Populært innlegg REs Skrevet 10. februar 2020 Populært innlegg Skrevet 10. februar 2020 (endret) Det er alltid kjekt å gi barna det de ønsker seg til fødselsdagen sin, og i år ønsket minstemann, som ble 20 og ikke lenger er minst, seg en Jerven duk.Ok, en Jerven duk ble kjøpt inn og da ble gutten selvfølgelig glad, men, og det er alltid et men. Få dager etter at feiringen var unnagjort så kom beskjeden om at denne helgen hadde han ingen andre ting på timeplanen så da regnet han med at far ble med ut for å prøve den nye jerven duken. Far som har lang fartstid som friluftsmann stilte selvfølgelig opp, selv om gutten for lengst har begynt å bære langt større sekk og går de bratteste bakkene mye fortere enn meg. Værmeldingen for lørdag og søndag var elendig så turen ble ikke lang. Brekko i Gjesdal kommune er en fin plass for småturer og der er det også satt opp noen solide gapa huker i tilfelle været skulle bli dårlig, og det ble det. Lørdagskvelden var fin og middagen som bestod av Entrecote og poteter stekt med løk og hvitløk pluss en god porsjon peppersaus, og med en god og kald bayerøl fra Aass bryggeri. Jeg valgte å ligge i den ene gapa huken, men Jerven duken ble hengt opp mellom to tre og ble en utmerket bolig for natten. Ca. midt på natten forsvant fullmånen og det kom både sludd og mye vind. Jeg ble nødt til å krype helt inn til veggen innerst i gapa huken for å unngå å bli våt, men han som kamperte i Jerven duken så ut til å tåle været svært bra. Søndag morgen var bakken hvit, men etter at vi hadde fått i oss noe egg og litt bacon så regnet det så kraftig at det eneste fornuftige var å pakke sammen og vende nesen hjemover. Vel hjemme konstaterte jeg at absolutt alt jeg hadde på meg var gjennomvått, nok et bevis på at Gore-tex jakken fra Arc'teryx til over 6000 kroner ikke er noe annet enn en dyr regnjakke som verken puster eller holder vannet ute. (Kanskje jeg skulle forsøke å vrenge den neste gang.) "Men alle var enige om at det hadde vert en fin tur". Endret 10. februar 2020 av REs 23 Siter
Skogens Stønn Skrevet 10. februar 2020 Skrevet 10. februar 2020 Nå fikk jeg abstinens! Jervenduken er bare super. Jeg har ligget mang en vinternatt ute under den (da en standard jervenduk spent opp som en gapahuk, på skrå oppover). Jeg liker det faktisk bedre enn telt så lenge ikke været er for ille og msn får montert den med "ryggen" mot vinden så man ikke får trekk. Man er liksom enda mer ute i naturen når man kan ligge å se på snøen dale ned rett utenfor kanten av duken. Eller stjernene glimre mellom grenene i trærne. Bålet som sakte brenner ut. Ei nøtteskrike som er bortom bålplassen om morgenen for å sjekke om jeg har lagt ut noen nøtter til den. Dere får nok mange fine netter ute under jervenduker. Det fine med dem er jo også at de kan kobles sammen slik at man får en større gapahuk som passer til to. Siter
REs Skrevet 23. mars Forfatter Skrevet 23. mars Skogens Stønn skrev (På 10.2.2020 den 12.25): Dere får nok mange fine netter ute under jervenduker. Det fine med dem er jo også at de kan kobles sammen slik at man får en større gapahuk som passer til to. Det ble ikke flere turer med jerven duken for meg, men det ga tydelig vis guttungen mersmak på feltlivet. Nå har han flyttet hjemmefra, skrevet kontrakt med forsvaret, har fått vinrød beret og har tjenestegjort i både Mali og Irak. Man bør nok tenke litt over hva man kjøper til barna, det kan få uante følger. 4 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.