a_aa Skrevet 3. september 2020 Skrevet 3. september 2020 (endret) En kjapp tur til Væremsnubben i dag De tre første dagene denne uken har det vært mye bilkjøring, har vært på en slags "Hvem tror du at du er"-ekspedisjon som sjåfør for opphavet - og på Sulitjelma gamle kirkegård fant vi jaggu graven til min tippoldefar! Spesiell kar og historie, som vi fikk fra en svært trivelig og hjelpsom dame i det lokale historielaget Vi returnerte langs kystriksveien nedover fra Sandnessjøen til Rørvik i går - og passerte forbi Torghatten nært nok til at vi muligens kunne sett silhuetten av @rayun om vi hadde studert utsikten litt mer nøye enn vi gjorde (Torghatten skimtes såvidt i horisonten litt til venstre for meg i bildet, forresten.) Edit: Fanken - det bildet er jo temmelig mye ute av fokus! Skal finne et annet imorgen... Edit 2: Nytt bilde, denne gang med både oppskarping, piler og bokstaver Endret 4. september 2020 av a_aa 7
TorbjørnJ Skrevet 3. september 2020 Skrevet 3. september 2020 Ble en kveldstur Haslumseter kapell: Tok med hengekøye, tarp, fiskestang og kaffe - men dessverre jugde YR så rett etter at dette bildet ble tatt åpnet himmelen seg. Rett hjem Jaja, ble 30km da i hvertfall. 4
Egoisme Skrevet 4. september 2020 Skrevet 4. september 2020 Rapport fra forrige helg: Naturlos til Lordehytta i Åseral. Gikk videre til sti som går mellom Knaben og Ljosland for å så følge denne til Ljosland. Planen var å ha en overnatting for å fiske og nyte en kvelden alene med noe nytt utstyr. Etter å ha kommet frem til planlagt å slå leir tidligere enn planlagt, bestemte jeg meg for å gå litt til. Endte opp på Ljosland som har målet for neste dag. Totalt 35km. Her er noen bilder fra turen 3
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 4. september 2020 Populært innlegg Skrevet 4. september 2020 rayun skrev (På 3.9.2020 den 16.33): Gjennom hullet i går og toppen + rundt Torghatten i dag. Ekspander Jøss.. hjemlige trakter der @rayun! Bra dere kom dere opp. Jeg har strekt en del av den kjettingen der oppe på toppen og bruker den stien som trimtur hele året. Jeg er deleier i gården der på bildet. Fin plass. Kom ned i dag fra en fin 4 dagers tur på Vevelstadlandet. Kupert terreng er bare forbokstaven. Målet var Andalshatten 968, som ligger veldig utilgjengelig til på vestsiden av Lomsdal Visten NP. De aller fleste som bestiger denne toppen bruker båtskyss, men jeg valgte å gå runden helt fra ferjeleiet, via Hornstinden 885, Rundfjellet 719 og Fornesshatten 900+ Ser deler av fjellene jeg gikk fra ferjevinduet den daget jeg startet Mot brønnøysund og Torghatten Tilbake mot ferjeleiet.. Mot vega en sen kveld Fra Hornstinden Min Iphone viser 73000 skritt på denne turen. Spennende område - og fisket var veldig bra også. 14
a_aa Skrevet 6. september 2020 Skrevet 6. september 2020 En "Kom deg ut"-tur etter middag, fra Rørvik til familiehytta ved Langvatnet via "Einarhytta", Vattatua, gapahuken i Bardalen, og Vikestad: Drøyt 8 km, på nøyaktig 2 timer, fint tempo. Var faktisk flott solskinn det meste av turen, ikke helt som meldt. Tok meg tid til å fiske litt, mange napp, men bare en bitteliten som ble med helt til land, den slapp jeg uti igjen. Fikk bilskyss hjem igjen. Fin liten tur - klarte meg heeelt uten høydesykesymptomer på 162 moh 6
