Gå til innhold
  • Bli medlem

Bitihorn, klyveklatring i sørveggen

Ole-Petter

Anbefalte innlegg

En søndagstur med familien til Bitihorn utviklet seg til et småinteressant prosjekt.

Vi valgte standard familievennlig rute opp: Fra p-plassen ikke så langt fra Bygdisheim og opp turstien på baksiden av Bitihorn. Med barna som vekselvis løp foran og hoiet og lekte, kravlet og krøp, møtte vi massevis av folk på vei både opp- og nedover denne vakre søndagen (24.sept). Ingen fare for å finne fjellets stillhet og ro denne gangen, med andre ord… Men barna hadde det topp, og det var hovedsaken i dag, og minstejenta på 7 år fikk styre tempoet.

Vel oppe på toppen forlangte alle en lang pause i sola, og en rastløs far ble etter hvert simpelthen nødt til å foreta seg noe. Så jeg ruslet litt nedover mot sørveggen for å se om det ikke var mulig å ta seg rett ned her, et eller annet sted. I klatreføreren for Jotunheimen står det her om ”en renneaktig forsenkning i fjellet som skal være forholdsvis grei å ta seg opp”, mens klatrerutene 260 og 261 (opp mot 4+) går opp på begge sidene av denne renna. Jeg har ikke funnet noe informasjon om denne renna tidligere, som gjør anmarsjen fra Båtskaret både mer spennende og enda litt kortere. (Så vidt jeg har skjønt går den vanlige ruta fra Båtskaret opp ”tyskerstien”, og svinger vestover ca 100 hm under toppen og etter hvert opp sørvestsida.)

Etter litt søking nedover i renna ga veivalget seg selv. Litt forsiktig klyving på tørt føre, og snart var jeg helt nede ved den tverrgående stien. Opp igjen omtrent samme vei slår jeg fast at renna/forsenkningen slett ikke krever tau på tørt føre, og at de klatretekniske utfordringene i all vesentlighet kun består av et par punkter a grad 2.

Dette blir en ny favoritt sommerstid, da det blir litt mer moro og klyving, samtidig som det ganske sikkert er den korteste ruta man kan følge til toppen uten tau.

post-469-133474437452_thumb.jpg

post-469-133474437458_thumb.jpg

post-469-133474437463_thumb.jpg

post-469-133474437467_thumb.jpg

post-469-133474437471_thumb.jpg

post-469-133474437477_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.