GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal investere i et telt som jeg og min mann skal bruke pÄ korte turer i den norske fjellheimen (turer pÄ maks en uke). Etter en del research har jeg bestemt meg for Ä kjÞpe Helsport sitt Fjellheimen Superlight-telt, men jeg klarer ikke Ä bestemme meg for om jeg skal kjÞpe 2- eller 3-mannsutgaven. Jeg skulle gjerne hÞrt litt om andres erfaringer med disse teltene. Det er bare mannen min og jeg som kommer til Ä bruke teltet sÄ det gjÞr ikke noe om man ligger tett, men vi Þnsker jo ikke at det skal bli ukomfortabelt ved at man f.eks. ligger helt inntil teltduken osv. Pr. i dag skiller det 1000 kr mellom teltene hos XXL, og jeg bruker gjerne 1000 kr ekstra hvis det gjÞr at vi fÄr et telt vi vil vÊre mer fornÞyde med enn om vi sparte den tusenlappen. Jeg har lest en del tester og omtaler, og selv om jeg har inntrykk av at det kun er stÞrrelsen som fysisk skiller de to teltene er det alltid 3-mannsutgaven som blir trukket frem som testvinner. Dette forundrer meg litt. Er det noe jeg overser? I tillegg registrerer jeg at pÄ XXLs nettsider blir 2-mannsutgaven omtalt som 3-sesongstelt mens 3-mannsutgaven blir omtalt som helÄrstelt.

Noen som har erfaring med disse teltene og kan hjelpe meg Ă„ velge riktig?

PÄ forhÄnd tusen takk for hjelpen.

Annonse
Skrevet

Jeg gidder ikke en gang Ă„ lese hele innlegget. KjĂžp heller Reinsfjell 2 SL eller 3. Kuppeltelt er suverent langt bedre enn tunneltelt! Min mening.

• Hehe 2
  • Forvirret 1
Skrevet

Har ikke erfaring med disse konkrete teltene men legger merke til at 3-utgaven er 5 cm hÞyere. Om dere ryker ut for dÄrlig vÊr og mÄ vÊre inne, kan det vÊre komfortabelt med litt ekstra hÞyde i innerteltet. I tillegg til stÞrrelsen ellers, selvsagt. 

• Takk 1
Skrevet (endret)

Har Fjellheimen Superlight 3. Fruen og meg er fornÞyd. Ville dog vurdert kuppel, da superlight ser jeg pÄ som finvÊrstelt. Er det meldt 10m/s og mye regn hele uka tar jeg et annet telt. Og i finvÊr er ikke stort fortelt sÄ viktig. Men for all del, gÄ for 3 persons. 

edit: Liker tunell i uvÊr da jeg kan komme meg helt tÞrrskodd inn og ut av teltet. 

Endret av TheSleepwalker
  • Takk 1
Skrevet
Bjarne H.S. skrev (39 minutter siden):

Jeg gidder ikke en gang Ă„ lese hele innlegget. KjĂžp heller Reinsfjell 2 SL eller 3. Kuppeltelt er suverent langt bedre enn tunneltelt! Min mening.

Kan du forklare hvorfor? Jeg regner med at det ikke handler om plass, all den tid Fjellheimen SL 3 har bÄde mer takhÞyde og bredde i "sovesalen" enn Reinsfjell SL 3.

Skrevet (endret)

Dersom du gÄr for Fjellheimen vil du ha 3-mannsversjonen til 2 voksne. Da har du bÄde plass til brede underlag og litt armslag.

(Har Tilbrakt mange netter i bÄde Fjellheimen Pro og X-trem)

Endret av Boggabogg
  • Takk 1
Skrevet (endret)

Bjarne H.S. skrev (1 time siden):

Denne beskriver litt fordeler og ulemper med begge typer telt:

Endret av Terka
  • Liker 1
  • Takk 1
Skrevet

Jeg og samboer bruker fjellheimen 3 nÄr vi er pÄ tur. God plass til oss to og utstyr. Ville ikke hatt 2 manns utgava. Veldig godt med ekstra plass, og vekta er tilnÊrmet lik.

• Liker 2
  • Takk 1
Skrevet

Av de to ville jeg definitvt gÄtt for 3p versjonen, med mindre dere begge er ganske smÄ eller ikke trenger noe sÊrlig albuerom. Jeg har Fjellheimen 3 SL fra noen Är tilbake, og den oppleves litt for liten med 2 voksne og hund pÄ 22 kg. Da var modellene litt mindre (lavere og uten kvadratisk innertelt), sÄ det gjelder kanskje ikke like mye de oppdaterte variantene. 

• Takk 1
Skrevet

NÄr det skiller sÄ lite i bÄde pakkevolum og vekt, ville jeg helt klart gÄtt for den stÞrste. Det er fint Ä ha litt armslag i innerteltet nÄr vÊret er dÄrlig, og Ä ha plass til pakkposer etc langs teltveggene. Fint Ä slippe Ä ligge klint inntil teltduken ogsÄ med tanke pÄ gjennomslag. At 3-mannsversjonen blir karakterisert som 4-sesongers av XXL er feil. Hvis du tenker Ä bruke teltet ogsÄ pÄ vinteren eller over tregrensa i dÄrlig vÊr, ville jeg gÄtt for Pro-varianten. Det er snaut med barduner pÄ Superlight-teltene og pluggfestene er trange med tanke pÄ snÞplugger.