+Luesveis Skrevet 6. september 2020 Skrevet 6. september 2020 Tok meg en tur rundt Helgeren i helgen. Syklet hjemmefra utpå ettermiddagen fredag, inn i Maridalen, parkerte. Trasket i vei, forbi Øyungen (en del telt, men færre enn jeg hadde forventet), forbi Liggeren, over Gørjehøgda, så utenom sti til første leirplass, litt sør for Helgeren. Lørdag over Fuglemyrhøgda (bilde 1), rundt nordenden av Helgeren, et lite stykke på sti, så utenom sti i retning Barlindtjernet. Ved bekken fra Barlindtjernet støkket jeg det jeg tror må ha vært en orrfugl: stor fugl med rød topp/kam. Kjapp regnskur i det jeg kom fram til Barlindtjernet, fikk raskt opp teltet. Barlindtjernet er et av de mange småvannene i marka med gjørmebunn, men det var da fint der (bilde 2). Sen avgang i dag. Bratt og litt klyving opp til Barlindhøgda, regnskur i det fjerne (bilde 3). Ned fra Barlindhøgda var det dels bratt, ulendt og gammelt hogstfelt, så det tok noe tid å komme ned til stien. Passerte Helgerendammen med gammelt fløteanlegg (bilde 4), fulgte sti til Liggeren, Kalven og Øyungen. Passerte Øyungen i 19-tiden, der var det vindstille, nesten ikke folk, og markert lukt av høst, herlig. Så var det transportetappen ned til sykkelen, og sykle ut Maridalen og hjem. Passe god og sliten da jeg kom hjem, og ikke minst: sulten! 9
Populært innlegg +Blindgjenger Skrevet 7. september 2020 Populært innlegg Skrevet 7. september 2020 Ruslet en liten nærtur i dag for å teste nye støvler (Walk King) for neste fjelltur. Vi bor i Oslo men har bare tre minutter å gå opp til skogkanten, derfra er det 20-30 minutter å rusle opp på Grefsenkollen, enten man følger turveien eller går stiene (med fin utsikt på kjøpet). Liker godt å fullføre runden med å gå ned til og rundt Trollvann og gå "bakveien" gjennom skogen og over Grefsenkleiva tilbake, en fin runde på en drøy time. Støvlene virker veldig gode å gå i, kjente ingen "klempunkter" på første korte tur. De gamle Haglöfs-ene var fine, de, veldig stive såler som var helt gull i steinurer, og potte tette. På ti år har jeg aldri hatt våte føtter. Men vannblemmer, det har jeg hatt, fra første til siste tur. På sitt verste kunne de gnage gjennom en Compede på 20 minutter. Første prøve tyder på at dette ikke blir noe problem med Alfa-ene 😊 Et par bilder fra tidligere besøk ved Trollvann. 12
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 8. september 2020 Populært innlegg Skrevet 8. september 2020 Ettermiddagstur med @TerjeHtil Kattfjordeidet. Egentlig skulle vi til sommertoppen på Tverrfjellet (til venstre i bildet), men vinden blei sur og kaffetørsten stor, så vi tok pause og snudde på skitoppen. Utsikt mot Tverrfjellvatnet, Middagstinden og Skitntinden. 12
+Espen Ørud Skrevet 12. september 2020 Skrevet 12. september 2020 (endret) I går ble det langtrim på 1,4 mil etter jobb og oppstart på høstens vakre eventyr: I dag ble det derfor å hvile knærne litt og innsanking av tilbehør og smakstilsetninger i nærområdet: Endret 12. september 2020 av Espen Ørud 8
Populært innlegg +Blaser Skrevet 18. september 2020 Populært innlegg Skrevet 18. september 2020 Endelig fikk vi tid til årets rypejakt helt nord i Trøndelag Et fantastisk fint område med mye ryper. Fikk også høstet noen kantareller som ble brukt til kveldens biff. Værgudene var ikke helt med på laget, så det ble MANGE timer i regn. 11
Populært innlegg aleks Skrevet 19. september 2020 Populært innlegg Skrevet 19. september 2020 Tur til Grønkampen i Rendalen i dag. Kjørte fra Koppang og parkerte på Stor-Elvdal-siden. Fantastisk vær og en helt utrolig flott utsikt. Toppen er på 969 moh. 14
