Populært innlegg varmtvann Skrevet 11. oktober 2020 Populært innlegg Skrevet 11. oktober 2020 Tre netter på Hardangervidda. En dag med møkkavær, to med fantastisk sol og en midt i mellom. 15
Populært innlegg varmtvann Skrevet 17. oktober 2020 Populært innlegg Skrevet 17. oktober 2020 Liten dagstur langs kyststien mellom Helgeroa og Stavern. Flott høstvær og nesten vindstille. 11
Populært innlegg a_aa Skrevet 18. oktober 2020 Populært innlegg Skrevet 18. oktober 2020 Søndagstrimtur oppom Løvstakken og Olsokfjellet i dag Mye sol, varmt og godt i le men kald vind på toppene. Mobil-GPSen viste 11,4 km, 670 hm på 3 timer. Fin høsttur med god puls i stigningene 10
Egoisme Skrevet 19. oktober 2020 Skrevet 19. oktober 2020 Kort tur i helga. Har bygget gapahuk i skogen til en kamerat. Stort bål, vin og godt lag. 5
+Luesveis Skrevet 19. oktober 2020 Skrevet 19. oktober 2020 (endret) Tre døgn ute for å koble ut med noen bøker. Leir et stykke innover fra Skar i Maridalen. To stjerneklare netter, tre netter med nattefrost. Fant en del traktkantarell på vei hjem. Endret 19. oktober 2020 av Luesveis 9
Populært innlegg +Fjell64 Skrevet 20. oktober 2020 Pålogget Populært innlegg Skrevet 20. oktober 2020 (endret) Tok en ettermiddagstur til Sætertjernet mellom Nordre og Søndre Kolsås i dag. For å føle litt på kontrasten mellom flott høst vær i forrige uke til våt snø i dag. Fortsatt mye høstfarget løv i igjen på tærne som skaper fine kontraster til snøen. Endret 20. oktober 2020 av Fjell64 Retting av tekst. 11
elravel Skrevet 21. oktober 2020 Skrevet 21. oktober 2020 3 dagers padletur med kano i Haugsdalen i midten av oktober. Helt nydelige padleforhold. Et par bæringer over fosser og bekker uten nok vann. Sovnet ved siden av bålet første natten og våknet med frost i barten! 9
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 25. oktober 2020 Populært innlegg Skrevet 25. oktober 2020 Fin tur inn i Simskardet - Børgefjell. Dette blir nok siste barmarksturen der inne i år. Runden er på ca 7 km - ungene ble ikke enige om hvilken retning vi skulle starte, så det endte med at vi gikk sørsiden først - så traff vi de andre ved Simskardhytta. bålet i sving når bi kom frem. Minus 7 - fin årstid! 20
Gjest Skrevet 26. oktober 2020 Skrevet 26. oktober 2020 Kona og jeg fikk en fin søndagstur til Blåbærhaugen, med retur over Slåtthaugen. totalt ca 9 km i strålende sol og 4-5 minusgrader, men med kald vind fra øst, 7-8 m/s. Stort sett frosne myrer med 10 cm snø. Glatt, så brodder var påkrevet. Is på dammer og småtjern, men selvfølgelig centimetertynn. Kaffepause i den flotte gapahuken i Hjerkinlia. Innslag av både rein og elg, en flaggspett, og en elgjeger med hund.
Populært innlegg meisal Skrevet 29. oktober 2020 Populært innlegg Skrevet 29. oktober 2020 På vei hjem stoppet jeg i Alvdal, og gjorde et forsøk på å komme meg på toppen Blåvola. Burde ikke være noe sak, da det er hverken langt å gå, noe særlig høy topp eller vanskelig. Parkerte ved veien, og gikk rett opp i skogen. Kom etter hvert inn på en sti, som gikk den veien jeg skulle. På vei opp var det noe mørkt som plutselig rørte på seg. En elg. Overrasket over å se elg så høyt oppe. Noen hundre meter lengre bort, stod det to stk til (en liten, en stor). Alle kikket på meg. Var sikkert ikke vanskelig å se/høre meg med den pustingen og pesingen fra meg. Etter noen minutter, gikk den ene elgen bort til de to andre og de gikk videre opp over fjellet. Jeg fortsatte oppover. Det begynte å snø, og det ble en del vind. Jeg var ikke så langt fra toppen, men bestemte meg for å gå ned igjen. Liker ikke slikt vær. Dette var trolig årets siste tur. 14
Gjest Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 Tur i Gearbmahabeassi i Sørreisa i dag. Overskyet,-6 grader, ingen vind. Myrene nesten ikke frosset, 15-20 cm løssnø. Tungt å gå. Dette er et samisk navn, og ettersom alle samiske stedsnavn gir en beskrivelse av stedet, regner jeg med at dette er tilfelle også her. Har ikke greid å finne noe norsk navn på dette stedet, og samisktalende jeg har snakket med, har heller ikke kunnet gi meg forklaring. Kan noen i fjellforum hjelpe?
