GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt en del av Hilleberg Unna sekten đŸ‘č Sikkert noen som har snappet det opp.

Jeg har brukt teltet noen ganger, bÄde til overnatting og pÄ dagsturer uten innertelt. Teltet er helt supert, ogsÄ til bruk i snÞen!

MEN, jeg synes ikke teltet er sĂ„ enkelt Ä slĂ„ opp som mange skal ha det til. Å sette inn fĂžrste stangen gĂ„r som forventet helt fint, selv om stengene ikke glir like lett inn i kanalene som pĂ„ ett fjellreventelt. Men den andre stangen hekter seg alltid fast i den fĂžrste stangen, under topphatten, alltid. Er det forskjell pĂ„ 2008 modell og nyere, eller skjer dette alltid under topphatten?

Jeg ser for meg at kanskje det ikke er verdens enkleste telt Ă„ sette opp i kuling, selv om det sikkert ikke er umulig.

2C5422A6-D212-4EDD-B8AE-8215DA7FD2C1.jpeg

128CABA1-2A3B-4820-B44B-0555A0BA0A2C.jpeg

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Har jo ikke Unna, men en bedre versjon = Helsport MLT-1.....

Her er trikset mitt:

1. Sette inn stengene med silikon ( kjÞpt pÄ biltema)

2.  Sette inn den stangen som er underst i kryssningspunktet

3.  SÄ sette stengene i stangkoppen og stramme.

4.  Bardunere/Plugge

• Takk 1
Skrevet

Det er det samme pÄ de fleste telt med hele, kryssende stangkanaler. FÞrst og fremst bÞr topphatten vÊre lÞs. Det enkleste er nok bare Ä klipse den av hver gang man pakker ned. SÄ, om mulig, plugg ned den siden av teltet som har stanglommer. Da kan du dra i duken sÄ kanalen retter seg nÄr du trer inn stengene. Tre begge stengene helt inn fÞr du setter dem i stangkoppene. Tror det var det hele :)

• Takk 1
Skrevet
21 minutter siden, Blaser skrev:1. Sette inn stengene med silikon ( kjÞpt pÄ biltema)

23 minutter siden, Blaser skrev:

1. Sette inn stengene med silikon ( kjÞpt pÄ biltema)

2.  Sette inn den stangen som er underst i kryssningspunktet

1: Akkurat dette spurte jeg Hilleberg om. Man skal IKKE smĂžre duk eller stenger med silicon. De sa ikke grunnen, men jeg antar det er fordi siliconspray inneholder lĂžsemiddelet til siliconen i duken đŸ€·â€â™‚ïž

2: Underst fĂžrst er sikkert ikke dumt. Jeg fĂ„r teste det ut, og merke stangkanalene 👍

6 minutter siden, Humbug skrev:

Det er det samme pÄ de fleste telt med hele, kryssende stangkanaler. FÞrst og fremst bÞr topphatten vÊre lÞs. Det enkleste er nok bare Ä klipse den av hver gang man pakker ned. SÄ, om mulig, plugg ned den siden av teltet som har stanglommer. Da kan du dra i duken sÄ kanalen retter seg nÄr du trer inn stengene. Tre begge stengene helt inn fÞr du setter dem i stangkoppene. Tror det var det hele :)

Ja, det er jo bare Ä lÞsne to av festene pÄ topphatten, enkelt.

Jeg har sett de plugger ned enden av teltet for oppsett i vind, jeg har ikke tenkt pĂ„ at dette ogsĂ„ kan lette pĂ„ Ă„ trekke i stangkanalene 👍

———————————————

Til tross for dette lille problemet, klarte jeg med fint med Ä KUN feste 4 barduner og uten kuldegrop. Med tunelltelt blir det mange flere fester og obligatorisk kuldegrop. Det synes jeg er for mye styr nÄr jeg er pÄ tur med alt i sekken, og bruker teltet som overnatting fÞr topptur dagen etterpÄ.