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 20. september 2020 Populært innlegg Skrevet 20. september 2020 Såvidt noen korte rusleturer på meg for tida etter at kneet nok en gang sa takk for seg for noen uker siden. På en blåbærtur av alle ting Fysio vil strengt tatt ikke at jeg skal gå mer enn høyst nødvendig, men permanent inneliv og fantastiske høstfarger i fjellet ikke henger sammen i mitt hode, så jeg har gått et par korte, men fine, turer denne helgen. Turområde: Røros og Tydal (fra Riastvegen). 10
Populært innlegg TorbjørnJ Skrevet 20. september 2020 Populært innlegg Skrevet 20. september 2020 "Man trenger ikke dra langt for å få seg et ligg" (les: i hengekøye) Ble en kort og rask tur til Østenvann denne helga, tror det er siste gang jeg drar ditt en helg. Altfor mye folk etter min smak. Men veldig fint vann som ligger halvtime sykkeltur unna for min del så stor sjanse for at det blir flere turer ditt i ukesdagene for min del. 10
Populært innlegg Ikigai Skrevet 21. september 2020 Populært innlegg Skrevet 21. september 2020 Flott å se så mye høststemning rundt om! Høsten er også kommet hit til Lofoten, og i dag er det storm med hele syv farevarsler i høstlige farger på YR, så jeg har plassert meg selv i redigeringsstolen og gjort ferdig video fra sist tur da været også var grått og regnfullt, bare uten vind. Her parkerte jeg langs hovedveien ved Kanstadbotn i nærheten av Lødingen i Nordland og spaserte nordover. Fint område! 14
Populært innlegg +Blindgjenger Skrevet 23. september 2020 Populært innlegg Skrevet 23. september 2020 Vi var en tur på Eidsbugarden i helga, mest for å ordne med ting på hytta. Det ble allikevel noen fine småturer i både strålende sol, tåkete yr og regn, og en dag med skikkelig vind (hvertfall for en stakkars østlending!). Fantastiske farger i fjellet nå, her fra Sløtafjellet i godværet på lørdag. Eidsbugarden by -savoche-, on Flickr Ikke like vått overalt som det var i midten av august, men fortsatt greit med vann i småbekkene. Stream by -savoche-, on Flickr På søndag kom tåka, så vi holdt oss stort sett nede langs Bygdin. Vi tok en liten avstikker opp mot Høystakkane, men når tåka kommer drivende over sadelen er det ikke noe stort poeng å gå helt opp. Autumn colours by -savoche-, on Flickr Flaming red by -savoche-, on Flickr Bluebells by -savoche-, on Flickr Towards Eidsbugarden by -savoche-, on Flickr Mandag lå skydekket adskillig høyere, men det var endel vind. Vi prøvde oss på en tur opp på Skjeneggi (alias Utsikten alias Vinje-utsikten). Etterhvert som vi kom oppover økte også vinden på. Like før toppen ble det såpass vanskelig å holde balansen, selv med staver, at vi feiga ut og sjanglet oss nedover igjen. Vi kan vel si at været var pent, men ikke så fint 😊 Eriophorum by -savoche-, on Flickr Bygdin by -savoche-, on Flickr 14
Populært innlegg +torese Skrevet 26. september 2020 Populært innlegg Skrevet 26. september 2020 Sør-Senja og variabelt vær! Ikke unormalt på denne tiden av året. Vått i marka og jeg glad turen er kort og skoene kan tørkes før neste tur. Tore 13
a_aa Skrevet 27. september 2020 Skrevet 27. september 2020 For ørtende gang tok jeg standardturen min på Laksevåg i dag, og selv om det begynner å bli mye islett av oker og brunt i det grønne, så er det fortsatt greit å bruke shorts og t-skjorte som turbekledning: Hadde egentlig en plan om å ta bussen inn til Bergen sentrum og ta turen over vidden, men gadd ikke bale med alternativ transport når det ble busstreik. Så da ble standardturen en kort og grei erstatning 5
