Lars Erik Moen Skrevet 3. februar 2020 Skrevet 3. februar 2020 Hei. Er det noen som har erfaring med Biltemas 4-takts alkylatbensin på Multifuel brenner? Jeg har brukt Statoil og Felleskjøpet sin men ikke prøvd Biltema sin. Greit å høre om noen har erfaringer før jeg bytter. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 3. februar 2020 Skrevet 3. februar 2020 Mange som har brukt denne, men ikke jeg. Jeg har brukt statoil og jula. Det er samme hva man bruker etter min erfaring. Det er jo samme produktet 🤷♂️ 2 Siter
Heriks Skrevet 3. februar 2020 Skrevet 3. februar 2020 Aldri brukt noe annet enn Biltema sin etter at jeg var ferdig med første literen Coleman renset bensin som ble innkjøpt på samme tid som brenneren. Funker helt fint! 1 Siter
foroll Skrevet 3. februar 2020 Pålogget Skrevet 3. februar 2020 Funker topp. Veldig praktisk at man får kjøpt den på 1L-flasker, så man kan ha med så mange/få man trenger uten å helle over på tunge brenselflasker eller drasse med 5 L-dunk 1 Siter
Lars Erik Moen Skrevet 3. februar 2020 Forfatter Skrevet 3. februar 2020 Takk for svar, da blir det Biltema her. tenker også at det er veldig praktisk med 1-liters flaskene. Siter
Lars Erik Moen Skrevet 4. februar 2020 Forfatter Skrevet 4. februar 2020 Testa ut Biltemas 4-takts alkylatbensin på Optimus Nova i går kveld og det fungerer utmerket. 2 Siter
Hillestaden Skrevet 4. februar 2020 Skrevet 4. februar 2020 Jeg har brukt biltemas alkylatbensin i mange år, både på primus omnifuel ti og optimus polaris uten problemer 👍 Siter
Prebb Skrevet 4. februar 2020 Skrevet 4. februar 2020 Har bare brukt det på min Nova så vet ikke om det er bedre enn noe annet. Fungerer helt utmerket. Siter
dsk Skrevet 6. februar 2020 Skrevet 6. februar 2020 God erfaring med Biltema's, men akkurat nå kjører vist OBS en kampanje hvis du kjøper 5 flasker. 1 Siter
Aleksander Jacobsen Skrevet 6. februar 2020 Skrevet 6. februar 2020 6 for 100,- https://coop.no/sortiment/obs-bygg/bil-og-batutstyr-7c940832/kemetyl-4766?variantCode=594556 1 2 Siter
Navigatøren Skrevet 7. februar 2020 Skrevet 7. februar 2020 Aleksander Jacobsen skrev (På 6.2.2020 den 19.58): 6 for 100,- https://coop.no/sortiment/obs-bygg/bil-og-batutstyr-7c940832/kemetyl-4766?variantCode=594556 Ekspander Takk for tips! løpte innom OBS Bygg og sikra meg 6 flasker til den nette summen av 100,- 1 Siter
Brian_D Skrevet 8. februar 2020 Skrevet 8. februar 2020 Kjøpte 12 flasker i dag på Obs Bygg til 200,- (16,67 per liter) Fyren bak kassen vurderte å fylle på bilen sin siden det er billigere enn å tanke på Bensinstasjonen ved siden av 😂 1 4 Siter
ubernoob Skrevet 13. februar 2020 Skrevet 13. februar 2020 Takk for tipset! Er de tomme går det an å bestille på nett med gratis frakt til butikken. Jeg la merke til at flaskene lagde lyd i bagasjerommet i bilen, så det er nok en form for overtrykksventil på dem? Hjalp ikke å skru til korken. Pass på at de ligger riktig vei i sekken isåfall. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 13. februar 2020 Skrevet 13. februar 2020 ubernoob skrev (På 13.2.2020 den 18.24): Jeg la merke til at flaskene lagde lyd i bagasjerommet i bilen, så det er nok en form for overtrykksventil på dem? Hjalp ikke å skru til korken. Pass på at de ligger riktig vei i sekken isåfall. Ekspander Hva? Det kan da ikke være normalt. I så fall vil det stinke bensin i bilen... Siter
ubernoob Skrevet 13. februar 2020 Skrevet 13. februar 2020 Marius Engelsen skrev (På 13.2.2020 den 18.35): Hva? Det kan da ikke være normalt. I så fall vil det stinke bensin i bilen... Ekspander Godt poeng. Det gjorde det jo ikke. Må dra dem ut av garasjen seinere og undersøke! Siter
Brian_D Skrevet 21. februar 2020 Skrevet 21. februar 2020 Det er nok barnesikringen på korken som lager lyd. 2 Siter
Lars Ola Skrevet 30. mars 2021 Skrevet 30. mars 2021 Hei Har på en 5dagers tur brukt biltema sin 4t bensin på soto stormbreaker. Opplevde gjentatte ganger at apparatet tettet seg. Hadde ikke dette problemet på annen brenner på samme tur. Har kontaktet forhandler og blitt anbefalt coleman eller primus sin bensin istedet. Er d noen som har lignende erfaringer? Siter
