GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

En ulempe jeg opplever med sekk er at man kan oppleve at magebeltet blir dratt nedover fremme, da ryggsekkstroppene er festet bak. Dette er noe jeg opplever med tung pulk og nÄr jeg mÄ dra litt ekstra (opp en kneik osv).

Hvis du ikke fÄr mulighet til Ä prÞve fÞr du kjÞper, ville jeg gÄtt for vanlig sele (jeg liker ekspedisjonsselen til fjellpulken best).

Skrevet
16 minutter siden, TonePĂ„Tur skrev:

Ekspedisjonsselen til Fjellpulken er desidert den beste! IKKJE kjÞp standard! Altfor dÄrlig stropper over skuldrane! Og eit lite polstra belte i forhold til ekspedisjonsselen! 

Jeg likte standarselen veldig godt. Hadde helt slakke skulderstropper og null vekt i de. De var der bare for Ä holde selen oppe. Kryssa de foran ogsÄ for at de ikke skulle vÊre i veien eller skli. Hadde strammere benlÞkker for Ä holde selen pÄ hoftebeina og nedenfor. Men fÞret var lett for Ä dra pulk. 

Tror det er veldig individuelt hva som funker best. Men det er ikke alltid like lett Ä teste alt i alle forhold fÞr man fÄr kjÞpt selv. Jeg har jo ikke testa ekspedisjonsselen enda. Kan vÊre jeg liker den bedre enn standard. Men enn sÄ lenge synes jeg standard er veldig god og gir god bevegelsesfrihet. 

Skrevet
1 time siden, Sig Man skrev:

En ulempe jeg opplever med sekk er at man kan oppleve at magebeltet blir dratt nedover fremme, da ryggsekkstroppene er festet bak.

Det har jeg ikke tenkt pÄ fÞr, godt poeng.

Acapulka sin sekk har ett meget godt anatomisk hoftebelte. Jeg tror at kjangsen for at dette kan skje pÄ den sekken er svÊr liten, men kan vÊre avhengig av kroppsfasong til brukeren sÄklart.

Alernativt kan man bruke en sekk man liker fra fÞr, som har ett godt hoftebelte, og sy fester pÄ den. Koster lite Ä prÞve.

Skrevet
1 time siden, Gittiamo skrev:

Jeg likte standarselen veldig godt. Hadde helt slakke skulderstropper og null vekt i de. De var der bare for Ä holde selen oppe. Kryssa de foran ogsÄ for at de ikke skulle vÊre i veien eller skli. Hadde strammere benlÞkker for Ä holde selen pÄ hoftebeina og nedenfor. Men fÞret var lett for Ä dra pulk. 

Tror det er veldig individuelt hva som funker best. Men det er ikke alltid like lett Ä teste alt i alle forhold fÞr man fÄr kjÞpt selv. Jeg har jo ikke testa ekspedisjonsselen enda. Kan vÊre jeg liker den bedre enn standard. Men enn sÄ lenge synes jeg standard er veldig god og gir god bevegelsesfrihet. 

Ja det er helt klart ulikt kva som passer kvar enkelt. Ein mĂ„ sjĂžlvsagt prĂžve seg fram 😊 SjĂžlv har eg begge selene og eg bruker aldri standard lenger. Den er kun ein reservesele. Ekspedisjonsselen er bedre pĂ„ skulderstroppene til meg; da eg har ganske breie skuldre og er avhengig av litt breidde pĂ„ polstringa for at det skal vere behagelig. 

Skrevet (endret)

Vurderte det samme nettopp selv. Landa pÄ Fjellpulken sin 25l selesekk. Muligheten til Ä ha mat og drikke samt varm jakke lett tilgjengelig var avgjÞrende. I tillegg har man sekk for enkle turer i nÊrheten av basecamp hvis man Þnsker det. Sekken fÞles komfortabel pÄ rygg og hofter kombinert med Parispulk med stivt drag. 40l var ikke aktuell da faren for Ä fylle denne eller gÄ med en halvfull sekk er unÞdvendig. Ulempen er klammere rygg enn med rent selesystem. 

Endret av Brennern
Skrevet
1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Acapulka sin sekk har ett meget godt anatomisk hoftebelte. Jeg tror at kjangsen for at dette kan skje pÄ den sekken er svÊr liten, men kan vÊre avhengig av kroppsfasong til brukeren sÄklart.

Jeg har denne, og synes den er helt ok, men det er vell en grunn til at den er designet slik at man kan fjerne magebeltet og montere en av selene til acapulka i stedet.

Skrevet
21 minutter siden, Sig Man skrev:

Jeg har denne, og synes den er helt ok, men det er vell en grunn til at den er designet slik at man kan fjerne magebeltet og montere en av selene til acapulka i stedet.

SÄ man kan det ja? Skulle tro man kanskje kunne ta ett par stropper fra hempene foran og opp til forsiden av skulderstroppene og da, sÄ slipper man at den siger, hvis man har det problemet?

Jeg har gÄtt med pulk og kun hoftebeltet, nÄr jeg  ville prÞve med sekken pÄ pulken. Fint pÄ flatene, men jeg opplevde da at den skled litt ned og klemte pÄ hoften inimellom. Men ikke med sekken montert pÄ.

