Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 20. mai 2020 Populært innlegg Skrevet 20. mai 2020 Jeg ser på statistikken at jeg har vært på 26 fjelltopper denne friperioden. I tillegg har jeg hatt noen tunge turer opp med plank til ett vått parti ca 250 høydemeter opp (som jeg ikke får registrert siden det må gå 24 timer mellom hver bestigning)- og 1,5 km å gå. Hadde som mål å ikke legge i fra meg plankene på vei opp lia, og klarte det en gang. Syns det er verst når jeg må legge i fra meg plankene, samt at jeg får gnagsår på skuldra. Ser meg tilbake Verdt slitet får man tro - dette har alltid vært et vanskelig parti - knedyp gjørme/myr. En annen dag... Utrolig flott fotføre selv om det er masse masse snø. Folk holder stiene åpne gjennom hele vinteren ved å gå på føttene akkurat i stien - gir et glimrende fotføre på tidligvåren. 10
Populært innlegg Heriks Skrevet 20. mai 2020 Forfatter Populært innlegg Skrevet 20. mai 2020 Hatt noen finfine turdager i Buskerud/Telemark. Først en tur inn til Goliaten DNT hytte. Vi hang oss riktignok i tærne utenfor, men kjempefint område og hytte. Litt i overkant populært for sånne einstøinger som meg, men kan jo ha noe med å gjøre at det var natt til 17. mai . Tok også turen opp Dronningslepet og kikket på Tverråsutsikten (535) i kveldinga. Så gikk turen videre til Bø hvor målet var Gygrestolen, finfin tur, vi tok runden og var oppom "severdighetene" på veien (Svartjernhola, Venetjønn, Maurknatten). Avsluttet Telemarksturen med en tur opp til Maskat, gikk den også som en runde. Noen km i bena, ikke noe antall høydemeter å skryte av men ille nok for en råtten kondis. Fine turdager. 14
Populært innlegg Terka Skrevet 20. mai 2020 Populært innlegg Skrevet 20. mai 2020 Heriks skrev (13 minutter siden): Først en tur inn til Goliaten DNT hytte. Vi hang oss riktignok i tærne utenfor, men kjempefint område og hytte. Litt i overkant populært for sånne einstøinger som meg, men kan jo ha noe med å gjøre at det var natt til 17. mai . Selv en natt mellom midt i forrige uke var det ihverfall minst 3 personer på solotur som overnattet der. (Opp 05:30 og retur før jobbdag for min del, ...håper jeg ikke vekka de andre i nærheten 😄) 10
+torese Skrevet 20. mai 2020 Skrevet 20. mai 2020 En skikkelig kort tur i fjæra! Bål panne, sol og litt mindre snø! 6
a_aa Skrevet 21. mai 2020 Skrevet 21. mai 2020 Tok en korona-risk i dag med å ta bussen fra Kringsjå til Solheimsviken 😬 Deretter ble det å labbe de knappe 9 km tilbake til Kringsjå - først opp på Løvstakken, så ned og opp på Olsokfjellet og så ned og over til Holefjellet, før det bar ned til Kringsjå igjen. Dagens bare-legger-bilde (med omtrentlig rute videre skissert) tatt på Løvstakken: For første gang som jeg kan huske tok jeg med is-kaffe på tur - det var skikkelig godt! Brukte en god syrlig kenyansk kaffe, og like mye isterninger som kokende vann da jeg lagde den. For å forsterke smaken litt, hadde jeg i bittelitt salt og enda mindre stevia. Trodde isen skulle overleve litt lenger enn den gjorde på drikkeflasken min, alt var nettopp smeltet da jeg ankom toppen av Løvstakken en time etter at jeg dro hjemmefra - det var iskald nytelse. Siste halvparten drakk jeg på Olsokfjellet, og da var den langtfra iskald - men god på smak likevel Men skal jeg ha iskald kaffe på turer som blir lengre enn en time, må jeg altså ha termos eller noe isolasjon rundt flasken (kanskje ingen overraskelse). Ellers god trim for en som ikke er i helt storform for tiden - jeg prøver å oppnå 4 km/t i snittfart med pauser inkludert, men i dag måtte jeg trekke fra pausene for å få "godkjent" fart - det går riktig nok mye opp og ned på den ruten der da. Og i tillegg til god trim, var det også en fin tur i passelig varmt vær 6
