GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei igjen!😁 har Ă„snes amundsen ski (56mm brede) og fikk med noen mohair kort feller pĂ„ 35mm. Holder dette?. Eller burde jeg kjĂžpe 58mm brede kortfelle istedenfor?.

Syntes langfeller virker dyrt, og har lite bruksomrĂ„de?... 

Skal pÄ en 14 dagers tur med pulk i rondane/Dovrefjell.

Mvh Even VĂŠrnes:)

Annonse
Skrevet

De gangene jeg bruker feller til mine Amundsen bruker jeg jeg er rimelig sikker pĂ„ er 45mm syntetiske kortfeller. Har aldri hatt bruk for noe annet, men har ogsĂ„ da gĂ„tt nedoverbakkene. De sklir ikke fantastisk for Ă„ si det pent. Mohair er noe bedre der. SĂ„ jeg foretrekker Ă„ smĂžre med mindre det blir bratt pĂ„ turene, men det gjĂžre det ikke pĂ„ de fleste turene jeg er pĂ„. 

Verken jeg eller noen av mine turvenner har vÊrt pÄ turer sÄ bratte at vi har hatt behov for noe annet enn kortfeller. Er det sÄpass bratt mÄ vi stort sett uansett traversere for Ä fÄ med oss pulken...

• Liker 1
Skrevet

Klarer meg med kortfeller til det meste. Kun i veldig krevende forhold har jeg trengt Ă„ ta fram langfellene, men da snakker vi dyp snĂž, ujevnt betongfĂžre eller skikkelig hard skare. SĂ„nt drittfĂžre er det mye av langs vestlandskysten.

Bruker nĂ„ kun mohair feller, syntet glir betydelig dĂ„rligere. VĂŠr litt obs pĂ„ lange nedkjĂžringer pĂ„ is, det kan slite godt pĂ„ mohairfellene.

Skrevet

Kommer litt an pĂ„ hvor tung du er etter min subjektive erfaring. Er selv overvektig og opplever at 45 mm kortfeller bremser vel mye i smĂ„kupert terreng, syntes det ble lettere Ă„ gĂ„ etter at jeg skiftet til 35mm. Da vel Ă„ merke syntetisk, gĂ„r mer pĂ„ fuktige vĂ„ren enn tĂžrre kaldvinteren og da heter det seg at syntet er Ă„ foretrekke 

Skrevet (endret)
  Even VĂŠrnes skrev (PĂ„ 5.2.2020 den 19.57):

SkjĂžnner :) hva tenker du anngĂ„ende bredde pĂ„ kortfeller da? 

Ekspander  

PrĂžv det du har fĂžrst tenker jeg, gjerne fĂžr du skal pĂ„ langturen đŸ˜‰

Skal du kante skiene pÄ hardt underlag kan det glippe litt med smale feller.

Endret av Marius Engelsen
Skrevet

Ja nÄ som kong vinter ikke lenger er til og stole pÄ har det blir vanskelig og fÄ testa noe vinterutstyr pÄ Østlandet i Är desverre:( sÄ skal ta meg en langhelg ett sted med snÞ i nÊrmeste fremtid.

Skrevet

Har du Amundsen er det 45mm som gjelder. Impregnerte mohairfeller er veien Ă„ gĂ„, da sikrer du at du opplever litt turglede pĂ„ flate strekk og nylonfeller gir alt for mye motstand spĂžr du meg. om du skal ha lange eller korte kommer an pĂ„ vekten du drar og vekten din. Erfaringen min fra Ă„ trekke sĂžskenpult med unger er at kortfeller blir helt udugelig om du skal oppover brattere partier. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

PĂ„ pulkturer bruker jeg alltid to fellesett. Korte feller, mohair, 35mm for litt glid, fast underlag og lett terreng. Lange feller, syntetiske (45mm) utenfor spor pĂ„ mykt underlag, bratte stigninger eller om pulken er veldig tung.

Endret av PTG
Skrevet

Begynn med de du har, men det kan etterhvert vÊre lurt Ä skaffe et sett med syntetfeller 45mm for hardt / isete fÞre. Mohairfeller slites ekstremt fort pÄ slikt fÞre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.