Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ny i Trondheim og har et par spørsmål.

1) Er det noen som vet hva toppen med de to innebygde antennene på heter?

2) Hvor i Bymarka er det finest å gå på dagstur?

Annonse
Skrevet

Det var ett veldig lett spørsmål, og ett litt vanskeligere. :roll:

Den lett synlige toppen med to radarkupler på heter Gråkallen, og er den nest høyeste toppen i Trondheim kommune!

Gråkallen har meget lettvint adkomst med kun 15-20 minutter til topps fra Skistua. Til Skistua kommer man lett med bil, litt tyngre med sykkel, samt at det også går buss (tror jeg). Fra toppen av Gråkallen har du faktisk en formidabel utsikt i alle retninger. Man ser Trondheim, man ser fjorden, man ser Sylene og andre fjell i det fjerne øst og nordøst, man ser Trollheimen i sør....og en krystallklar dag i vinter kunne jeg faktisk se Snøhetta derfra! Så dette vesle fjellet er absolutt verdt et besøk (eller flere besøk, jeg tror jeg har vært der 12 ganger selv nå). :?

En fin tur i Bymarka, som var den første turen i Bymarka jeg selv gikk, er turen fra Skistua til Storheia. Storheia er noen få meter høyere enn Gråkallen, og med det Trondheim kommunes aller høyeste topp. Utsikten fra Storheia er mer eller mindre den samme som den fra Gråkallen, men Storheia er fri for stygge installasjoner som de du finner på Gråkallen. Dessuten gir Storheia en god vandretur i variert og åpent skogsterreng før man når toppen. Anbefales!

Når Storheia er besteget, og du har lyst på tur igjen, kan du besøke de nordlige delene av Bymarka. Skistua duger som utgangspunkt her også, men det er en vei som går inn i marka lenger nord i tillegg. I disse delene av Bymarka går det færre mennesker. Toppene Stadsheia og Geitfjellet gir fin utsikt utover fjorden.

Skrevet

........og skulle du ha litt dårlig tid en dag, så kjør opp Schønningsdalen til enden av Kaptein Roosensvei (beboerne der bli sikkert glad nå :roll: )...... fortsett skogsbilvei ("Strandlinja" fra "noen" år tilbake da strandlinja faktisk gikk der) i 5 min før du tar av til v mot Våttakammen (skiltet). 10-20min opp til Våttakammen!!

Svært fin utsikt utover byen!!!

Fortsetter du derfra til Geitfjellet tar det, tja, en liten halvtime i rolig tempo.

Blir du kaffetørst, så fortsetter du til Lavollen (20min), før du fortsetter langs vei eller sti parallelt med vei tilbake til bil (2-3km).

Eller kjør inn mot Tømmerdalen og parker ved Lavollen, for så å ta samme rundtur motsatt vei.

Fin rundtur i variert terreng....... :?

Skrevet

Vil forøvrig legge til at i det myrete terrenget vi her snakker om kan du få noen fantastiske turer om du får barfrost, slik at myrene blir stive. Det kan vel skje noen uker fremover inntil sneen kommer.

Ellers er området best som skiterreng etter min mening. Om du har lyst på en utfordring har du en bakke ned fra Storheia retning Bosbergheia som kaltes "Over ævne" i den tiden jeg bodde der. Men nå er det lenge siden jeg har vært i området, mye er kanskje forandret.

Skrevet

Finnes flere fine områder rundt Trondheims-kjernen..

Skiklubben har i samarbeid med flere hatt "Topp-tur"-prosjekt gående over flere år nå.

Kart over årets "topp-turer" finnes på linken under. Alle skal være mulig å nå på dagstur.

Nå bli jo dagene kortere og kortere - så noen av disse vil man nok ha med seg lommelykt,

eller dra ut i helgene.

http://www.skiklubben.no/bilder/2006_Til_Topps_kart_hoy.jpg

Ser frem til at snøen kommer slik at man kan gå Fjellseter, Elgsethytta, Storheia, Rønningen,

Grønlia og Fjellseter før man drar i bassenget og boblebad og badstu :roll:

Estenstadmarka er også fin, men ikke fullt så godt skiltet om man er lite kjent i området.

Spesielt området oppe på myrene og rundt Liaåsen - mot Brattsberg synes jeg er en idyll mtp så kort avstand fra

sentrum.

--

Mvh

Bjørn Ove

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.