Brennern Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Skal på 1 ukes vintertur på Hardangervidda i telt. Sovekomfort / liggeunderlag vil bli høyt vektlagt for best mulig søvn. Har en bedding hvor jeg har følgende rekkefølge fra bunn: - bamseunderlag - Mammut kompakt plus 3 sesongs oppblåsbart 7,5cm tykkelse - reinskinn - sovepose Vil det oppblåsbare bli for kaldt, er vel lufta inni her som blir kjølig? Dette er med for komforten sin del og håper reinskinnet øverst kan eliminere den kalde luften. Innspill...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+ost Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Godt spørsmål. Det du egentlig spør om er hva som skaper r-verdi. Hvordan isolerer ett underlag bedre enn et annet, osv. @a_aa har ikke du nerdet litt på dette før? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brennern Skrevet 13. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2020 Bamse i bunn har kanskje ikke mye annen funksjon enn å beskytte for hull i det oppblåsbare. Kanskje sånn varmemessig at jeg like gjerne kunne hatt det oppå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
foroll Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 Hvor mye underlagene isolerer deg måles i R-verdi, og du kan sånn omtrentlig legge sammen R-verdi av flere liggeunderlag med addisjon. Bamse har, om jeg husker rett, R-verdu på 3.5 som tilsier at der burde holde til et sted rundt 6-7 kuldegrader. Jeg har ikke frosset med kun Bamse i -10. Bamse varmer godt. Mammut Kompakt Plus er oppgitt til R-verdi 3, 1. Da har du tilsammen 7,6, som burde holde til 30 blå. Bamse + reinskinn er en kombinasjon jeg liker under åpen himmel eller ved bål på vinteren, og det tåler lett en del minus. Bare testet til -23, men tåler tok mer. Oppblåsbart gir nok noe mykere å ligge på, men jeg hadde tatt bamse + reinskinn om plass ikke var problem. Om du ikke har plass tar du bamse og kompakt. Begge kombinasjonene bør holde varmemessig. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas E Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 9 timer siden, Brennern skrev: Vil det oppblåsbare bli for kaldt, er vel lufta inni her som blir kjølig? Det oppblåsbare alene vil bli alt for kaldt. Sammen med et bamse og reinskinn holder det deg varm. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brennern Skrevet 14. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2020 Takk for alle innspill. Går for alle tre 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.