Even VĂŠrnes Skrevet 5. februar 2020 Skrevet 5. februar 2020 Hei igjen!đ har Ă„snes amundsen ski (56mm brede) og fikk med noen mohair kort feller pĂ„ 35mm. Holder dette?. Eller burde jeg kjĂžpe 58mm brede kortfelle istedenfor?. Syntes langfeller virker dyrt, og har lite bruksomrĂ„de?... Skal pĂ„ en 14 dagers tur med pulk i rondane/Dovrefjell. Mvh Even VĂŠrnes:) Siter
+Espen Ărud Skrevet 5. februar 2020 Skrevet 5. februar 2020 De gangene jeg bruker feller til mine Amundsen bruker jeg jeg er rimelig sikker pĂ„ er 45mm syntetiske kortfeller. Har aldri hatt bruk for noe annet, men har ogsĂ„ da gĂ„tt nedoverbakkene. De sklir ikke fantastisk for Ă„ si det pent. Mohair er noe bedre der. SĂ„ jeg foretrekker Ă„ smĂžre med mindre det blir bratt pĂ„ turene, men det gjĂžre det ikke pĂ„ de fleste turene jeg er pĂ„. Verken jeg eller noen av mine turvenner har vĂŠrt pĂ„ turer sĂ„ bratte at vi har hatt behov for noe annet enn kortfeller. Er det sĂ„pass bratt mĂ„ vi stort sett uansett traversere for Ă„ fĂ„ med oss pulken... 1 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 5. februar 2020 PÄlogget Skrevet 5. februar 2020 Klarer meg med kortfeller til det meste. Kun i veldig krevende forhold har jeg trengt Ä ta fram langfellene, men da snakker vi dyp snÞ, ujevnt betongfÞre eller skikkelig hard skare. SÄnt drittfÞre er det mye av langs vestlandskysten. Bruker nÄ kun mohair feller, syntet glir betydelig dÄrligere. VÊr litt obs pÄ lange nedkjÞringer pÄ is, det kan slite godt pÄ mohairfellene. Siter
Even VÊrnes Skrevet 5. februar 2020 Forfatter Skrevet 5. februar 2020 SkjÞnner hva tenker du anngÄende bredde pÄ kortfeller da? Siter
Lofoten-MÞring Skrevet 5. februar 2020 Skrevet 5. februar 2020 Kommer litt an pÄ hvor tung du er etter min subjektive erfaring. Er selv overvektig og opplever at 45 mm kortfeller bremser vel mye i smÄkupert terreng, syntes det ble lettere Ä gÄ etter at jeg skiftet til 35mm. Da vel Ä merke syntetisk, gÄr mer pÄ fuktige vÄren enn tÞrre kaldvinteren og da heter det seg at syntet er Ä foretrekke Siter
+Marius Engelsen Skrevet 5. februar 2020 PĂ„logget Skrevet 5. februar 2020 (endret) Even VĂŠrnes skrev (PĂ„ 5.2.2020 den 19.57): SkjĂžnner hva tenker du anngĂ„ende bredde pĂ„ kortfeller da? Ekspander PrĂžv det du har fĂžrst tenker jeg, gjerne fĂžr du skal pĂ„ langturen đ Skal du kante skiene pĂ„ hardt underlag kan det glippe litt med smale feller. Endret 5. februar 2020 av Marius Engelsen Siter
Even VĂŠrnes Skrevet 5. februar 2020 Forfatter Skrevet 5. februar 2020 Ja nĂ„ som kong vinter ikke lenger er til og stole pĂ„ har det blir vanskelig og fĂ„ testa noe vinterutstyr pĂ„ Ăstlandet i Ă„r desverre:( sĂ„ skal ta meg en langhelg ett sted med snĂž i nĂŠrmeste fremtid. Siter
larssr88 Skrevet 5. februar 2020 Skrevet 5. februar 2020 Har du Amundsen er det 45mm som gjelder. Impregnerte mohairfeller er veien Ä gÄ, da sikrer du at du opplever litt turglede pÄ flate strekk og nylonfeller gir alt for mye motstand spÞr du meg. om du skal ha lange eller korte kommer an pÄ vekten du drar og vekten din. Erfaringen min fra Ä trekke sÞskenpult med unger er at kortfeller blir helt udugelig om du skal oppover brattere partier. 2 Siter
+PTG Skrevet 6. februar 2020 Skrevet 6. februar 2020 (endret) PÄ pulkturer bruker jeg alltid to fellesett. Korte feller, mohair, 35mm for litt glid, fast underlag og lett terreng. Lange feller, syntetiske (45mm) utenfor spor pÄ mykt underlag, bratte stigninger eller om pulken er veldig tung. Endret 6. februar 2020 av PTG Siter
whistler Skrevet 6. februar 2020 Skrevet 6. februar 2020 Begynn med de du har, men det kan etterhvert vÊre lurt Ä skaffe et sett med syntetfeller 45mm for hardt / isete fÞre. Mohairfeller slites ekstremt fort pÄ slikt fÞre. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.