Gå til innhold
  • Bli medlem

Gråværstur til Ruten (1039 moh)

Gjest

Anbefalte innlegg

Så kom jeg meg endelig til fjells igjen! Målet for turen da jeg la i vei fra Trondheim var egentlig Snota, men så så det temmelig usikkert ut med været, så jeg valgte et nærmere og lavere alternativ, nemlig Ruten. Været skulle imidlertid utvikle seg til å bli nokså brukbart, så jeg forlenget turen med småtoppene Vardskardsfjellet (731 moh) og Nebba (755 moh). Sistnevnte topp har jeg også sett bli kalt Kammen. Utgangspunktet for turen var RV71 gjennom Søvassdalen på norsiden av toppene. Alt i alt var det en fin tur. Det har blitt skikkelige høstfarger i fjellet nå, men fremdeles ikke nysnø, heller ikke på toppene i Trollheimen. Etter sammenligning med et bilde fra høsten 2005 på Fjell-Finn sine websider, kunne jeg forresten se at det er ekstremt lite snø igjen i Trollheimen i år (eller var det spesielt mye i fjor?).

post-436-133474437426_thumb.jpg

post-436-133474437432_thumb.jpg

post-436-133474437438_thumb.jpg

post-436-133474437444_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjellfinn
Det var i dag jeg skulle vært på tur, ikke i går! :?

Jeg skal aldri stole på en meteorolog igjen. :roll:

Det var spesiellt fint i dag du!

Første gang jeg har sett på Rondane, Ruten, Dronningkrona, Rendalssølen og Neådalsnota - samtidig - fra en Trollheimstopp 8)

Hvor var jeg da ?

Ruten3 bildet ditt viser Klakkan, store og lille, med Fonna til høyre - stastopper uti Hemne og Aure

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig så helt til Rendalssølen (!!) fra Trollheimen må du ha vært høyt, og temmelig langt øst. Jeg vil tippe Blåhø eller Blåøret (hvis sistnevnte regnes som en del av Trollheimen?). Dronningkrona og Ruten kan vel lokalkjente få et glimt av fra mange steder i Trollheimen hvis de vet hva de skal se etter, og Rondane har jeg sett selv helt fra Ilfjellet en meget klar høstdag i fjor.

Ellers ser man vel mye av det du nevner fra Kråkvasstind, jeg tror jeg så helt til Hummelfjell derfra i vinter, men Rendalssølen..?? Hm! Blir det ikke for mange andre fjell i mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers ser man vel mye av det du nevner fra Kråkvasstind, jeg tror jeg så helt til Hummelfjell derfra i vinter, men Rendalssølen..?? Hm! Blir det ikke for mange andre fjell i mellom?

Ettersom jeg hadde synsranden for Rendalsølen liggende på fil, plottet jeg ut denne (svart linje) overlagret kart for deler av Trollheimen. Kartet har koteavstand 100 m og starter med kote 600 m. Av dette framgår det at en fra Rendalsølen kan se Brattskarven, Blåøret, Svarthetta og de to Trollhetta-toppene i Trollheimen, og da naturligvis motsatt vei. Så Fjellfinn har nok observert riktig.

post-66-133474437489_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man det, ja!

Jaja, dette er jo nok en bekreftelse på det som har vært diskutert tidligere her på Forum - at Rendalssølen er en formidabel utsiktstopp!

Legger ved et bilde som viser at Rendalssølen er et fjell som SER bra ut også. ;)

post-436-133474437492_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Ser man det, ja!

Jaja, dette er jo nok en bekreftelse på det som har vært diskutert tidligere her på Forum - at Rendalssølen er en formidabel utsiktstopp!

Legger ved et bilde som viser at Rendalssølen er et fjell som SER bra ut også. :roll:

Jau, jau 8)

Det var slik den så ut ja - fra Brattskarven !

Den piggen jeg så østom Rendalsølen - blir det da Elgpiggen tru?

Det var noen toppe mellom Forolhogna og Sølen, med en stor nær Sølen.

Ellers må da Tronden være den digre klumpen mellom Sølen og Blåøret -

for Blåøret må sperre utsikten til Storsølenkletten i Alvdal, for vestom Blåøret kom fram Rondane.

Hvilket binger meg inn på -- søndag 1. oktober blir jeg å finne på Blåøret !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på disse, du, dette er lange siktlinjer. Elgpiggen ligger nesten rett nord for Sølen, ikke øst for, så den skulle fra den retningen i så fall kunne ses et lite stykke til venstre for Sølen. Så du Elgpiggen kan du godt ha sett Sålekinna også, en nesten like høy topp i samme område. Store Sølnkletten vil nok antageligvis være skjult av Blåøret fra Brattskarven, ja. Tron tok jeg bilde av fra Ilfjellet i fjor, så du kan sammenligne med det. Vinkelen blir vel ikke så veldig forskjellig. Ellers ligger det noen ganske høye fjell i fjellområdet mellom RV3 i øst, E6 i vest og Folldalen i sør. Disse vil muligens sperre utsikten til noen av toppene langt inne i Hedmark. Tok du forresten et bilde i den aktuelle retningen?

post-436-133474437795_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens man først diskuterer fjell i det fjerne....i dag var jeg og ruslet en tur i skogen rett over der jeg bor, altså i Estenstadmarka. På en liten høyde med en åpning i skogen er det litt utsikt, og jeg tok et par bilder. Er det noen som vet om navnene jeg har satt på bildet er rett? Noen er jeg helt sikker på, andre mindre sikker.

post-436-133474437818_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.