Populært innlegg Bare Friluftsliv Skrevet 28. januar 2020 Populært innlegg Skrevet 28. januar 2020 Drømmen om å leve ute ble til på en liten, idyllisk morenehaug midt i hjertet av Femundsmarka. Året var 1994 og jeg var på min første lengre tur. Jeg hadde nettopp fått min livs største ørret og levde et enkelt turliv. På denne turen utviklet jeg en dyp og ekte kjærlighet til naturen, og jeg forsto at dette var ekte lykke! Nå er det bare noen dager til jeg og hundene forlater skogsleiren vår og tar fatt på turen videre nordover. I den forbindelse ønsker jeg å dele noen tanker omkring prosjektet ‘1000 dager ute’. Det er ikke fritt for at jeg feller noen gledestårer innimellom. Endelig lever jeg drømmen. 52 2 Siter
Gjest Skrevet 28. januar 2020 Skrevet 28. januar 2020 Dette var veldig bra filmet! Håper du forsøker å selge dette prosjektet til en stor TV-kanal, som f.eks. NRK, når du har passert 1000 dager ute. Håper du lykkes med det! Fint med oppdateringer i form av videosnutter. God tur videre! Siter
+lars p Skrevet 28. januar 2020 Skrevet 28. januar 2020 Strøken snutt og jeg kjenner jeg blir sugen på skikkelig langtur selv. Hadde du kunnet fortelle litt om planene videre , åssen du får prosjektet til å gå rundt. Har du sponsorer, bruker opp sparepenger og hvilke kriterier som ligger til grunn. God tur videre og håper det blir 1000 bra dager !! 2 Siter
Kjell Iver Skrevet 28. januar 2020 Pålogget Skrevet 28. januar 2020 Kjempebra filmet. Lykke til! Tipper og håper vi får høre mere fra den kanten 1 Siter
whistler Skrevet 28. januar 2020 Skrevet 28. januar 2020 Utrolig bra filming og klipping! Og ikke minst spennende prosjekt. God tur videre 😊 1 Siter
snooze Skrevet 29. januar 2020 Skrevet 29. januar 2020 Imponerende. Og veldig ambisiøst prosjekt, som jeg håper du filmer. Du viser at du har teft. Lå selv en enkel natt ved Tomtvatnet fra mandag til tirsdag. Mitt ambisiøse light prosjekt er minst 2 netter ute hver måned. Som en kjent trønder sa det...LETT Kanskje jeg skal se etter bålrøyk neste tur til Tomtvatnet ..... 1 Siter
RaKiiS Skrevet 2. februar 2020 Skrevet 2. februar 2020 Veldig bra klipt. Lykke til med prosjektet 1 Siter
Populært innlegg Bare Friluftsliv Skrevet 3. februar 2020 Forfatter Populært innlegg Skrevet 3. februar 2020 (endret) Hei folkens. Takk for fine kommentarer. Var litt spent på om dere kom til å like kortfilmen! Prøver å formidle litt av den frihetsfølesen naturen gir meg, og målet med filminga er egentlig å prøve å inspirere sånn at flere kommer seg ut!! Må forresten få frem at det er min gode venn og støttespiller Ole Grotbæk Heggen som står for klippinga og sammenstillinga av filmene! Så..... hva er planen og hvordan får jeg det til å gå rundt?? Planen er egentlig veldig enkel. Jeg har som mål å bruke 1000 dager på å bevege meg rolig nordover mot Nordland, Troms, Finnmark og tilslutt Enare i Finland. Jeg ønsker å ha god tid sånn at jeg kan nyte og tilbringe tid i de områdene jeg passerer. Jakte, fiske, vandre, nyte!! Jeg har brukt 76 dager på å komme meg fra Gutulia til Levanger der jeg har ligget i ro fram til nå! Et rolig tempo som dere skjønner. Å ha en sikker plan for økonomien på en sånn tur er helt umulig såfremt du ikke har vunnet i lotto eller har en rik snill tante😂 Jeg har ingen av delene. Nå lever jeg på oppsparte midler og på salg av eiendeler. Samtidig har jeg kvittet meg med så å si alt jeg eier sånn at faste utgifter holdes på et