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 22. mai 2020 Populært innlegg Skrevet 22. mai 2020 Himmelfart, perfekt værmelding og tilstedeværelse på hytta. @TerjeH kom på at det var ei fin anledning til å teste ut Spanstinden som skifjell. Vi var ikke aleine - parkeringsplassene vat stappfulle. 1000 høydemetre og 4,5 km er en grei utfordring for en kropp med aggressiv BMI, men når man bare tar tida til hjelp kommer man seg opp. To svettinger har pause på 1000 moh. Mange plussgrader i lufta, steiksol og vindstille. Vi hadde altfor mye klær på og holdt på å forgå av varme i bakkene. Jeg hadde skallbuksa rett på skinnet med full lufting i sidene, mens turkompis har forlagt ziplongsen sin og endte med å hive skallbuksa i sekken og labbe rundt i kun ullongs. Sesongendringer er alltid vanskelige. Jeg var ikke forberedt på å gå uten buff i halsen og endte med solstekt nakke. På toppen med utsikt over Lavangen og Salangen! 1537 moh. Spansdalen langt der nede til høyre. Veldig fascinerende fortopp (eller baktopp?) Vi har vært her før på sommeren. Da lå skodda tjukk under 1000 moh og alt vi så fra toppen var enkelte haifinner som stakk opp. I dag ser vi heilt til Sverige. Der nede ser vi veien og (i svarte!) bilen. (Turer der man fortsatt ser bilen gjelds ikke!) Sølvfjellet i front med Bjerkvik og Rombakken bak. Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur. 20
Populært innlegg +torese Skrevet 22. mai 2020 Populært innlegg Skrevet 22. mai 2020 Danner baktropp enda engang! Kveldstur til steinskartind i Tromsø. Tore 12
varmtvann Skrevet 23. mai 2020 Skrevet 23. mai 2020 Et par netter i Trillemarka. Våt og grå tur, men deilig likevel. Bittelitt sol mot slutten. 7
Imp Skrevet 24. mai 2020 Skrevet 24. mai 2020 Rakk en liten vårtur med overnatting og godt selskap. På samme sted som sist, bare at nå var myggen helt fraværende! Merkelig, og luksus 😄 Bading, god mat og drikke. Trodde vi hadde valgt et sted med ingen folk, men jammen kom et sprekt ungt par som hadde gått Hurummarka på langs i mange timer- kult! De teltet et stykke unna oss. I løpet av natten ble det action i skogen. Rovfugl som fikk seg et måltid, vi så innvoller og masse fjør spredd på en liten høyde i landskapet. 8
+Bjellesau Skrevet 25. mai 2020 Pålogget Skrevet 25. mai 2020 Søndre branntjern, rett nord for Kjerkeberget i Nordmarka. Gikk fra toppen av Kjerkeberget gjennom tett urskog og veldig kupert terreng. Dårlig med gode telt plasser, men vi fikk i alle fall området for oss selv. Ikke så mange andre å se her natt til lørdag 23.05 med frisk bris og styrtregn. Ligger fortsatt litt snø her... 6
Populært innlegg meisal Skrevet 26. mai 2020 Populært innlegg Skrevet 26. mai 2020 I helgen ble det en kort tur i Aure-området (i Møre og Romsdal). Ankom på på kvelden. Dro til en fiskeplass som har gitt bra med fisk tidligere. Etter bare 7 kast ble det fisk. Har aldri fått så stor fisk fra land før. Kveldsmat ble stekt torsk, løk og remulade. Mmmmmmm! Kjørte til Brekka (utsiktspunkt), parkerte bilen og gikk noen få minutter. Fant en fin teltplass for natten. Søndag morgen ble det tur til Storfonna (Fonna). 11
Populært innlegg +Marius Engelsen Skrevet 26. mai 2020 Populært innlegg Skrevet 26. mai 2020 (endret) Kom hjem i går kveld fra 125km padletur, i alt av vær som vedtlandet kan by på i Mai, utenom snø! Padlet fra Herdla på fredag, og tok hurtigbåten hjem fra Askvoll i går, med kajakkene. Så 4 etapper på 20+40+40+25 km. På vei over Fensfjorden hadde vi 15m/s medvind, og brytende krapp sjø. Heftige surfeforhold! Vi hørte vindstyrken på VHF-radioen når vi var ferdig med krysningen. Ikke mange andre å se på sjøen når det er meldt gult farenivå 😅 Heldigvis var Sognefjorden rolig dagen etterpå. En tur som virkelig kan abefales. NYDELIG landskap 😍 Endret 26. mai 2020 av Marius Engelsen 12