DFM62 Skrevet 27. september 2020 Skrevet 27. september 2020 (endret) Luksefjell/Sauherrad: Fin gråværstur til Sommerseter, fra Besstul-kanten, via Åslivann og Albogatjønn, totalt 475 høydemeter og 11km tur-retur. Ikke mange som går i slike områder, dog møtte jeg en entusiastisk gjeng med unge mennesker på Sommerseter (de bød både på kjeks og suppe!) - Der pågikk det turlederkurs! DNT er i støtet om dagen, tydligvis Morsomt. Sommerseter HD.mov Endret 27. september 2020 av DFM62 6
+torese Skrevet 29. september 2020 Skrevet 29. september 2020 Flott i marka i dag. Ser nesten ut som om det er regn på vei. Sør-Senja med utsikt i retning Harstad. Tore 9
Populært innlegg +ketilring Skrevet 2. oktober 2020 Populært innlegg Skrevet 2. oktober 2020 Da ble det en liten tur inn til Hildremsmarka tidligere denne uka. Mest for å slappe av, nyte det fine været og få oppleve de fine høstfargene før alt blåser bort. I tillegg hadde jeg lyst til å teste litt utstyr før en eventuell lengre høsttur, for å få litt mer erfaring med det og finne ut om jeg liker det. Det gjelder da "tungpakkesekken" min Atmos AG 65, Forrest II lærstøvler, og Hilleberg Unna. Jeg kom meg opp over tregrensa (der jeg liker meg best) før sola gikk ned, og fant en teltplass sånn noenlunde i ly for østavinden. Der ble det Pølse med Potetmos og Pepper og Podcast, før mørket senket seg. 16
+Bjellesau Skrevet 3. oktober 2020 Skrevet 3. oktober 2020 Hvordan fungerte støvlene? Har vurdert å prøve tradisjonelle lærstøvler uten goretex ved neste sko innkjøp.
+torese Skrevet 3. oktober 2020 Skrevet 3. oktober 2020 En elgjakt uten elg, men med fantastisk natur, varierende vær og masse fint lys! Tore 4
+ketilring Skrevet 3. oktober 2020 Skrevet 3. oktober 2020 Bjellesau skrev (På 3.10.2020 den 6.43): Hvordan fungerte støvlene? Har vurdert å prøve tradisjonelle lærstøvler uten goretex ved neste sko innkjøp. Ekspander Jeg skal ikke ta noen lengre utgreiing i denne tråden, men kort fortalt: Ja, støvlene fungerer bra. De er helt vanntette, så lenge læret er satt inn med grease. Siden de er uforede så er de fleksible med tanke på isolasjon og passform. Såle og gummi er ganske stiv, så man kan bli litt sliten i føttene på lange marsjer. Det er lurt å ta noen pauser og lufte støvler og sokker og strekke litt på tærne underveis.
Populært innlegg meisal Skrevet 9. oktober 2020 Populært innlegg Skrevet 9. oktober 2020 I dag ble det en tur til Sørbølfjellet i Flå (Buskerud). Har slitt veldig med motivasjonen den siste 1,5 mnd, og derfor ikke blitt noe særlig med turer. Denne gangen inviterte jeg med min mor, slik at jeg ikke hadde mulighet til å ombestemme meg og bare sitte hjemme. Det var en del snø, og derfor gikk det mye tregere enn forventet. Fikk ikke tatt rundturen som var planlagt. De fleste vannene var fortsatt åpne, ikke noe is. Turen ble ikke så lang som ønsket, men uansett en fin vandretur - i sterk vind. Her på vei ned igjen, parkering var rett ved snøgrensen. 13
Kjell Iver Skrevet 9. oktober 2020 Skrevet 9. oktober 2020 Små turer ved hytta - i dag oppe ved Bæråsen. Flott årstid - utrolig at det er såpass mildt så sent på året Dårlig med napp. 9
Anbefalte innlegg