Til generelt skibruk og toppturer synes jeg sekken er fatastisk! Jeg har lettere sekker, men det er alltid denne som er med pÄ tur. Gode lÞsninger, Robust, og vottevennlig

Skrevet

Legger merke til at TrÄdstarter vurderer Ä kjÞpe pulk, har altsÄ ikke fra fÞr. Ofte vil man fÄ den beste Fjellpulken - dealen pÄ pakker hvor standardsele og drag er inkludert. Da har du muligheten til Ä sjekke om standardselen er noe for deg, og evt vurdere selesekk senere. En OK sekk du har fra fÞr vil funke helt fint Ä ha utenpÄ selen. Personlig opplever jeg at skulderstroppene holder seg bedre pÄ plass med dagstursekken utenpÄ. 

Kanskje ikke 100% svar pÄ spÞrsmÄlet ditt, men sjekk gjerne etter pakke - dealer sÄ kan du spare noen kroner hvis du synes standardselen evt med en lÞs sekk utenpÄ funker bra. 

Skrevet

Har fjellpulken sekk, ekspedisjonssela og standardsela. 

Standardsela bruker jeg knapt mer. 

Pleier pÄ lange og seige turer fjellpulkensekken. Den er det desidert beste med tung pulk. 

Pleier ofte Ä demontere sekken og kun ha meisen pÄ (sekken havner i pulken). Foretrekker Ä ha trekksela innafor jakka. 

Har da full tilgang til alle lommer og luftemuligheter. Å presse goretexanorakken inntil kroppen liker jeg ikke. 

Ekspedisjons sela er midt mellom sekk og standardsela. 

Skrevet
6 timer siden, In reach skrev:

Har da full tilgang til alle lommer og luftemuligheter. Å presse goretexanorakken inntil kroppen liker jeg ikke. 

Bare spÞrsmÄl herfra for jeg har ikke testa noe annet. Men da hadde det vel vÊrt like greit med standarselen? Den ligger jo kun rundt hoftene og lommer og lufting er tilgjengelig. 

Trekker dere med skuldrene ogsÄ? 

Har som sagt bare trukket med hoftene og ikke hatt noe press noen andre steder fra selen og ergo masse bevegelsesfrihet. Men som sagt tidligere, bare trukket i lett terreng. 

Skrevet
6 timer siden, In reach skrev:

Har fjellpulken sekk, ekspedisjonssela og standardsela. 

Standardsela bruker jeg knapt mer. 

Pleier pÄ lange og seige turer fjellpulkensekken. Den er det desidert beste med tung pulk. 

Pleier ofte Ä demontere sekken og kun ha meisen pÄ (sekken havner i pulken). Foretrekker Ä ha trekksela innafor jakka. 

Ekspedisjons sela er midt mellom sekk og standardsela. 

Jeg har 25l Fjellpulkensekken, men ikke foran meg nÄ. Forstod jeg deg riktig at sekken kan demonteres og bruke kun seletÞyet?

Skrevet
4 minutter siden, In reach skrev:

Trekker med seler og belte Spesielt med tung pulk. 60-80kg.

Takk for svar 🙂 har bare trukket 40-50 kg i lett terreng sĂ„ da har det jo gĂ„tt greit. 
Jeg mĂ„ skaffe meg egen sele nĂ„ og vil ha standard. Blir aldri den tyngste pulken uansett. Men har lyst Ă„ prĂžve full sele for Ă„ se om det er OK.  Testa sĂ„vidt akapulka sin hele sele og den ga meg klaustrofobi 😳 fĂžlte meg svinebundet. 

Skrevet
1 time siden, Brennern skrev:

Jeg har 25l Fjellpulkensekken, men ikke foran meg nÄ. Forstod jeg deg riktig at sekken kan demonteres og bruke kun seletÞyet?

Har en eldre modell. Denne kan jeg lÞsne fra meisen. 

• 2 Ă„r senere...
Skrevet (endret)
Odd-Arne skrev (32 minutter siden):

Nokon som veit kva som er poenget med dei to stroppene pÄ sidene? Til Ä ha rundt beina eller noko slikt? Har ikkje sett nokon bruke dei.

Jeg bruker de heller ikke. Men det er lyske stropper, hindrer at selen sklir oppover men det er ikke noe stort problem nÄr man gÄr med pulk, da trekkes den ned og stoppes av skuldrestroppene.

Men jeg bruker lyske stropper hvis jeg snÞrekjÞrer med hund. Da hindrer de at belte sklir oppover og havner i feil posisjon. 

Endret av Kristoffer Sandnes
Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (11 minutter siden):

Jeg bruker de heller ikke. Men det er lyske stropper, hindrer at selen sklir oppover men det er ikke noe stort problem nÄr man gÄr med pulk, da trekkes den ned og stoppes av skuldrestroppene.

Men jeg bruker lyske stropper hvis jeg snÞrekjÞrer med hund. Da hindrer de at belte sklir oppover og havner i feil posisjon. 

Takkar.

DÄ havnar nok dei i ein pose pÄ hylla inntil videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.