Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skal ha litt tjukkere dekk på sykkel men er forvirra av ulike benemningar og varianter. Står 37-622 på dekket, og eg har skjønt at 622 er størrelse og ar det er 37som må aukast. Men dersom eg går opp til 47-622 blir det altfor tjukt, evt 42-622? Nokon som har vore borti dette og kan gje meg noko referansepunkt?

Annonse
Skrevet (endret)

Her roter du nok litt med betegnelsene.. 26" - 27,5" - 28" -29" er en av omkretsene på hjulet ditt.  Det står på dekket.  Nyere terrengsykler har 27,5 og 29" omkrets. Eldre terrengsykler og fatbikes har 26" og 28" er på landevei/hybridsykler.

Skal du se på bredere dekk (regner med det er det du mener med tykkere?) så skal du se på dekket som står på. På vanlige terrengsykler er det 2,1 til 2,3". Det er den du må øke for å få bredere dekk. Dvs større volum for bedre grep. Er feks hjulet ditt 29" x 2,3" (som er vanlig størrelse på en terrengsykkel) så kjøper du ett dekk som har feks 29" x 2,5".  Omkretsen er selvsagt konstant, men bredden kan justeres innenfor en viss grense. På noen sykler så kan man ikke sette på så mye bredere dekk en standard pga baktriangel og gaffelen/demperen.

Endret av Røros Guide
Skrevet

Takk for svar. Ser at det i tillegg står 28x1.4, så då må eg gå for 1.6 eller noko slikt antar eg. Er ein hybridsykkel som eg vil bruke meir på dårleg grusveg. Kjøper eit billegdekk og prøver meg fram.

  • 4 uker senere...
Skrevet

ETRTO 622 er også kjent som 700C 28".

ETRTO 584 er 27.5" eller 650B

ETRTO 559 er 26"

622 betyr at dekkets indre diameter er 622 millimeter, mao laget for 28 tommers felger (29 og racer hjul).

37-622 betyr at dekket er 37mm bredt. 

  • 8 måneder senere...
Skrevet

https://www.chainreactioncycles.com/se/en/schwalbe-land-cruiser-road-tyre-k-guard/rp-prod143800?utm_source=basket&utm_medium=  recovery&utm_campaign=1st-cycle

Däck som klarar mycket bl grusväg men fungerar på asfalt ca 145 skr

Vid mycket glest mönster blir livslängden kortare har.

Jag anv på hybrid på sommaren på asfalt Continental helt mönsterlöst för ca 125 kr räcker många mil.

Greppet på asfalt på cykel fungerar ej som på bil med mönster pga mkt högre marktryck och det gör att vattenplaning ej är stor men på vintern med vasst krossat grus har jag Conti contakt med reflex på däck sidan och klarar även lite snö.

Blir det is kommer dubbdäck på 120 dubb men tungt och rullar ojämt om det ej är snö,jag har även lite lägre däcktryck för att öka greppet men får då vara försiktig vid ojämnheter för att ej få punktering pga genomslag och lastar mindre på pakethållare.

Även viktigt med bra bromsar välj då skivbroms med resin bellägg eller trumbroms eller navbroms som på äldre DBS

Ha även bra lampor och reflex och säkerhets väst och Mips hjälm.

 

 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.