MathiasK Skrevet 5. juni 2020 Skrevet 5. juni 2020 (endret) Skal bare... skrev (På 5.6.2020 den 7.11): Mi meining er at det er alt for seint på sesongen for så lange dagsturar. Sjølv om snøforholda kan sjå brukbare ut, kan ein verte seriøst forseinka av åpne vassdrag, eller lengre bæringar. Allereie no er det veldig flekkete sør for Lågen. Satelittbilete frå Sentinel 31. mai: Ekspander Hehe, glemte å skrive at turen er 8 dager og det er en fottur. Men må nok se ann smeltingen i juni. Endret 5. juni 2020 av MathiasK 1 Siter
Skal bare... Skrevet 5. juni 2020 Skrevet 5. juni 2020 Det skjer mykje kvar dag no. Det er nærare Finse du eventuelt vil ha att mykje snø. Dersom du går motsatt veg, har du ei veke meir snøsmelting til din fordel. 2 Siter
Bjørja Skrevet 5. juni 2020 Skrevet 5. juni 2020 Bjarne H.S. skrev (På 11.2.2020 den 19.25): Jeg har H.vidda som ett av alternativene til sommeren, etter et par uker i Femundsmarka som er rimelig spikret. Jeg kunne godt tenke meg å ta med Ally på vidda. Trolig da med utgangspunkt på Tinnhølen. Ekspander Mon tro om det blir mulig å få parkert der i år. Jeg ser for meg en armada med hjemmeferiende nordmenn, og det er jo fornuftig. 3 Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 5. juni 2020 Skrevet 5. juni 2020 Bjørja skrev (På 5.6.2020 den 16.49): Mon tro om det blir mulig å få parkert der i år. Jeg ser for meg en armada med hjemmeferiende nordmenn, og det er jo fornuftig. Ekspander Det er en høy sjanse for at akkurat det blir en flaskehals i sommer. For egen del, ja så er ikke det veldig viktig. Jeg har mange alternativer i bakhånd i fjell-Norge, selv om H.vidda alltid lokker... 2 Siter
kbruaz Skrevet 6. juni 2020 Skrevet 6. juni 2020 (endret) Skal bare... skrev (På 5.6.2020 den 7.11): Satelittbilete frå Sentinel 31. mai: Ekspander Hvordan får man tilgang til oppdaterte bilder fra Sentinel? Er det tilgjengelig gratis på nettet? Jeg skulle gjerne sett noen oppdaterte bilder. Forøvrig ser langtidsvarselet nå lovende ut, og jeg har sett en del bilder av bl.a. Tinnhølveien nylig, hvor den ser ut til å være ganske fri for snø. Endret 6. juni 2020 av uendelig 1 Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 6. juni 2020 Skrevet 6. juni 2020 uendelig skrev (På 6.6.2020 den 14.53): Hvordan får man tilgang til oppdaterte bilder fra Sentinel? Er det tilgjengelig gratis på nettet? Jeg skulle gjerne sett noen oppdaterte bilder. Forøvrig ser langtidsvarselet nå lovende ut, og jeg har sett en del bilder av bl.a. Tinnhølveien nylig, hvor den ser ut til å være ganske fri for snø. Ekspander Tinnhølveien åpner ikke før den åpner, det nytter lite å se på satelittbilder. Sjekk Eidfjord kommune sine nettsider/fb-sider så får du info der om akkurat det. Normalt er det ca. 1. juli veien åpner. Siter
kbruaz Skrevet 6. juni 2020 Skrevet 6. juni 2020 Bjarne H.S. skrev (På 6.6.2020 den 14.56): Tinnhølveien åpner ikke før den åpner, det nytter lite å se på satelittbilder. Ekspander Sant at den åpner når den åpner, men bildene jeg siktet til derfra var altså mobilbilder (på Facebook) folk tok på bakken for en drøy ukes tid siden, hvor man ser at veien i stor grad begynte å bli fri for snø flere steder. Akkurat nå er det kaldt, men hvis værmeldingen slår til kan det vel ihvertfall ligge an til åpning rundt 1. juli, ja. Får vi håpe. Satellittbilder er et greit supplement for å holde seg oppdatert. Men takk for tipset! 1 Siter
Skal bare... Skrevet 6. juni 2020 Skrevet 6. juni 2020 uendelig skrev (På 6.6.2020 den 14.53): Hvordan får man tilgang til oppdaterte bilder fra Sentinel? Er det tilgjengelig gratis på nettet? Ekspander Dei er tilgjengeleg fortløpande på bla: https://www.satellittdata.no/nb/metadata_soek Det er når ein studerer satellittbilete, at ein innser kor mykje skyer me har i landet vårt… 1 Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 6. juni 2020 Skrevet 6. juni 2020 Det er Eidfjord kommune som er ansvarlig for veien inn til Tinnhølen. Derfor er det ikke helt dumt å følge med på kommunens hjemmesider og/eller fb-sider om akkurat dette temaet. Man kan selvsagt komme seg innover langs veien til fots eller på sykkel før veien offisielt åpner hvis man ønsker. Det er i overkant av en mils vei inn til Trondsbu og Tinnhølen fra R7. 2 Siter
Karita Skrevet 7. juni 2020 Skrevet 7. juni 2020 Vegvesenet sitt webkamera viser bra med snø langs rv 7 i alle fall der deres kamera står. 1 Siter
Populært innlegg puuse Skrevet 8. juni 2020 Populært innlegg Skrevet 8. juni 2020 Følger spent med på snøsmeltingen i år jeg også siden planen er å gå like høyt i terrenget som ifjor på vestvidda. Håper på flere middager som denne: 10 Siter