minimum! Men til slutt er jeg selvfølgelig avhengig av få noen kroner inn. Det jeg håper på da er at jeg har skapt et prosjekt som kan være interessant for sponsorer eller eventuelt TV. Så langt ser det lovende ut! Uansett så har jeg bare et mål i livet og det er å tilbringe så mye tid som mulig ute. Leve enkelt. Meg og hundene!!! Bengt-Are Barstad, Bare Friluftsliv PS: I skrivende stund er jeg påtur til å forlate skogsleiren min ved Tomtvatnet! Det har vært en unik tid her, men nå er tiden inne til å komme seg videre!! Det er lenge til jeg er tilbake! Endret 3. februar 2020 av snowmans30v Skrivefeil 12 1 Siter
+Blaser Skrevet 3. februar 2020 Skrevet 3. februar 2020 Hvor blir neste stoppested ? Vera, kråksjøen, kverndalen eller skjækerdalen ? Siter
Bare Friluftsliv Skrevet 3. februar 2020 Forfatter Skrevet 3. februar 2020 Tipper første leir blir rundt Kråksjøen. Dårlig føre utafor oppkjørt løype! Men kommer til å passere Vera om ikke alt for lenge og! Passere nok Skjækerdalen langt oppe! Siter
+Blaser Skrevet 3. februar 2020 Skrevet 3. februar 2020 (endret) uffa meg så missunnelig jeg er nå!! Dersom du passerer skallstugu: https://www.skallstuggu.no/ og det er åpent, så kan jeg sponse deg med middag/lunsj. Du bare peker på dette bildet som henger inne og sier at han bakerste skal betale. Bestyreren vet hvem dette er, ettersom det var han som tok bildet ( Dersom jeg tuller med rekkefølgen på de 3 i bildet, så kan du si at fornavnet begynner på H) Endret 3. februar 2020 av Blaser 2 Siter
Bare Friluftsliv Skrevet 3. februar 2020 Forfatter Skrevet 3. februar 2020 He he.... passerer nok Skallstuggu ja. Hadde egentlig tenkt å dra over Hårskallen, men føret er for dårlig. Har vært en dårlig treningsvinter for hundene så langt, så jeg tar ingen sjanser! Men blir fint å runde skallen fra Skallstuggusia og!! Siter
+Blaser Skrevet 3. februar 2020 Skrevet 3. februar 2020 ok, da vedlegger jeg noen bilder i fra Hårskallen....som mager trøst 1 Siter
Kjell Iver Skrevet 29. august 2020 Pålogget Skrevet 29. august 2020 Takk for hyggelig prat på Simskardhytta i dag! Imponerende prosjekt! Har ingenting i mot at det reklameres for videotjeneste e.l . Det er kanskje noen forumere som følger betaltjenesten alt? 7 Siter
Populært innlegg Bare Friluftsliv Skrevet 12. januar 2021 Forfatter Populært innlegg Skrevet 12. januar 2021 (endret) Hei og hå. Endelig 2021. Bare Friluftsliv er kommet til dag 335, har snart vært ute i et år!! Deler der for denne videosnutten med dere. Håper alle får et helt supert turår!!!! https://www.patreon.com/posts/glimt-fra-de-6-40663318?utm_medium=clipboard_copy&utm_source=copy_to_clipboard&utm_campaign=postshare Endret 12. januar 2021 av Bare Friluftsliv 17 Siter
+Blaser Skrevet 17. januar 2021 Skrevet 17. januar 2021 Flott video og fin artikkel i VG!! https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/9Okjpr/skal-leve-1000-doegn-i-villmarken-mistet-meg-selv-i-sivilisasjonen Siter
Populært innlegg Bare Friluftsliv Skrevet 17. januar 2021 Forfatter Populært innlegg Skrevet 17. januar 2021 Tusen takk. Var så heldig at journalistene faktisk kom inn og besøkte meg flere ganger på turen nordover. Og sånt blir det bra artikkel av. Kommer ellers til å skje mye spennede i 2021. Men det viktigste av alt..... jeg lever endelig det livet jeg ønsker å leve! 14 Siter