Jeg stÄr opp om morgenen, tar toppturen pÄ ski, og nÄr jeg kommer ned til teltet pakker jeg alt i sekken og drar ned til bilen. Perfekt med ett sÄ lite og greit telt, som ikke trenger en haug med vinterplugger.

Jeg hadde med 4 Helsport snĂžanker, skulle jeg tatt ned teltet hadde jeg klart meg med bare ski og staver. Eller siden teltet stĂ„r under tregrensen, kunne jeg bare funnet 4 kvister 😉

Skrevet
6 minutter siden, Anders Eriksen skrev:

Jeg Ăžnsker meg et Hilleberg unna (og packraft) til jul🙏 Jeg har vĂŠrt super snill, sĂ„ her mĂ„ nissefaen kjenne sin besĂžkelsestid😁

Jeg har sett pÄ solotelt i flere Är. Og som den forteltsmannen og tunelltelmannen jeg er, har Unna overrasket positivt pÄ alle omrÄder!

Skrevet
1 time siden, Blaser skrev:

Har jo ikke Unna, men en bedre versjon = Helsport MLT-1.....

Vel, akkurat den pÄstanden kjÞper jeg ikke ;)

Ett telt som er betydelig mindre og lavere (og enduks!?), som veier det samme eller mer, er ikke en bedre versjon i alles Þyne ;) 

I unna har jeg rikelig plass til Ä ligge i soveposen og koke frokost i innerteltet, eller med Äpent innertelt og «utbardunert yttertelt» om jeg vil ha enda bedre plass.

Samtidig kan man ligge i soveposen og Ă„pne hele teltveggen, uten Ă„ krype ut og stĂžtte seg i ett yttertelt.

29B00952-EA6C-4E89-B420-E2D3D4C189C1.jpeg

91D99C2E-8352-4C5B-AB1E-6C357127BC2D.jpeg

• Liker 2
  • Takk 1
Skrevet

For meg fungerer det fint dersom jeg plugger av topphatten etter hver bruk og trer inn den nederste stangen fÞrst nÄr jeg skal slÄ teltet opp igjen. Jeg fÞrer ikke den fÞrste/nederste stangen helt inn, kun rett forbi der stangkanalene mÞtes, deretter trer jeg den andre stangen inn. Da unngÄr man at den fÞrste stangen lager mye spenn i duken, og den andre hekter seg ikke like lett.

Er mer krunglete enn jeg opplevde med Soulo, men verdt det etter min mening:) Veldig fornĂžyd med Unna

• Takk 1
Skrevet

@Blaser, i samme bÄt som deg.... hadde jeg ikke hatt Soulo hadde jeg hatt Unna. Lot meg nesten overbevise til Ä bytte av Unna-sekten her inne nÄr diskusjonen var pÄ det mest intense for en stund siden. Men stod imot og skal ha Soulo i en stund ennÄ fÞr jeg evt bytter....  Unna har noen klare fordeler fremfor Soulo, og vs. BruksomrÄdet overlapper en del, men de er spisset mot forskjellige type turer, sÄ da er det type tur man bruker det for som avgjÞr valget.

Skrevet
2 timer siden, fjellkaren skrev:

Unna har noen klare fordeler fremfor Soulo, og vs. BruksomrÄdet overlapper en del, men de er spisset mot forskjellige type turer, sÄ da er det type tur man bruker det for som avgjÞr valget.

Hva legger du i «spisset mot forskjellige turer»? Jeg trodde heller teltene er beregnet til samme bruk, men forskjellen ligger i om man foretrekker den ene eller andre lÞsningen? Begge deler er red label selvstÄende solo-telt.

Dog. Solou er nok naturligvis mer vindstabilt pga. en ekstra stang.

