Heriks Skrevet 31. desember 2019 Skrevet 31. desember 2019 Sitat fra 2013:Har ofte tenkt å lage en tråd der vi kan legge inn bilder fra småturene man går til daglig. De fleste av oss går jo småturer i nærområdet vårt - kanskje andre vil se hvor du bruker å gå, sykle, padle, ro eller løpe eller fly? Post gjerne på direkten - kanskje nevne hvor du er og hvor langt du har gått - kanskje en lokal fjelltopp? Skriv gjerne en egen turrapport! Om du har gått en lang tur over flere dager og har mange bilder setter vi stor pris en vanlig turrapport. Da vil du kunne plotte turen på turkartet og det er lettere å søke seg frem til for andre senere. Har du oppdatert bloggen? post oppdateringer i "Jeg har oppdatert bloggen min" De gamle hvor har du vært på tur trådene finner du her: https://www.fjellforum.no/topic/47471-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag-2019/ https://www.fjellforum.no/topic/27011-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag/ 3
Populært innlegg +Krankman Skrevet 2. januar 2020 Populært innlegg Skrevet 2. januar 2020 (endret) Guttungen på 7 og jeg trengte en pause fra jentene i familien og valgte derfor nå i kveld å ta en natt i telt her på Ringebufjellet ved foten av Trabelifjell. Utrolig deilig å komme seg i telt igjen etter 2 mnd med andre ting som har kommet i veien! Endret 3. januar 2020 av SnorreL 14
Populært innlegg +latitude Skrevet 4. januar 2020 Populært innlegg Skrevet 4. januar 2020 (endret) Hei Årets første tur i år ble en liten trugetur På ett par netter for meg og poden på 9 . Kjørte opp Setesdalen og over Bjørnevann og ned i skogene på øst siden, her var vinden moderat selv om det var Meldt mye vind og det t var kolonne kjøring over Hovden- Haukeli. sammensunket snø og 0 grader gjorde turen grei å gå med Tubs 30" og pulk, poden ønsket sin egen sekk med, så den ble fylt med boblejakke og liggeunderlag. latitude Endret 4. januar 2020 av latitude 15
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 4. januar 2020 Populært innlegg Skrevet 4. januar 2020 Årets første isklatring. Veldig stusselig med is fortiden, men Vikerfjell ved Hønefoss leverte både is, skiføre, vind og perlemorskyer. 13
HegeJohnsen Skrevet 4. januar 2020 Skrevet 4. januar 2020 Denne helgen ble tatt av vinden, men turåret 2020 ble innledet 1. januar med en fantastisk skitur i «lykkelandet» mitt (dvs. i fjellområdet mellom Ålen og Tydal). 8
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 4. januar 2020 Populært innlegg Skrevet 4. januar 2020 Første turen i det nye året, og første test av den nye drona Turen gikk til et bittelite fiskevann jeg har postet bilder fra før. Det var det første som slo meg at det vil jeg teste drona ved, nå som det er is på vannet Droneselfie 11
Populært innlegg Pinealforest Skrevet 5. januar 2020 Populært innlegg Skrevet 5. januar 2020 Var en tur på Lifanten i Kongsberg 3-4. Januar. Det blåste godt ! Det var i tillegg meteorsverm på menyen, Quadrantidene. Fikk sett en god del stjerneskudd, men definitivt ikke så mye som 120 skudd i timen som kan komme på maksimum. Litt skyer i horisonten ellers var det helt stjerneklart. Lagde oss en levegg der vi la ut granbar og liggeunderlag og bare lå i soveposen og kikket på himmelen. Det var så vakkert ! 😊😭 Aldri ligget ute på vinteren med sånn vind før, men var overraskende varm i posen bak leveggen. Klarte å sovne der til og med, måtte komme meg inn i teltet rundt 03:30. Noen av vindkastene må vel ha vært opp mot 20 m/s. Utsikten Teltet ble ikke optimalt satt opp så det fungerte nesten som et seil i vinden. Hadde det ikke vært for den bardunen på toppen der festa i et tre så hadde det skjedd noe 😛 14
Populært innlegg Heriks Skrevet 5. januar 2020 Forfatter Populært innlegg Skrevet 5. januar 2020 Finfin helgetur med godt selskap på Skrim, ei natt på Darrebu og ei natt på Ivarsbu. Litt vind og ikke akkurat perfekt skiføre men det var da snø i motsetning til hjemme. 16
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 8. januar 2020 Populært innlegg Skrevet 8. januar 2020 (endret) Ble en liten skogstur i dag. Ikke mye tegn på at det er januar her på sørlandet enda Blåste såpass mye i dag at de planlagte dronebildene kunne jeg bare droppe, men var jo godt å komme seg ut en tur uansett. Endret 8. januar 2020 av Kristian J. Vabø 11