Trine RS Skrevet 31. mai 2021 Skrevet 31. mai 2021 Sikkert noen som savner kunnskapen på sporten på Orkanger, men så kult at noen gutser på og lever ut drømmen! Skal bli gøy å følge med, 1000 dager er maaaaange dager! Fortsatt god tur, og lykke til på ferden Siter
Halkatla Skrevet 15. august 2021 Skrevet 15. august 2021 Ble spent på om det kommer en oppdatering her, jeg.. 1 Siter
Populært innlegg Bare Friluftsliv Skrevet 2. september 2021 Forfatter Populært innlegg Skrevet 2. september 2021 Oppdatering ja….. Burde selvfølgelig ha laga det for lenge siden, men har rett og slett ikke tenkt på det! Men her kommer en liten bildeoppdatering. Er akkurat i dag kommet til dag 568. Det vil si at jeg idag har vært ute sammenhengende i 568 dager. Jeg og hundene har utelukkende sovet ute. Enten i telt eller under åpen himmel. Unntaket er to dager på Simskarhytta i Børgefjell. Akkurat nå ligger vi på ei lita øy ved inngangen til Risøysundet nord for Sortland og venter på rett vær for å krysse over til Senja. Siden juni har vi seilt/rodd i en 19 fot Nordlandsbåt. Seilturen starta i Gildeskål. Turdagboka er viktig for meg. Ikke bare for å dokumentere turen, men og for å holde rede på dagene. Satser på bokutgivelse en gang i fremtiden. Det sosiale samværet med hundene er er med på å holde den lille flokken min samlet! Jeg sover sammen med alle fire i teltet. Her er det Tapper som slapper av. Han er og blitt en utrolig god samtalepartner😂 Min kjære far og min yngste sønn på besøk rett før jul. Det er min far som hjelper meg med provianteringa. Får inn mat til meg og hundene ca hver fjerde uke. Det nærmeste jeg er sivilisasjonen er stort sett en øde grusvei! Elias og Kvass. Tapper savner nok Elias litt for han syntes det var trist når han dro. Det er bedtandig trivelig å få besøk. Men som jeg sa det til min gode venn Christer: det er trivelig når du kommer, men det er og godt når du drar😂 Jeg trives altså godt i eget selskap, men det hadde nok vært stusselig uten hundene! Av og til ser jeg ut som om jeg er 90 år når jeg våkner om morgenen😂 Men formen er god og etter en kopp te stiger stemningen! Kraftig forklemte fingre. Skader på meg og hundene har jeg sålangt klart å lappe sammen selv! Sårvask og sårhygiene er viktig. Men denne skaden er mest av alt vond😂 Fisk er viktig turmat både for meg og for hundene. Dette er ørret rett over kiloen. Meget kortreis og nydelig mat! Den siste isfiskeørreten for i år. Tror dette er samme vatnet som Lars Monsen hadde fiskekonkuranse på og fikk servert St Remy😂 Morgenstund sør på Saltfjellet. Var helt magisk å oppleve Saltfjellet på denne måten! En engel har falt. Siste rype i Børgefjell. Dette er og viktig mat for oss på langtur. Men jo hvitere de blir jo vanskeligere blir jakta! Fullmåne og magisk stemning i Børgefjell. Ble i nasjonalparken helt til snøen la seg! Ulv på tur! Med fire hannhunder blir det endel konflikt. Og ryker de sammen så kan utfallet være alvorlig. Men som oftest det det bare knurring og «skyggeboksing». For folk som ikke er vant med polarhunder kan denne oppførselen virke skummel. Er mye urhund igjen i disse! Den mest hårete dele av turprosjektet! Å bruke en gammel Nordlandsbåt fra Gildeskål hadde vært planen lenge. Men hvordan ville hundene takle sjølivet? Og hvor skjødyktig er egentlig en sånn båt? Når jeg ser båten for første gang går det opp for meg hva jeg holder på å begi meg ut på! Denne delen av turen blir mye tøffere enn planlagt!! Ca 20. august. Her ligger vi rett nord for Hennes og har Stokkmarknes rett under solnedgangen. Sånne