Banurk Skrevet 9. juni 2020 Skrevet 9. juni 2020 Planer om å gå Tinnhølen - Rauhelleren - Lågaros - Sandhaug - Tinnhølen, med start 6 juli 😊. Noen som har erfaring fra denne runden? 1 Siter
Fjogge Skrevet 11. juni 2020 Skrevet 11. juni 2020 Jeg håper det blir tur inn til Besso og Dimmedalen i juli år også. Håper det blir bra snøsmelting nå fremover - i neste uke er det meldt 19gr på Besso😁 2 Siter
Knott Skrevet 12. juni 2020 Skrevet 12. juni 2020 Salget av utstyr til friluftsliv har virkelig tatt av første halvdelen av 2020, og med regjeringens oppfordring til «hjemmeferie», så trur jeg det skal bli unormalt folksomt på vidden i år. Det kommer nok mye «pent brukt» på Finn.no etter ferien! 👍😆 3 Siter
Skal bare... Skrevet 14. juni 2020 Skrevet 14. juni 2020 Basert på vannføringa i Lågen, har i alle fall snøsmeltinga kome ordentleg i gang no. 3 Siter
Skal bare... Skrevet 24. juni 2020 Skrevet 24. juni 2020 Aust for Juvikfjorden-Gjuvsjåen er det gåvenlege snøforhold no, men sjølvsagt med ein del snøfenner. Saurflotti og vestover er det samanhengande skiføre, kun avbrote av åpne, flaumstore elver. 4 Siter
MathiasK Skrevet 24. juni 2020 Skrevet 24. juni 2020 (endret) Meldt varmt denne uken. Har fremdeles troen på Finse-Rjukan med start neste onsdag. Det som kan gi utfordringer er Finse-Krækkja. Noen som er lokalkjent i område? Kamera på Finse viser jo store mengder snø ennå. På Vegvesenet sitt på Dyranaut ser det jo bra ut. Endret 24. juni 2020 av MathiasK 2 Siter
Skal bare... Skrevet 26. juni 2020 Skrevet 26. juni 2020 Det er betydeleg mindre snø ved Dyranut enn lenger aust. Vegvesenets kamera i Skuleviki gjev eit meir riktig inntrykk i forhold til forholda ved Krækkja. http://webkamera.vegvesen.no/kamera?id=962732 2 Siter
MathiasK Skrevet 26. juni 2020 Skrevet 26. juni 2020 (endret) Tjaa, ser ikke så veldig lyst ut. Fortsatt noen dager med smelting igjen. Ser ut som det er tryggest å starte ved Halne i år. Endret 26. juni 2020 av MathiasK 1 Siter
varmtvann Skrevet 12. juli 2020 Skrevet 12. juli 2020 (endret) Prøver nå å bestemme meg for rute, og hadde tenkt å ta utgangspunkt i Dyranut (eventuelt Halne). Er det noen som har noen favorittruter herfra? Vurderer blant annet Dyranut - Nybu - Halne - Krækkja - Kjeldebu - Dyranut. Vil helst unngå retning Lågaros, Tuva, Rauhelleren da jeg gikk der i fjor. Ser for meg ca 7 dager. Skal telte. Vil helst ikke gå mer enn en mil om dagen, gjerne mindre. Jeg liker å ha mulighet til å bli en ekstra dag et sted jeg liker uten at jeg må stresse videre for å rekke frem. Endret 12. juli 2020 av varmtvann Siter
Zcum Skrevet 13. juli 2020 Skrevet 13. juli 2020 Bjarne H.S. skrev (På 6.6.2020 den 19.00): Det er Eidfjord kommune som er ansvarlig for veien inn til Tinnhølen. Derfor er det ikke helt dumt å følge med på kommunens hjemmesider og/eller fb-sider om akkurat dette temaet. Man kan selvsagt komme seg innover langs veien til fots eller på sykkel før veien offisielt åpner hvis man ønsker. Det er i overkant av en mils vei inn til Trondsbu og Tinnhølen fra R7. Ekspander Hei. Til info så kontaktet jeg Eidfjord kommune istad for å høre om veien er åpnet, og fikk følgende svar: Hei, Bilvegen til Tinnhølen er open. Den opna 26. juni. Venleg helsing Eidfjord kommune Så da er det bare å ta på seg sekken 2 1 Siter
kaldevass Skrevet 14. juli 2020 Skrevet 14. juli 2020 Er det noen som har vært på Litløs de siste dagene som kan forteller om snø forhold i fjellet ? Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 14. juli 2020 Skrevet 14. juli 2020 kaldevass skrev (På 14.7.2020 den 15.14): Er det noen som har vært på Litløs de siste dagene som kan forteller om snø forhold i fjellet ? Ekspander Ikke vært der, men tipper sjefen Jarle kan gi deg den infoen. Ring dem eller sjekk FB-siden til Litlos turisthytte. Der kan du også kontakte dem. Verdens triveligste folk jobber der! 1 Siter
kaldevass Skrevet 14. juli 2020 Skrevet 14. juli 2020 Bjarne H.S. skrev (På 14.7.2020 den 16.05): Ikke vært der, men tipper sjefen Jarle kan gi deg den infoen. Ring dem eller sjekk FB-siden til Litlos turisthytte. Der kan du også kontakte dem. Verdens triveligste folk jobber der! Ekspander Takk, hadde ikke tenkt at dem hadde en FB page engang, mer godt info det. Glen Siter
Kris87 Skrevet 21. juli 2020 Skrevet 21. juli 2020 Skal gå Finse - Kjeldebu - Sandhaug - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter med start på søndag. Noen som kan si noe om forholdene der nå? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.