Ellers vil jeg absolutt anbefale Reinsfjell SL 3 som et alternativ. Et utmerket telt for to. 

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet

Takker igjen for mange nyttige innspill! 👍 Supert Ă„ kunne dra nytte av erfarne fjellfolks erfaringer. Takk for at dere tar dere tid til Ă„ dele. Jeg begynner faktisk Ă„ lure pĂ„ om Reinsfjell SL 3 er et bedre valg. At jeg bĂžr gĂ„ for 3-mannsutgaven er det i alle fall ikke tvil om lenger...! 😉

• Liker 1
Skrevet

Til syvende og sist kommer jo dette med kuppel vs tunnel ned til personlige preferanser. Jeg har Reinsfjell SL (2-mannsutgaven), synes det er et flott telt, og foretrekker generelt kuppel over tunneltelt pga takhÞyde og to innganger pÄ Reinsfjell (det siste er ogsÄ bra for ekteskapet, vi kan ha hvert vÄrt nivÄ av rot pÄ hver vÄr side... og enkelt Ä gÄ ut og inn uten Ä forstyrre den andre). 

• Takk 1
Skrevet

Reinsfjell er vel mer en slags hybrid mellom kuppel og tunneltelt med de fordeler/ulemper det har. Egentlig er det som @varmtvann sier mer en smakssak. Reinsfjell er tyngre per stÞrrelse og har mindre, men flere fortelt. Min personlige preferanse er at de gigantiske forteltene er uunnvÊrlige nÄr vi er 2 stk pÄ tur, sÄ vi gikk for Fjellheimen Superlight 3. NÄr jeg er alene i telt foretrekker jeg to utganger og mindre fortelt.

• Takk 1
Skrevet (endret)

Reiser du pÄ tur hvis det er meldt bare fint vÊr eller uansett? Har flere telt men mest bruker alle mest ett billig selvgÄende telt (bd firstlight) betale 1500 kr fÄr,hva med et slik som det her https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=122392989

https://pakklett.no/collections/3-manns-telt/products/himmel-3p-1-9kg

Veldig kjekt med slike telt syns jeg,men dÄrlig vÊr er jo tunnel telt bedre

Endret av svingen
Skrevet
Lofoten-MĂžring skrev (PĂ„ 23.3.2020 den 16.32):

For Ă„ gjĂžre forvirringen komplett kan jeg jo spĂžrre hvorvidt det er viktig Ă„ ogsĂ„ ha et telt som kan egne seg til soloturer? 😇 I sĂ„ fall kan jo 2-personers ha sine fordeler 

Soloturer blir neppe aktuelt, nei.

Skrevet (endret)
svingen skrev (PĂ„ 23.3.2020 den 20.04):

Reiser du pÄ tur hvis det er meldt bare fint vÊr eller uansett? Har flere telt men mest bruker alle mest ett billig selvgÄende telt (bd firstlight) betale 1500 kr fÄr,hva med et slik som det her https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=122392989

https://pakklett.no/collections/3-manns-telt/products/himmel-3p-1-9kg

Veldig kjekt med slike telt syns jeg,men dÄrlig vÊr er jo tunnel telt bedre

Det vil nok stort sett bli turer i OK vÊr. Om det kommer en byge eller to gjÞr ikke det noe (eller en-to dager med regn i en ellers OK uke), men vi kommer ikke til Ä legge ut pÄ tur dersom vi vet med sikkerhet at det i hovedsak vil bli dÄrlig vÊr, nei. SÄ friskus er vi dessverre ikke ;-)

Endret av tone*
Skrevet

GÄ for 3P, det funker gull til soloturer ogsÄ. 
Jeg er strÄlende fornÞyd med mitt, tÄler dÄrlig vÊr og vind(som de fleste telt gjÞr).

Hvis du vurderer kuppeltelt ville jeg sett pÄ Exped Orion III UL (3). 
Tror dette blir mitt neste telt, god takhÞyde og ser ut som er bra telt. 
Men i det siste har prisen steget veldig pÄ dette, vet ikke om det er pga. kronekursen disse dager. 

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet
TheSleepwalker skrev (PĂ„ 22.3.2020 den 20.29):

Har Fjellheimen Superlight 3. Fruen og meg er fornÞyd. Ville dog vurdert kuppel, da superlight ser jeg pÄ som finvÊrstelt. Er det meldt 10m/s og mye regn hele uka tar jeg et annet telt.

Fordi det ikke tÄler vind, eller fordi det lite bardunering? Eller fordi det er lett og blafrer? Ellerffordi man ikke kan begrense lufting? Har kjÞpt meg et sÄnt telt og mÄ si at jeg blir skuffet om det ikke er noe sÊrlig i 10 m/s!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.