a_aa Skrevet 10. januar 2020 Skrevet 10. januar 2020 Årets første tur hjem fra jobb over Lyderhorn i dag På turen opp merket jeg godt at det har vært 2-3 uker med lavt pulsnivå og høyt forbruk av på god mat og vin - godt å være litt i gang igjen 9
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 12. januar 2020 Populært innlegg Skrevet 12. januar 2020 Typisk norsk som jeg er, ble det søndagstur, med popping av økologiske blå maiskorn på bålet. Men mangler snøen... 11
Heriks Skrevet 12. januar 2020 Forfatter Skrevet 12. januar 2020 Finfin helg i Åsmarka med måneskinnstur fredag, tur til Nevelfjell i et ordentlig ruskevær lørdag og tur til Pellestova i nydelig vær i dag. Med @Elisabethsk, @Tessatroll @graham og @Sig Man 8
Populært innlegg tklami Skrevet 18. januar 2020 Populært innlegg Skrevet 18. januar 2020 (endret) Vinteren her på sørlandet er ikke akkurat så mye vinter for tida, så tok meg en tur og satt meg på en liten odde ved et vann og fant fram kaffen Endret 18. januar 2020 av tklami 13
Populært innlegg Heriks Skrevet 18. januar 2020 Forfatter Populært innlegg Skrevet 18. januar 2020 Leita opp noe skiføre på Vegglifjell i dag. Litt vind, ellers fint 11
Populært innlegg +Luesveis Skrevet 19. januar 2020 Populært innlegg Skrevet 19. januar 2020 Vått og grått vær i hovedstaden i går, men yr.no meldte klar himmel fra kvelden og til i dag, så da ble det tur! Kortreist friluftsliv som vanlig: bussen inn til Maridalen, hoppet av på Vaggestein og gikk opp til Midtkollen. Føre: stedvis bart, sølete eller isete, brukte brodder det meste av veien. På Midtkollen var det fortsatt nok snø til å bruke snøplugger. Utpå kvelden ble det stjerneklart. Sov med åpent telt, det ble kanskje en minus eller to i løpet av natta. Fin morgenstemning kvart på åtte, kornete fanget inn av mobilkameraet; Brøt leir etterhvert. Hjemveien gikk om Svartputten og Mellomkollen: Da var årets første utenatt i boks, tiårets til og med. Da har jeg også hatt min første januar-utenatt noen sinne, og har endelig sovet ute minst en gang i måneden gjennom tolv måneder. 11 1
Populært innlegg a_aa Skrevet 22. januar 2020 Populært innlegg Skrevet 22. januar 2020 (endret) Endelig en finværsdag inneklemt mellom alt møkkaværet her i Bergen - og det samtidig med en helt grei jobbkalender. Da ble buss tidlig til jobb, og så kunne jeg ta løs tidlig på hjemturen over Gravdalsfejllet og Holefjellet - og nyte et par kaffepauser og sol Det gjorde godt Endret 22. januar 2020 av a_aa 12
Populært innlegg +rayun Skrevet 25. januar 2020 Populært innlegg Skrevet 25. januar 2020 Etter å ha brukt store deler av gårsdagen på å måke meg fram til døra ble jeg belønnet med et herlige Perlemorskyer over Sjusjøen. Dette lovte godt for morgendagens og årets første skitur. Jeg har aldri hatt noe hell med å være familiens smører. Det eneste jeg til en viss grad hadde hell med var reint blått føre. Det er det jo ikke alltid, altså reint blått mener jeg. Så i 2014 var jeg så lei at alle alternativer skulle prøves. Ved en tilfeldighet ble det denne: Og siden har den sittet der, under skien, og gjort jobben mye bedre enn jeg klarte på en god dag. Så i 4-5 minus lå jeg i vei. Rex tapen er sjelden helt "spot On", men gir akseptabel glid og feste. Gliden var såpass at jeg kom meg til Fjellelva uten alt for mye bruk av armene. Temperaturen denne vinteren har ikke vært nok til å legge noen demper på elva og den slynger seg muntert på sin ferd mot Sjusjøen. Noen få stavtak senere må jeg ta løypevalg og etter å ha sluppet fram løypebasen følger jeg på i nylagte spor. Fine flate kilometere på myrene nord for Snørvillen og trikkeskinner i retning øst. På Midtfjell samles folk til både vaffel og toddy. Hadde jeg tatt med penger kunne jeg også vært en av de på bildet. I stedet for å stå å sutre over manglene penger setter jeg kursen nordover. Løypa tar meg over Gjesbusåsen med fin nedkjøring til myra før Kuåsen som rundes på sørsida før nedkjøring til Kroksjøen. Demningen mellom Kroksjøen og Fjellelva danner et fint vadested for biler og folk. Løypa skifter radikalt himmelretning og glidelåsen trekkes godt opp og lua ned. I fint småbølget terreng ledes jeg tilbake mot Sjusjøen og kan ta de siste stavtak. Jeg logger gode 17km når jeg tar av løypa og "hjemme" Kvelden i kveld kan ikke varte opp med Perlemorskyer, men dette kan jeg fint leve med. 10
