Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe meg slynger men er usikker på hva slags lengde det er hensiktsmessig å velge. Det står mellom 11cm og 17 cm. Jeg klatrer for det meste inne, men skal vel prøve utendørs etterhvert.

Er det like greit å velge de korteste(11cm) og billigste da?

på forhånd takk :)

Annonse
Skrevet

Til klatring inde er 11 cm lige så godt som 17 cm. Til klatring ude kan du også bruge 11 cm nogle steder. De steder, hvor 11 cm ikke er nok, er 17 cm i de fleste tilfælde også for kort. Jeg kan ikke se, hvad 17 cm slynger skal bruges til. Det, jeg selv har gjort, og som har fungeret fint for mig, er, at jeg købte 10 stk. færdige slyngesæt á 10 cm med karabiner. Desuden købte jeg 4 stk. 60 cm slynger uden karabiner. På de 4 af slyngesættene skiftede jeg 10 cm slyngen til en 60 cm slynge, som normalt ligger tredobbelt, så den fungerer som en 20 cm slynge. Når jeg har brug for ekstra længde, trækker jeg den helt ud til 60 cm. Man kan altid diskutere, om det er netop 4 af de 10 slynger, der skal skiftes til 60 cm, som jeg har gjort, eller det er 5 eller 6 af de 10. Andre har sikkert gjort noget andet, som har fungeret fint for dem, men dette har i hvert fald fungeret for mig.

Lars M

P.S. I sommers 22. juli glemte jeg en af mine 60 cm slynger med karabiner ved Skagstølsnebbet eller V-skaret, så nu har jeg bare 3 af dem igen.

  • 3 måneder senere...
Skrevet

Ja, og skal du klatre ute i sportsklatrefelt fungerer det fint og. Men lange taulengder kan gi deg taudrag, fordi tauet ikke løper lett gjennom, men sikk-sakk mellom alle sikringene dine. Da er det greit med slynger... Men kjøp det separat, så bare tar du ut 11 cm'ern, og setter inn en 50cm, evt 120... Så har du begge deler, for du kommer sikkert bruke 11 cm mest. Kjekkt med 120 slynger, for da kan du forkorte de ned til 60, 30 osv.. Og bruk O-ringer til å feste karabinen til et fast punkt på slynga, så blir det ikke noe surr.

  • 1 måned senere...
Skrevet

har lest det at en ikke skal bruke slike stive sydde slyngesett på naturlige sikringer fordi de kan overføre for stort fangrykk til sikringen og er så stive at de lettere drar ut sikringsmidlene amdre veier enn fallretningen. Noen som har meninger om det?

Tenker å kjøpe meg noen slynger for å lede inne og ute i klatrefelt til sommern og da fungerer dette greit, men hva når jeg skal klatre på naturlige sikringer. må jeg da bytte ut alle?

tenker å kjøpe noen lengre slynger for å lage topptaufester. Noen forslag til lengder og antall slynger jeg trenger til dette? Har vært med på dette på kurs, men har liten erfaring med hvor mye utsyr som kreves for å være litt fleksibel.

Skrevet
har lest det at en ikke skal bruke slike stive sydde slyngesett på naturlige sikringer fordi de kan overføre for stort fangrykk til sikringen og er så stive at de lettere drar ut sikringsmidlene amdre veier enn fallretningen. Noen som har meninger om det?

Tenker å kjøpe meg noen slynger for å lede inne og ute i klatrefelt til sommern og da fungerer dette greit, men hva når jeg skal klatre på naturlige sikringer. må jeg da bytte ut alle?

tenker å kjøpe noen lengre slynger for å lage topptaufester. Noen forslag til lengder og antall slynger jeg trenger til dette? Har vært med på dette på kurs, men har liten erfaring med hvor mye utsyr som kreves for å være litt fleksibel.

skal ikkje seie noko sikkert om dette med om dei stive kortslyngene påfører sikringar meir påkjenning ved fall, men har iallfall sjølv forstått det som at dei opne slyngene gjev karabiner og tau meir spelerom til å dingle og dangle. dette kan jo høyrast ille ut med tanke på tverrstilling av karabiner, men det gjer og at mykje mindre av rørsla i tauet vert overført til sikringsmiddelet som "riksling". dette er ei stor fordel, sidan ei kile kan halde store fall, men likevel f eks lett komme ut oppover! har sjølv opplevd at nest øverste mellomforanking "poppa" da eg sette meg i selen etter å ha stressa litt (det tok til å regne). no vart det ikkje alvorleg her, men det illustrerer viktigheita av at sikringane får hengje i fred...

uansett; rutar utandørs som er bolta er jo stort sett bolta i ei rett linje, og då er korte slynger godt nok... i alle høve er ikkej sjølve slynga det dyraste, og har du f eks 10 ekspressar kan du jo berre kjøpe 10 lengre slynger etter kvart og sjonglere saman det du treng?

Skrevet

Slynger som brukes til naturlige sikringer bør være så "løse" som mulig for å ikke videreformidle bevegelse i tauet til kila, gjerne helt åpne slynger. Men de blir "slengete" og vanskeligere å håndtere enn stive ekspresser. Det hjelper å fiksere karabinerene i hver ende med en strikk.

Hvor lange de bør være er litt avhengig av hvor tett du sikrier og hvor vandrende ruta er - på en loddrett sportsklatrelinje kan du godt bruke kortere slynger enn på en lett fjellrute som går hit og dit og rundt hjørner. Jeg har vel like mange 15 som 30 som 60 cm slynger, og et par 120 til ymse bruk.

Som første sett ekspresser til innebruk og ute på bolter hadde jeg kjøpt korte, og heller fylle på med lengre etterhvert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.