Navigatøren Skrevet 3. januar 2020 Skrevet 3. januar 2020 Hei. jeg kjøpte meg nettopp alkylatbensin til primusen fra Aspen. Når jeg åpna dunken så lukta det ganske surt og spist. Er det vanlig? Jeg har ikke brukt noe særlig annet enn colemanfuel fra før. Har jeg vært uheldig, eller er det noen andre merker som er bedre? Jeg ser Jula selger 5L til 169,- nå. Det er jo ganske billig. Siter
Omnilite Skrevet 3. januar 2020 Skrevet 3. januar 2020 Har inntrykk av at all akrylatbensin lukter forskjellig. Har ikke erfaring med Aspen, men Primus Powerfuel f.eks synes jeg lukter mistenkelig likt Swix skirens.. Billigste jeg har funnet er 19.90 pr l. på Rusta i Sverige. Den fungerer brillefint på Coleman 442 i alle fall. 1 Siter
Bjørn J Skrevet 3. januar 2020 Skrevet 3. januar 2020 Navigatøren skrev (På 3.1.2020 den 11.50): Hei. jeg kjøpte meg nettopp alkylatbensin til primusen fra Aspen. Når jeg åpna dunken så lukta det ganske surt og spist. Er det vanlig? Jeg har ikke brukt noe særlig annet enn colemanfuel fra før. Har jeg vært uheldig, eller er det noen andre merker som er bedre? Jeg ser Jula selger 5L til 169,- nå. Det er jo ganske billig. Ekspander Regner med det er 4-takts alkylat. Den skal ikke lukte surt, og Aspen er regnet som høy kvalitet. 1 Siter
Navigatøren Skrevet 3. januar 2020 Forfatter Skrevet 3. januar 2020 Ja, det stemmer. Var den Blå fra Aspen som er 4 takts. Siter
Bjørn J Skrevet 3. januar 2020 Skrevet 3. januar 2020 Navigatøren skrev (På 3.1.2020 den 12.11): Ja, det stemmer. Var den Blå fra Aspen som er 4 takts. Ekspander Det er noen år siden jeg brukte Aspen, men den luktet ikke spesielt ille. Kan hende de har endret sammensetningen, men det er rart om den lukter ubehagelig. Prøv å finn en annen dunk i en butikk og sammenlign. 1 Siter
Navigatøren Skrevet 3. januar 2020 Forfatter Skrevet 3. januar 2020 Det var ikke så dumt. Jeg har prøvd å se på sikkerhetsdatabladene, virker som om aspen har andre komponenter i seg enn f.eks. den til Biltema. Dog, jeg er ingen kjemiekspert, og kan hende de inneholder det samme men at de har forskjellige betegnelser. Aspen inneholder: Alkylat, Isomerat, n-Butan, Isopentan. Biltema sin: n-hexan, nafta (petroleum), full-range alkylat, butanholdig, Hydrokarboner, C≥5, C5-6-rike. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 3. januar 2020 Skrevet 3. januar 2020 Men fra lukt til alvor: Fungerer bensinen som den skal? 1 Siter
Navigatøren Skrevet 3. januar 2020 Forfatter Skrevet 3. januar 2020 Den brenner, men lukter litt rart selv ved forbrenning. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 3. januar 2020 Skrevet 3. januar 2020 Hadde ikke brydd meg om den bare skal brukes utendørs. Men i teltet kan det høres ut som det blir plagsomt 😑 1 Siter
ru.mad Skrevet 11. januar 2020 Skrevet 11. januar 2020 Har hatt samme problemet som trådstarter med Aspen. Luktet ikke godt (litt sovelaktig "prompelokt") og brandt ikke helt toppers heller. Sent denne høsten kjøpte jeg en dunke med Blåtind fritidsparafin på tilbud, og denne vil ikke brenne i mine gamle messingbrennere - kun i Novaen, og da er det med en en hint av gult. Denne lukter også ikke "godt" (igjen, litt svovelaktig), altså ikke slik som fritidsparafin pleier å gjøre. Jeg vet ikke hva som foregår her. Feilprodukjson? Feil lagring? Svindel? 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.