Megalep Skrevet 30. mars 2021 Skrevet 30. mars 2021 Hva er forskjellen på denne alkylat-bensinen fra Biltema / Obs og den rensa bensinen man får i sportsbutikkene (Coleman, Primus osv) annet enn at den er veldig mye billigere? Siter
Hillestaden Skrevet 30. mars 2021 Skrevet 30. mars 2021 Jeg bruker fortsatt biltema sin alkylatbensin, og har aldri hatt problemer. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 30. mars 2021 Skrevet 30. mars 2021 Lars Ola skrev (På 30.3.2021 den 11.36): Hei Har på en 5dagers tur brukt biltema sin 4t bensin på soto stormbreaker. Opplevde gjentatte ganger at apparatet tettet seg. Hadde ikke dette problemet på annen brenner på samme tur. Har kontaktet forhandler og blitt anbefalt coleman eller primus sin bensin istedet. Er d noen som har lignende erfaringer? Ekspander Tror ikke det er drivstoffet som er problemet. 99% sikker. 1 Siter
Lars Ola Skrevet 30. mars 2021 Skrevet 30. mars 2021 Marius Engelsen skrev (På 30.3.2021 den 12.40): Tror ikke det er drivstoffet som er problemet. 99% sikker. Ekspander Har renset brenneren. Og kjørt den den på gas i 20min. Ser greit ut,men hvor lenge?. Var mye sot i forv rør. Dysa var grei. Tror det blir gassbrenner av denne saken fremover. Har du noen formeninger om hva det kan være mottas disse med takk. 😊 Siter
Navigatøren Skrevet 30. mars 2021 Skrevet 30. mars 2021 (endret) Et problem på andre brennere er ofte at dårlig forvarming kan føre til at det tetter seg på sikt. Soto skal jo i teorien være uten forvarming, så kanskje det er konstruksjonen som fører til tetting? Den brenner vel ganske ufullstendig i starten før den blir varm. Randulf Valle hadde podcast med en ekspert på petroleumsprodukter og ifølge de var det vel ingen tydelig forskjell mellom colemanfuel og 4t alkylat. Endret 30. mars 2021 av Navigatøren Feil Siter
Lars Ola Skrevet 30. mars 2021 Skrevet 30. mars 2021 Navigatøren skrev (På 30.3.2021 den 13.33): Et problem på andre brennere er ofte at dårlig forvarming kan føre til at det tetter seg på sikt. Soto skal jo i teorien være uten forvarming, så kanskje det er konstruksjonen som fører til tetting? Den brenner vel ganske ufullstendig i starten før den blir varm. Randulf Valle hadde podcast med en ekspert på petroleumsprodukter og ifølge de var det vel ingen tydelig forskjell mellom colemanfuel og 4t alkylat. Ekspander Fikk med meg den. Det er vel en kjensgjerning at det er vanskelig å konstruere en brenner som skal gå på både gass og flytende. Har og en muka som funker problemfritt. Siter
Bjørnar Mo Skrevet 1. april 2021 Skrevet 1. april 2021 Megalep skrev (På 30.3.2021 den 11.54): Hva er forskjellen på denne alkylat-bensinen fra Biltema / Obs og den rensa bensinen man får i sportsbutikkene (Coleman, Primus osv) annet enn at den er veldig mye billigere? Ekspander Colemanfuel, "renset bensin", etc. er nafta, et raffinert produkt av råolje, som kanskje er grunnen til den høye prisen, men kan også lages av andre råstoffer Alkylatbensin er laget av gass, "cracket", gass som gjerne er et biprodukt fra oljeraffinering, som produksjon av nafta og annet drivstoff. Tilbud og etterspørsel er kanskje også en grunn til den drøye prisforskjellen. Bremserens fra Biltema er et billig alternativ om man absolutt vil ha colemanfuel, white gas, renset bensin et al. 1 Siter
Lars Ola Skrevet 2. april 2021 Skrevet 2. april 2021 Da er saken med stormbreakeren og biltema sin alkalyt bensin avsluttet. Den gikk i søpla da leverandøren ikke ville ta den inn eller bytte den. Det meste tyder på at det er brenneren sin konstruksjon som er årsaken til problemet. Har kjørt optimus nova på samme drivstoff uten videre problem. Har prøvd felleskjøpet sin alkalyt bensin med samme resultat. At den tetter seg. jeg kan ikke sette fingeren på hva det måtte være ved brenneren som gjør den så ømfintlig for type drivstoff. Har ikke forsøkt å kjøre den på nafta. Gått til anskaffelse av en ny xgk ex. Regner med at dette løser problemet med flytende brennstoff. Takk for all hjelp på forumet😊 Lars Ola Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.