dager er magiske på sjøen, men bare noen dager tidligere holdt vi på å gå rundt og videokameraet mitt ble ødelagt. Livet på sjøen i åpen trebåt er veldig krevende! Lonkanfjorden med Møysalen bak. Søkte ly for været her. En helt fantastisk plass. Det positive med sjølivet var at hundene trivdes. Men viktig med redningsvest på dem også! Kaos er ekstra fornøyd nå, for i båten sitter han nærmest meg! Her sov vi i to døgn. Begynnelsen av august og rett etter Raftsundet i Lofoten. Er viktig med gode pauser sånn at jeg er utkvilt på sjøen. Deilig å ligge ute i godt vær! Nydelig og vill plass ved inngangen til Raftsundet. Her har det regna kraftig etpar dager. Bruker ytterduken til et Trollheimen 3 fra Barentsoutdoor. Med fronten oppe blir dette en perfekt gapahuk for meg og hundene! Tapper lurer på når vi skal ut og fiske! Sommer utafor Steigen. Håret bærer preg over ikke å vært vaska på over 500 dager. Men kropper fungerer godt! Her gruer jeg meg nok litt til å forsere Vestfjorden! Fluerydding sammen med Kvikk. Vi har mange gode stunder på liggeunderlaget under åpen himmel! Vedlikehold og kvessing av kniver er viktig på langtur. Jobber med egen knivserie. Her er prototypen tegnet. Nå er det bare å få min gode venn Rudolf til å lage den! Vakker morgenstemning i Lofoten. Turen på sjøen tar lenger tid enn tenkt. Er altfor mange unike plasser å besøke. Bra vi har god tid😂 Dette ble en veldig kort bildeoppdatering. Er ikke bare bare med sosiale media på langtur! Dekning og strøm er en skikkelig flaskehals, og jeg har prioritert å dokumentere turen på film istedet for sosiale media. Men for de som er interessert så har jeg en patreonkanal hvor min tekniske sjef Ole har snekra sammen månedlige oppdateringer. Koster 49 kr pr måned. Er bare å følge linken https://www.patreon.com/user Ellers så er planen videre utover høsten å seile til Senja, Tromsø og Nordreisa. Så skal vi inn i fjellet igjen og satser på å tilbringe vinteren enten på Finnmarksvidda eller i indre Troms. 19 12 Siter
+ost Skrevet 2. september 2021 Skrevet 2. september 2021 Takk for oppdatering. Ser ut som om du har funnet det du var/er på jakt etter. Fant instagramkontoen din her forleden også, flotte bilder der og. Dersom noen andre er interessert: @barefriluftsliv 1 Siter
Bare Friluftsliv Skrevet 2. september 2021 Forfatter Skrevet 2. september 2021 Ja, føler som sagt at jeg har kommet hjem på mange måter! Sjøl om jeg har noen tøffe stunder innomellom! IMG_0054.MP4 1 Siter
Halkatla Skrevet 2. september 2021 Skrevet 2. september 2021 Tusen takk for oppdatering, dette er jo som en bok/film allerede. Fantastisk prosjekt! (Den knurrende polarhunden din minnet meg om min gamle lundehund. Det er mye språk og ansiktsuttrykk i slike gamle raser 😁) 1 Siter
Skogens Stønn Skrevet 3. september 2021 Skrevet 3. september 2021 Inspirerende! Får bare lyst til å rive opp døra og komme meg ut med en gang når jeg leser og ser på bildene. Og rapportene på patreon også. 🏞️ Siter
Bare Friluftsliv Skrevet 2. oktober 2021 Forfatter Skrevet 2. oktober 2021 (endret) Hei igjen. Min tekniske sjef har laga en gratis liten film som ligger ute på min patreonkanal!! Forklarer litt av motivasjonen bak prosjektet mitt. https://www.patreon.com/posts/1000-dager-ute-56620733?utm_medium=clipboard_copy&utm_source=copy_to_clipboard&utm_campaign=postshare Endret 2. oktober 2021 av Bare Friluftsliv 7 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.