Gittiamo Skrevet 28. desember 2019 Skrevet 28. desember 2019 Tarp er det engelske ordet for presenning. Ordet tarp har bare blitt adoptert av friluftsfolk fordi det høres fetere ut. Og tarp innen friluft er gjerne laget av alt annet enn den stive og tykke plastikken du får kjøpt på Biltema. 2 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 28. desember 2019 Pålogget Skrevet 28. desember 2019 De beregnet for friluftsbruk er mykere og bråker mindre. Kjøper du en lett presenning er vekten omtrent den samme, og fungerer helt fint. Mer bretting for å pakke fint ned, og mer bråk i vinden, litt større volum i sekken. 2 Siter
+latitude Skrevet 28. desember 2019 Skrevet 28. desember 2019 Hei, drister meg til å svare " egentlig ikke noe" på pørsmålet ditt. Presenning får du kjøpt på de utroligste plasser, både mat butikker, bensinstasjoner og jernvare forretninger. Og de gjør stort sett den samme jobben som en tarp, dvs holde vann eller vind unna leiren din. De kommer ikke med barduner så dette må en ordne selv, vekten kan nok være noe tyngre en de letteste tarpene, men jeg har ikke veid noen av disse lett presenningene. Får man ett hull er ikke dette så lett å fikse og duken kan revne mer i feks vind. Tarp selges på sportsutstyrs butikker evnt nettet. De kommer stort sett ferdige med barduner og de dyreste veier lite. Du får dem også i mange størrelser. Innfestingen til bardunene er ofte forsterket, og kan være lettere å spenne opp siden stoffet er formet med lenger/mer stoff ut mot bardunfestet. Stoffet er ofte laget i ripstopp som hindrer ett evnt hull i å bli større. Men, man trenger ikke ruinere seg for en dyr tarp for å komme seg på tur og lage seg en hyggelig camp. Man bruker det man har avhengig av bruk, vekt og behov. latitude Siter
Tittei Skrevet 28. desember 2019 Forfatter Skrevet 28. desember 2019 Tusen takk alle sammen. Da prøver jeg meg med det jeg har i 1.omg. 1 Siter
foroll Skrevet 28. desember 2019 Pålogget Skrevet 28. desember 2019 Veldig nyttig å gjøre seg noen erfaringer om oppsett og ideell størrelse med billig presenning til 50 kr før man kjøper dyr tarp. Det er greit å lære seg nødvendig avstand til sprakende granbål i tilfelle det blåser opp uten at det koster skjorta. Siter
Tittei Skrevet 28. desember 2019 Forfatter Skrevet 28. desember 2019 7 timer siden, foroll skrev: Veldig nyttig å gjøre seg noen erfaringer om oppsett og ideell størrelse med billig presenning til 50 kr før man kjøper dyr tarp. Det er greit å lære seg nødvendig avstand til sprakende granbål i tilfelle det blåser opp uten at det koster skjorta. Tenkte det samme. Men vil helst ikke lære på den harde måten, så dette er faktisk noe jeg gruer meg til å teste 🙈. På samme måte som jeg gruer meg til å teste bensin. Livredd for å gjøre noe galt eller søle. Hva i alle dager gjør jeg da, om jeg søler? 😱 Husker jeg var livredd for gassen, men den er jeg ikke redd lenger heldigvis. 1 Siter
TheUrgeMan Skrevet 29. desember 2019 Skrevet 29. desember 2019 Magasinet har en del rimelige tarper i forskjellige størrelser, uten at de koster en formue. 1 Siter
TheSleepwalker Skrevet 29. desember 2019 Skrevet 29. desember 2019 Brukte en presenning til 60kr fra biltema et par turer før jeg kjøpte 3F tarpen fra Aliexpress. Skulle jeg gått tilbake i tid ville jeg bare kjøpt fra magasinet først som sist. Ikke noe galt med 3F, fikk bare dårlig samvittighet for å bestille fra kina. Og har ikke fått teken på å pakke den. 1 Siter
Anders_G Skrevet 29. desember 2019 Skrevet 29. desember 2019 10 timer siden, Tittei skrev: Tenkte det samme. Men vil helst ikke lære på den harde måten, så dette er faktisk noe jeg gruer meg til å teste 🙈. På samme måte som jeg gruer meg til å teste bensin. Livredd for å gjøre noe galt eller søle. Hva i alle dager gjør jeg da, om jeg søler? 😱 Husker jeg var livredd for gassen, men den er jeg ikke redd lenger heldigvis. Bensinen du søler vil raskt dunste bort. Det hender det poffer litt ved opptenning, derfor liker jeg å bruke tennstål slik at hendene kommer litt vekk fra flammene. Siter
Tittei Skrevet 29. desember 2019 Forfatter Skrevet 29. desember 2019 12 minutter siden, Anders_G skrev: Bensinen du søler vil raskt dunste bort. Det hender det poffer litt ved opptenning, derfor liker jeg å bruke tennstål slik at hendene kommer litt vekk fra flammene. Ok takk. Høres ut som det vil eksplodere når jeg googler 🙈. Siter
Anders_G Skrevet 29. desember 2019 Skrevet 29. desember 2019 8 minutter siden, Tittei skrev: Ok takk. Høres ut som det vil eksplodere når jeg googler 🙈. Hvor mye har du tenkt til å søle? 🤪 Siter
Tittei Skrevet 29. desember 2019 Forfatter Skrevet 29. desember 2019 Haha. Ingenting, men om uhellet er der så håper jeg kun noen dråper. Alt nytt er skummelt. Nå skal jeg teste Tarp og Truger, oppdatering kommer Siter
REs Skrevet 29. desember 2019 Skrevet 29. desember 2019 (endret) Her er et bilde av min HelSport tarp satt opp som et spisstelt. Jeg fikk satt i noen ekstra huller langs kanten på den slik at jeg kunne sette den opp på denne måten med flere plugger. Dette gjorde HelSport helt gratis. (Her var det bare fjell så det ble stein i stedet for plugger.) Her brukte jeg en av stengene som følger med, men du kan like gjerne bruke en pinne eller en teleskopisk skistav / gåstav. Sett stangen litt på skrå inn i teltet og lag åpningen litt mindre så står den uten bardun i front. Endret 29. desember 2019 av REs 4 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.