrevet 19. oktober 2006 Kult at så mange har svart! Dette var ment å være litt vanskelig 4 er Jura 9 er den Kaledonske fjellkjede så Pelle har rett i begge sine svar. 2 er ikke Atlasfjellene. De ligger for langt mot sør. Svaret er litt vanskelig. 1 er ganske riktig Brooks Range 3 Hadde jeg tenkt meg Drakenberg ja. Skal sjekke om Magnus sitt svar også er riktig. Skanderne er et gøyalt svar på 9. Tror det er feil men kanskje denne gamle fjellkjeden har flere navn. Siter
K Skrevet 19. oktober 2006 Skrevet 19. oktober 2006 Sitat 2 er ikke Atlasfjellene. De ligger for langt mot sør. Svaret er litt vanskelig. Hva med Rif? Siter
panda Skrevet 19. oktober 2006 Skrevet 19. oktober 2006 Rif er korrekt på 2. Veldig bra, siden det var et vanskelig spørsmål. Og Wicklow mountains er helt riktig. De ligger sør for Dublin. De ser ordentlig flotte ut når man flyr inn til Dublin. Nesten 1000 meter høye er de og. Siter
K Skrevet 19. oktober 2006 Skrevet 19. oktober 2006 Rif lå i Marokko da jeg var der i 1990, så det var ikke så veldig vanskelig. Derimot ser jeg at Store Norske regner Rif som en del av Atlas, mens Wikipedia understreker at det ikke er den samme fjellkjeden. Det ligger vel et slettelandskap imellom. Kan man likevel ha geologiske grunner til å betrakte Rif og Atlas som to deler av samme fjellkjede? Siter
panda Skrevet 19. oktober 2006 Skrevet 19. oktober 2006 Rif og Atlas er separate fjellkjeder. Jeg presiserte i spørsmålet at fjellkjeden er synlig fra Sierra Nevada nettopp for å ekskludere Atlasfjellene dersom det skulle være tvil. Siter
panda Skrevet 19. oktober 2006 Skrevet 19. oktober 2006 Noen spørsmål har ennå ikke blitt besvart: 5. I hvilken fjellkjede ligger Balkans høyeste fjell ? Hint: Fjellet heter Musala og ligger i Bulgaria 6. Hva heter fjellkjeden som skiller Castilla y Leon fra Baskerland ? Hint: Høyeste topp er høyere enn Galdhøpiggen 7. I hvilken fjellkjede ligger fjellovergangen "Ballon" som krysse i Tour de France fra tid til annen ? Hint: Fjellkjeden er omtrent 1500 meter høy og ligger i Alsace-området 10. Hva heter fjellkjeden i Iran hvor den høyeste toppen er den omtrent 5600 meter høye Damavand ? Hint: Fjellkjeden heter nesten det samme som en omtrent 5600 meter høy topp et annet sted... Siter
panda Skrevet 20. oktober 2006 Skrevet 20. oktober 2006 Du skal få for den, Pelle. Elburz er helt korrekt. Siter
panda Skrevet 20. oktober 2006 Skrevet 20. oktober 2006 5: Jeg hadde egentlig tenkt meg svaret "Rodupene" i en eller annen form da jeg lagde spørsmålet. Tok alle spørsmål og svar fra hukommelsen og Rila hadde jeg ikke hørt om. Men en kjapp sjekk med atlas viser at det også er et korrekt svar (Rila er en del av en større fjellkjede). Altså helt riktig svar. Siter
ozzi Skrevet 20. oktober 2006 Skrevet 20. oktober 2006 7. Les Vosges. Vogesene heter det kanskje på norsk. Siter
panda Skrevet 21. oktober 2006 Skrevet 21. oktober 2006 Da var det et spørsmål igjen. Fjellkjeden mellom Baskerland og Castilla heter "De kantabriske fjell" (i en eller annen oversettelse) Siter
ozzi Skrevet 1. november 2006 Skrevet 1. november 2006 I hvilken russisk fjellkjede er det høyeste fjellet 2482 moh. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.