uteturen Skrevet 25. januar 2020 Skrevet 25. januar 2020 2 timer siden, rayun skrev: Etter å ha brukt store deler av gårsdagen på å måke meg fram til døra ble jeg belønnet med et herlige Perlemorskyer over Sjusjøen. Dette lovte godt for morgendagens og årets første skitur. Jeg har aldri hatt noe hell med å være familiens smører. Det eneste jeg til en viss grad hadde hell med var reint blått føre. Det er det jo ikke alltid, altså reint blått mener jeg. Så i 2014 var jeg så lei at alle alternativer skulle prøves. Ved en tilfeldighet ble det denne: Og siden har den sittet der, under skien, og gjort jobben mye bedre enn jeg klarte på en god dag. Så i 4-5 minus lå jeg i vei. Rex tapen er sjelden helt "spot On", men gir akseptabel glid og feste. Gliden var såpass at jeg kom meg til Fjellelva uten alt for mye bruk av armene. Temperaturen denne vinteren har ikke vært nok til å legge noen demper på elva og den slynger seg muntert på sin ferd mot Sjusjøen. Noen få stavtak senere må jeg ta løypevalg og etter å ha sluppet fram løypebasen følger jeg på i nylagte spor. Fine flate kilometere på myrene nord for Snørvillen og trikkeskinner i retning øst. På Midtfjell samles folk til både vaffel og toddy. Hadde jeg tatt med penger kunne jeg også vært en av de på bildet. I stedet for å stå å sutre over manglene penger setter jeg kursen nordover. Løypa tar meg over Gjesbusåsen med fin nedkjøring til myra før Kuåsen som rundes på sørsida før nedkjøring til Kroksjøen. Demningen mellom Kroksjøen og Fjellelva danner et fint vadested for biler og folk. Løypa skifter radikalt himmelretning og glidelåsen trekkes godt opp og lua ned. I fint småbølget terreng ledes jeg tilbake mot Sjusjøen og kan ta de siste stavtak. Jeg logger gode 17km når jeg tar av løypa og "hjemme" Kvelden i kveld kan ikke varte opp med Perlemorskyer, men dette kan jeg fint leve med. Fin tur detta! Går den ca tre ganger i uka. 😉 Har en liten filleting som jeg som lokal må pirke på. Det heter Gjestbodsåsen, ikke Gjesbusåsen. Men skjønner godt at lokal uttale kan høres slik ut! Fortsatt god vinter! 🙂 1
+rayun Skrevet 25. januar 2020 Skrevet 25. januar 2020 Takk for info @uteturen, skal det væra så skal det væra. Fantastisk glad Sjusjøen og turmulighetene rundt her. Nå er jo jeg nomade som kanskje bildene antyder. Det som var ment som et par vintere på Sjusjøen er nå blitt 10 år! 1
uteturen Skrevet 25. januar 2020 Skrevet 25. januar 2020 Bare meld fra om du trenger turtips på barmark @rayun 👍 1
Populært innlegg tonymakkaroni Skrevet 26. januar 2020 Populært innlegg Skrevet 26. januar 2020 Overnattingstur til Sørbølfjell / Storrustefjell. Var meldt 15+ m/s og blåste brukbart utsatte steder , men mindre enn meldt. Overraskende lite vind idag. Ikke akkurat pudderføre, mye skare men helt greit å gå med stålkanter Må som regel ut på nord-pynten for å hvile øynene ned i Vassfaret 13
Populært innlegg +Marius Engelsen Skrevet 27. januar 2020 Populært innlegg Skrevet 27. januar 2020 Ikke så mye bynært skiføre i Bergensområdet. Så da blir det padling på Hjeltefjorden, selv om været noe dritt 13
a_aa Skrevet 28. januar 2020 Skrevet 28. januar 2020 Årets andre tur hjem fra jobb over Lyderhorn Jeg tror ikke årets januartildeling på ca 7,5 soltimer i Bergen ble økt særlig i løpet av dagen - men det var ganske nært. Tynt skylag høyt oppe, noen få plussgrader og lite vind gjorde det til flott turvær likevel! Var temmelig isglasert på svaene nedover mot nord, og da var broddene gode å finne i bunnen av sekken. Fin tur med innlagt kaffepause på toppen 👍 6
tklami Skrevet 2. februar 2020 Skrevet 2. februar 2020 Nå som vinteren snart må begynne å nærme seg tenkte jeg det var på tide med et bilde som sier at det straks er vinter 🤣 Bilde er tatt i dag 1 3 1
+Marius Engelsen Skrevet 2. februar 2020 Skrevet 2. februar 2020 Velfortjent lesetid i teltet etter å ha lest 4 eventyr, spilt pysjheltene kortspill og hatt teltkaraoke 🤣 #teltturmedbarn Gravlys er også en fin håndvarmer 5
Anbefalte innlegg