Gå til innhold
  • Bli medlem

Feragen over kromgruvefeltet i retning Marenvollen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Midt i september i Rørostraktene.. hvem skulle ha trodd - makan til vær.
Var shorts-føre fra start til mål (dog bare dagstur) - og jeg har ikke sett Femundsmarka
i finere drakt (ok da - er ikke så verst på senvinteren heller).

Gikk fra nord-enden av Feragen langs en gammel traktorvei, så gjennom et gammelt
kromgruvefelt. Gruvene er sikret og godt merket med navn for de som er steingale :)
Turen tok litt mer tid enn beregnet da vi var to med geologifag på turen :lol:

Denne turen var for min del en test på om ankelen holdt til en flerdagerstur i Femundsmarka utpå
høsten - så jeg gikk med en oppakning deretter. Det gikk overraskende greit helt frem til
den siste halvtimen - men da stivnet det godt til :roll: Får spørre dr. dyregod om det kanskje
kan være en løsning å fjerne de siste 6 skruene også.

Eneste jeg angrer på denne turen, var at jeg ikke tok med sovepose og telt - for makan til fin
sandstrand midt på fjellet ;-) Kunne godt tenkt meg å campe der noen dager og gå dagsturer derfra.

Prøvde også å se etter kantareller, men så nok ikke godt etter. Dog fant vi et par schvæære sopper
på turen.

post-1636-133474438111_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Sikkert et fint bilde det der, men jeg har forlagt forstørrelsesglasset et sted... :roll: Kunne vært interessant å se noen høstbilder fra Femundsmarka, så hvis du har noen flere og større, legg de gjerne ut Gaga. :)

Et fint og lettgått terreng der oppe, som egner seg godt for tvilsomme ankler vil jeg tro. Synd ankelen din ikke klarte testen helt da...

Skrevet

Som kjentmann i området kjenner jeg dette glemte området i Røroshistorien godt. Terrenget er variert. Opp i fra Feragen er det bratt og kupert med Storhøgda (1073) som høyeste topp. Utsikten herifra er utrolig flott. Tanken på et "månelandskap" er ikke fjern - slake terrengformasjoner av vegetasjonsfattig fjell. I vest Raudhåmmåren, med sin forvitra topp "gjennomborret" av gruver. På forsommeren er en garantert å høre tranens rop eller storlomens klagende skrik.

Det er en fascinerende tanke at dette fjellmassivet engang utgjorde havets bunn: Det er riktignok mer enn 400 millioner år siden, før den kaledonske fjellkjedefolding snudde verden på hodet.

Hvis du setter deg ved en av de mange gruveåpningene og tenker - fjellet er gjennomhullet av ganger og sjakter, møysommelig sprengt ut med ild og håndkraft. Jeg kikker inn og synes å skimte en blek og mager mann, skitten, lusete og lasete: Han hogger, hogger.. Centimeter for centimeter gir bergveggen etter. I dag ligger de mykt buede fjellformasjonene i stillhet. En gang må det ha vært liv og røre her; kjefting, krangling, kommando- og varselrop; hogging, hakking, ramling av malmstein sim lempes i sledene..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.