a_aa Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 (endret) Trond Monkvik skrev (På 30.10.2020 den 14.08): [...] Gearbmahabeassi [...] Kan noen i fjellforum hjelpe? Ekspander I hvert fall google "gearpmaš"= orm. "habeas"->habitat. Altså "der ormen er", ormebolet. Når det ikke er frost, da Oppps! Korreksjon i etterkant: Habitat har nok ikke noe med ordet å gjøre, derimot betyr "beassi" eller "biesse" faktisk "bol". Så selv om utledningen ovenfor var meget tvilsom, synes konklusjonen "ormebolet" å være god. Endret 31. oktober 2020 av a_aa 1
Populært innlegg fiskekongen Skrevet 31. oktober 2020 Populært innlegg Skrevet 31. oktober 2020 (endret) Nok en korttur i nærheten. Ble en tur ut med hengekøya på en av naboøyene. Noen ganger er en liten tur godt nok. God mat, litt vin og fiske. Ble totalt 7 sjøørret på land 😊 Endret 31. oktober 2020 av fiskekongen 12
Populært innlegg Heriks Skrevet 31. oktober 2020 Forfatter Populært innlegg Skrevet 31. oktober 2020 På full fart inn i mørketida, men enn så lenge er det fortsatt noe lys så man kan få fanga et par bilder midt på dagen I dag gikk turen til Sneheim (556 moh), daganlegget til Hiortfjellgruva som var i drift en gang på 20-tallet. (Det ser jo aldri verken bratt eller glatt ut på bilder, men både brodder og staver kom godt med) 18
Populært innlegg +Luesveis Skrevet 31. oktober 2020 Populært innlegg Skrevet 31. oktober 2020 En natt i Maridalsalpene, fra fredag til lørdag. Syklet innover Maridalen i mørket i går ettermiddag, med litt luksus i sekken: romslig telt, og en øl til middag. Parkerte sykkelen ved Vaggestein, og tok raskeste vei i retning Gaupekollen. Kjølig og tåke, yr som gikk over i lett regn. Satte opp teltet litt nedenfor Gaupekollen, på en regnvåt myr. Fortsatt grått og kjølig i dag, hint av yr og regn nå og da. Returen gikk delvis utenom sti: bratt, måtte klyve et sted. Nede fra det bratteste partiet fulgte jeg en gammel og stedvis gjengrodd vei. 12
DFM62 Skrevet 1. november 2020 Skrevet 1. november 2020 10km rundt Mjøvann - i regnvåt skog, langs lite tråkka og blaute stier, over Broken og Mjøvannsdammen, opp gjennom gammel blandingsskog. Fint som fy. 8
Gjest Skrevet 1. november 2020 Skrevet 1. november 2020 a_aa skrev (På 30.10.2020 den 20.03): I hvert fall google "gearpmaš"= orm. "habeas"->habitat. Altså "der ormen er", ormebolet. Når det ikke er frost, da Oppps! Korreksjon i etterkant: Habitat har nok ikke noe med ordet å gjøre, derimot betyr "beassi" eller "biesse" faktisk "bol". Så selv om utledningen ovenfor var meget tvilsom, synes konklusjonen "ormebolet" å være god. Ekspander Takker for god hjelp. Har riktignok ikke sett orm her nord, og ikke hørt om andre som har sett heller, men samene har jo flere tusen års erfaring her oppe. At det er et sjeldent vakkert og idyllisk område har vel ingen ting med den saken å gjøre. Det er en lavtliggende "grop" i terrenget med godt mikroklima. Kanskje perfekt for orm? Det er i alle fall et fint sted både for dagsturer, og som etappe for lengre turer.
Gjest Skrevet 2. november 2020 Skrevet 2. november 2020 Trond Monkvik skrev (På 1.11.2020 den 20.37): Takker for god hjelp. Har riktignok ikke sett orm her nord, og ikke hørt om andre som har sett heller, men samene har jo flere tusen års erfaring her oppe. At det er et sjeldent vakkert og idyllisk område har vel ingen ting med den saken å gjøre. Det er en lavtliggende "grop" i terrenget med godt mikroklima. Kanskje perfekt for orm? Det er i alle fall et fint sted både for dagsturer, og som etappe for lengre turer. Ekspander Jeg fant tilfeldigvis en ordbok, og finner der at gearbma betyr korp. Det kan godt stemme med egne observasjoner. Det er uvanlig mye korp der, kanskje fordi området ligger midt i et vårbeite/kalvingsområde for reinen?