Populært innlegg +Luesveis Skrevet 26. mai 2020 Populært innlegg Skrevet 26. mai 2020 Det ble ingen tur i helgen, men det ble tur i finværet etter jobb i går. Startet med å syke en mil hjemmefra inn til Vaggestein i Maridalen. Tok stien mot Mellomkollen, men gikk isteden over Midtkollen. Tok videre forbi Svartputten, og spiste enkel middag litt nord for Svartputten. Så vestover bratt opp mot og over Mellomkollen, og bratt ned til stien forbi Tømtehyttene. Så på sti tilbake til sykkelen, og sykle hjem. Var hjemme rundt ni, passe god og sliten. 10
+rhammervik Skrevet 26. mai 2020 Skrevet 26. mai 2020 Opp Bukkhåmmårn i Holtålen. Går nok noen uker før det blir barmarksturer i området. Dekker ganske store områder med litt hjelp fra vinden. Nesten 80 km på en fin dag fra Stuggudal til Selbu. 7
Populært innlegg Ikigai Skrevet 27. mai 2020 Populært innlegg Skrevet 27. mai 2020 Har nylig flyttet til Svolvær, så jeg driver for tiden å utforsker nærområdet. Her på en enkel overnattingstur til et sted som heter Silsanden ca ti kilometer vest for Svolvær. Er man i Lofoten i høysesongen så kan dette være et rolig sted uten så mange turister. Var også heldig å se en flokk spekkhoggere helt i starten av turen. Mulig det er vanlig å observere dem her oppe (?), men det er første gang jeg ser dem. Video fra turen samt et par bilder: 10
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 29. mai 2020 Populært innlegg Skrevet 29. mai 2020 Jenta ønsket kun en ting til 10 års dagen i morgen - telttur! Så vi fant oss et vann. Broren kjøpte skikkelig fiskestang som ble overlevert jubilanten ved ankomst. Hun klarte å sette fast to ganger med nystanga så fadern måtte sjekke badetempen Nå lukter det mat. 20
Varnerius Skrevet 30. mai 2020 Skrevet 30. mai 2020 Avslutta arbeidsuke med nytelse av solnedgangen på Molnesfjellet, Vigra. 6
Populært innlegg kbruaz Skrevet 30. mai 2020 Populært innlegg Skrevet 30. mai 2020 (endret) Tok et par overnattinger i telt ved Nybusjøen utenfor Hamar. Endret 30. mai 2020 av uendelig 9 1
Heriks Skrevet 30. mai 2020 Forfatter Skrevet 30. mai 2020 Litt kommunetoppsamling i dag, så da ble det en ny (prekestolen i Gjerdrum) og gjenvisitt på et par jeg har vært på før (Bjørnholen, Sørum og Kohinor, Skedsmo) Fine turer, bra selskap 7
+Walle Skrevet 30. mai 2020 Skrevet 30. mai 2020 En siste kikk på utsikten fra hengekøya før søvnen kommer. Droppet tarpen i dag som i går, skyfri himmel ❤ 8
Fomle Skrevet 31. mai 2020 Skrevet 31. mai 2020 (endret) Et par bilder fra tur opp til Morsfjell i går. Hengekøya var med så det ble en liten rast på toppen før jeg gikk ned igjen. Endret 31. mai 2020 av Fomle Feil bildeformat 5
martin.m Skrevet 31. mai 2020 Skrevet 31. mai 2020 Nærtur i Innlandet. Turstien på Ilseng. VID_20200531_152953.mp4 5
gudmundgaard Skrevet 31. mai 2020 Skrevet 31. mai 2020 Rundhaugen, bare 450 moh, men vi skriver 31 mai, og det er mye snø i fjellet her fortsatt. Kan gå på ski fra parkeringsplassen på veien og opp. Det tiner, men det er mye snø i år. Utsikt mot Blåtind/den sovende soldat. (Midt i) Lyngsalpan landskapsvernområde Rekker sikkert noen skiturer til, men nå tror jeg neste tur innover får bli når det er bart. 7
HegeJohnsen Skrevet 31. mai 2020 Skrevet 31. mai 2020 Pinse og deilig sommervær i Trøndelag - endelig 😎 Denne skisesongen har vært tidenes lengste for min del. Om et par dager er det nøyaktig 7 måneder siden vi var på ski for første gang denne sesongen. Jeg er derfor egentlig helt klar for vår og fotturer nå, så gårsdagens tur gikk i utkanten av Femundsmarka langs Feragselva og Feragsdammen. Snøfritt der, men mye snø i Viglfjella og Flenskampan enda. I dag var det tilbake til snøen. To topper i hytteområdet ble besøkt. Litt trått føre selvsagt, og litt sikksakkgåing før vi kom opp på ca 800-850 moh. Derfra var det finfint skiføre. Helt utrolig på den siste dagen i mai i et terreng som er på mellom 700 og 1000 moh. 9
Anbefalte innlegg