il Camoscio Skrevet 1. november 2003 Skrevet 1. november 2003 I den mörka november börjar jag alltid fundera på nästa sommar. De fem senaste har det blivit en juni-juli- tur i Sydeuropa (rentav två förra året) och en augustitur i Norge (i juli i år ...). När det gäller Norge har jag idag besökt alla viktiga sydnorska områden norr om Hardangervidda, några flera gånger (Skarvheimen 2, Jotunheimen 5) så jag vill pröva något nytt i redan kända trakter. Mina senaste turer har varit 10-12 dagar och jag undviker hyttter - det har blivit en stugnatt de senaste tre åren. Något jag funderat på är en tur som kombinerar Dovrefjell och Tafjordfjella; tanken är att förbinda områdena via Lesjaskog, för proviantering. Då uppstår frågan om bästa vägen in i Tafjordfjella från Romsdalen. Det finns ju ett stort orösat område öster om turistområdet och det borde gå att ta sig in från dalen mot exempelvis Torsbui i obanad terräng. Tafjordkartan antyder förresten en omarkerad led österifrån mot Torsbui. Jag har redan fått en del allmänna tips i telefon från folk på trakten, jag är mest nyfiken på om någon här har relativt färska erfarenheter av turer utanför lederna i Reinheimen. Det överhängande problemet är förstås att ta sig över vattnen. Turen skulle gå några dagar eller någon vecka in i augusti Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.