Populært innlegg aleks Skrevet 6. november 2020 Populært innlegg Skrevet 6. november 2020 Tur til Grønkampen i Rendalen med utsikt til Rondane og Sølen. Nydelig vær, men mye vind. 12
aleks Skrevet 7. november 2020 Skrevet 7. november 2020 I dag gikk turen fra Koppang til Storsjøen i Rendalen. Fantastisk tur i skogen som her i Østerdalen jo er gigantisk. Storsjøen er for øvrig en av de dypeste innsjøene vi har her med 309 meter på det dypeste. Fant noe bjørneskit også. 9
+Blaser Skrevet 9. november 2020 Skrevet 9. november 2020 Tja... Det har ikke blitt så mange innlegg på meg her inne nå. Årsaken er at den ene foten reagerer dessverre negativt på fotturer. Kjenner fort til Hamstring. Skjønner ikke helt hvorfor. Løping og tøff trening på romaskin er helt ok !!! Uansett en farsdagstur i går med kakao og sjokolade. På lørdag var det å ha med minsten på tomflaske jakt i skogen. Selvfølgelig da også med sjokolade og kakao. KOS DERE PÅ TUR!!!! 8
Populært innlegg +ketilring Skrevet 15. november 2020 Populært innlegg Skrevet 15. november 2020 Hva er vel bedre en de dagene man legger i vei i gråvær med litt sur vind og lett regn, og så - helt uventet - løyer vinden, skydekket sprekker opp og sola titter fram? 😎 I dag gikk jeg rett ut av verandadøra og inn i naturen, og fulgte et av elgtråkkene oppover til et høydedrag i nærheten som heter Jørnåsen - en drøy times gange. Jeg la merke til at skydekket hadde letnet litt, men slo opp duken for sikkerhets skyld. Ti minutter senere lå hele åssiden og badet i sol. Det ble å slappe av i lyngen et par timer, spise lunsj, koke en kjele kaffe, og høre på en episode av podkasten Utestemmer. 11
Gjest Skrevet 19. november 2020 Skrevet 19. november 2020 Etter noen dager i senga er det deilig å komme ut igjen. Dagens tur gikk til Rådløs, en liten knaus halvannen times gange hjemmefra, på grensa mellom Målselv og Sørreisa. Det er for mye snø i fjellet, men for lite og for avblåst for ski, så jeg går i bjørkebeltet. Myrene var tint opp, og det var et tynt lag nysnø. Snøbyger hele dagen, ingen vind, -2-3 grader. Det er meldt en del snø, så dette er kanskje siste barmarkstur i år. Liker barmark bedre enn snø, så jeg benytter sjansen. Det er en del rein i området, og jeg så ellers et kull storfugl, 5 stykker tilsammen. Ingen ryper. En god del harespor, spor etter rev og mår samt et par røyskatter. lite smågnagere.
Populært innlegg +ketilring Skrevet 6. desember 2020 Populært innlegg Skrevet 6. desember 2020 I dag ble det en liten dagstur opp på en av åsene bakenfor huset for å slappe av, koke en kjele kaffe og nyte det fine været. Det var fortsatt kaldt og frost nede i dalene, men det ble godt og varmt oppå åskammen da sola steg opp over fjellene. Jeg skremte opp ei elgku og to rådyr da jeg kom labbende opp lia og forstyrret ro og orden. Sola viste seg bare et par timer før den dukket under igjen, og et skylag kom drivende inn fra vest. 10 1
Kjell Iver Skrevet 8. desember 2020 Skrevet 8. desember 2020 Avslutter årets fjelltrim med Holmshatten 620 i Bindal. Min 151 topp i den lokale fjelltrimmen så langt i år. Fint å se sola- var her sist 24 des i 2019. Mindre snø nå - Skikkelig fine forhold. Har de siste ukene vært på veldig mange fine topper og det er godt å kjenne lyset og at skrotten fungere sånn noen lunde. Her Gravtinden ved Graven, Hongset. Vi skal ha med den toppen neste år og vi gikk en del utenfor allfarvei for å se om det fantes en annen topp vi kunne ta med neste år også. Kjørsvikfjellet Sømna 495 i går - fantastisk topp med variert og fin sti 9
Anbefalte innlegg