Skrevet

@Marius Engelsen, tenker at Soulo er mer vindstabilt som du sier, kanskje mer rettet mot hĂžyfjell og hĂžst og vinter, lettere Ă„ sette opp i vind. Soulo har dĂ„rligere luftemuligheter og mindre dĂžrer, som kanskje gjĂžr Unna mer spisset mot sommer. Soulo ville jeg foretrekke som lite vintertelt i fjellet fremfor Unna, men ville foretrekke Unna om sommeren/vĂ„r/hĂžst i fjell og lavland om jeg hadde begge. Sier ikke at Unna ikke kan brukes pĂ„ fjellet om vinteren, eller at Soulo ikke egner seg om sommeren i lavland, men at Soulo kanskje er mer passende til noe mer rĂžffe forhold. Dette er det jeg tenker pĂ„ nĂ„r jeg sier at de er spisset mot noe ulikt bruk, men vet ikke om du er enig - jeg har tross alt bare brukt Soulo og har ingen brukserfaring med Unna. Det var dette jeg vektla nĂ„r jeg valgte Soulo fremfor Unna for mange Ă„r siden... Ville jo helst hatt begge og valgt det som passer best til turen jeg skal pĂ„ i Ăžyeblikket ut fra preferansene jeg har 😀.

Skrevet

@fjellkaren jo, tenker det sannsynligvis er ett greit resonnement, selv om jeg ikke har prÞvd Solou selv :) 

For min del ble jeg solgt pÄ at man kan skrelle av hele langsiden fra soveposen, god plass i innerteltet, og kan «gÄ» inn i teltet i stedet for Ä krype gjennom forteltet.

Skrevet
12 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg har blitt en del av Hilleberg Unna sekten đŸ‘č

2C5422A6-D212-4EDD-B8AE-8215DA7FD2C1.jpeg

128CABA1-2A3B-4820-B44B-0555A0BA0A2C.jpeg

Og hjertelig velkommen skal du vÊre ;) :D 

Blir spennende Ä se om man treffer pÄ andre Unna-eiere pÄ tur i 2020 nÄ som det begynner Ä bli noen av de her inne :D 

• Takk 1
Skrevet

Jeg bala ogsÄ litt med oppsettet i starten, men har funnet ut at den greieste fremgangsmÄten for meg er som beskrevet nedenfor. Jeg bryr meg ikke om Ä ta av topphatten, og det er ogsÄ vilkÄrlig om nedre eller Þvre stang settes inn fÞrst. Men jeg setter som regel inn pluggene i enden der stanglommene er hvis det er litt vind.

- tre inn stang 1 til litt forbi midten/krysset

- tre inn stang 2 helt ned i stanglommen, men uten Ă„ spenne opp duken

- tre stang 1 helt inn i stanglommen, spenne opp duken, og sette stanga i stangkoppen

- spenne opp stang 2, sette den i stangkoppen og stramme til

- stramme til stang 1

Det blir noe lÞping frem-og-tilbake mellom stengende, men dette kan gjÞres pÄ automatikk i dÄrlig lys og i blÄst.

• Takk 1
Skrevet
1 time siden, ketilring skrev:

- tre inn stang 1 til litt forbi midten/krysset

- tre inn stang 2 helt ned i stanglommen, men uten Ă„ spenne opp duken-

Gjorde det slik i stuen i gĂ„r selv, det gikk greit uten at det ble krĂžll i krysset 👍

Jeg satt opp teltet for Ä klippe av alle «dinglerne» av metall pÄ glidelÄsvongnene, og erstatte de med tynnere barndunsnor. Sparer vekt, ingen lyd, og de som jeg trenger Ä fÄ tak i fra soveposen er litt lengre for Ä rekke de bedre. SÄ blir de ikke like kalde Ä ta pÄ om vinteren.

GlidelÄsen til ytterteltet har selvlÄsende vogner, sÄ de lot jeg de stÄ, men tok bardunsor pÄ «metalldigleren» som er inni teltet. Lettere Ä finne fra soveposen. Men jeg tror man kan bruke snor i disse ogsÄ, jeg mener snoren Äpner vognen nÄr du drar i den. Jeg skal prÞve pÄ en vogn fÞrst, fÞr jeg evt tar resten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.