Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen vintertelttråder enda? 🤔🤔🤔

Jeg skal ikke ha nytt telt til vinteren, enn så lenge turkompis får låne Extremtelt fra speideren.  Men om jeg skulle hatt det ville jeg vurdert Hilleberg Nammatj 3 GT på 4,1 kg.

Helsport Fjellheimen Pro 4 camp veier bare 100 gram mer, og er mer enn godt nok til vanlig vinterbruk. Mye større innvendig (om jeg skal bedømme utifra tegningene), her kan man leve som konger om man er 2-3 personer på tur!

Hvilke av teltene ville dere valgt til vinterbruk? (Ikke til sydpolekspedisjoner). Jeg ser nesten aldri noen nevner 4-manns utgaven av fjellheimen, enda den veier det samme som Nammatj 3GT 🤔🤷‍♂️

Annonse
Skrevet (endret)

På tur med sekk eller pulk? Hvor mange personer? Type vidda turer som du har vært på tidligere?

Min erfaring er at innvendig volum og høyde påvirker innetemperaturen, hvor mye lunere/varmere det blir inne i teltet vs utenfor, og jeg ville tatt dette med i vurderingen på vintertelt. For 2 personer vinterstid ville jeg valgt 3P og for 3 personer valgt 4P om ikke vekt/volum var kritisk. (Selvsagt luksus å kunne velge ut fra tur, er behovet å kunne ha 3/4 personer i teltet på tur så bruker man det også man er 2 personer også, om målet er en jack of all trades.)

Noen forskjeller mellom de to teltene (siste modeller av fjellheimen, eldre er annerledes):

• Fjellheimen har kvadratisk grunnflate på innertelt - Nammatj skrår innover. Greit å vurdere ift plass til liggeunderlag.
  • Fjellheimen har 5 cm lenger innerttelt enn Nammatj, 
  • Fjellheimens ytterteltet i bakkant strekker seg noe lenger bort fra innerteltet nede en på Nammatj
  • Fjellheimen har Helsports 360 gaders åpning på innerteltet, dvs glidelås som overlapper et stykke midt på nede, og man kan i prinsippet åpne høyre eller venstre side (kjekt om man sover 3 pers og en av de på sidene skal ut en tur),  mens døren på innerteltet til Namatj er festet i innerteltet nede på siden ved inngangen og åpnes på motsatt side( eller ovenfra og ned).
  • Nammatj har ringfester nede i kortendenene som gjør at du kan bruke flere en de to pluggene for å stramme ut duken ift snølast.
  • Nammatj har 10,25 mm stenger mens Fjellheimen bruker 2 x 9,6 + 9 mm stenger. (Kan selvsagt byttes ut til større dim på Fjellheimen)
  • Nammatj har mulighet for doble stenger, Fjellheimen har ikke dette (stangkoppene) originalt.
  • Nammatj har ytterdør som kan åpnes ovenfra og ned (kjekt ved stort snøfall mens teltet står oppslått), på Fjellheimen kjan man åpne en glippe ovenfra.
  • Nammatj har sterkere, krøllefrie barduner, som er V formet og som kan strammes i begge endene inn mot teltduk. Fjellheimen har barduner med  stramming for ende ned mot bakke. (Surre barduner rundt snøplugg, stramme/justere bardun oppe ved teltet..)
  • Pluss en del andre forskjeller.. f.eks Fjellheimen 4 camp vil få mer belastinng på oppå teltet ved snøfall en Nammatj 3 camp pga forskjell i størrelser.

image.png

Så for å snu spørsmålet, hvilket telt ville du valgt @Marius Engelsen? Og hva slags bruk ser du for deg i vinterfjellet?

EDIT: Skal nevne at jeg ikke har hatt Fjellheimen Pro selv, men har hatt eldre Fjellheimen 4 Camp Extreme og har Spitsbergen Pro Og Nammatj.

Endret av Terka
Skrevet

Til mitt bruk, ville jeg klart valgt Fjellheimen, usikker på 4p eller 3p. Helst pga. rektangulær gulvflate og lettere vekt enn Nammatj i forhold til størrelse. Med 4p kan man virkelig ha luksus med plass, til samme vekten som Nammatj 3GT! 😃 Og det virker samtidig like tiltalende!

Med originalstenger tåler fjellheimen vanlig vinterbruk med god margin, og extremstenger kan man kjøpe om man vil. Duken er den samme som på extremteltene.

Med 4 manns telt på tur (marmot vapor 4P) har vi laget ett bord i midten med brenner og mat på, og kan sitte i chairkit på hver vår side mens klærne henger til tørk i taket, og vi kan sitte på knær i teltet og skifte uten at vi tar i taket. Den ekstra innvendige plassen er virkelig luksus synes jeg, så derfor ville jeg sterkt ha vurdert 4p fjellheimen. Like lett å bære i sekken som Nammatj 3GT, hvis det skulle bli aktuelt (kanskje litt større volum, men på utsiden er det ikke så vesentlig).

Den største fordelen med Nammatj er den døren, det blir aldri helt bra i dørterskelen ellers 🤔😐🤔

Jeg skal som sagt ikke kjøpe nytt vintertelt denne sesongen, men jeg har vel knapt nok sett noen på forumet som har vurdert fjellheimen pro 4 camp, til kun 4.11 kilo 😃

• Liker 1
Skrevet (endret)

Og går du opp et lite halvkilo så får du et tilsvarende telt med to fortelt/innganger, og rette endevegger og 180 cm bredde på innerteltet. Ganske luksus det også. 😊 Det koker alltid ned til personlige preferanser (gitt at man ser bort fra pris).

Endret av Terka
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Terka skrev:

Og går du opp et lite halvkilo så får du et tilsvarende telt med to fortelt/innganger, og rette endevegger og 180 cm på innerteltet. Ganske luksus det også. 😊 Det koker alltid ned til personlige preferanser (gitt at man ser bort fra pris).

Spitsbergen Pro Camp 3 :) :) 

Skrevet (endret)
1 time siden, Terka skrev:

Og går du opp et lite halvkilo så får du et tilsvarende telt med to fortelt/innganger, og rette endevegger og 180 cm bredde på innerteltet. Ganske luksus det også. 😊 Det koker alltid ned til personlige preferanser (gitt at man ser bort fra pris).

Noen liker det. Jeg synes de blir for lange (finne plass), for mange stenger og veier jo en del mer (jeg er ikke to meter lang).
Heller litt ekstra i bredden for min del (må jo være myye mer romfølelse og enorm plass i kuldegropen), og dermed fjellheimen pro 4 framfor eks. Spitsbergen. 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg synes de blir for lange (finne plass), for mange stenger og veier jo en del mer (jeg er ikke to meter lang).

Det er tungt med sine ish 4,5 kg. Tenkte jeg skulle kjøpe digital vekt å veie det. Eksen stakk av med vekta :( 

Skrevet
På 2.11.2019 den 9.48, Marius Engelsen skrev:

Jeg skal ikke ha nytt telt til vinteren

Det går visst troll i ord her 😂

Siden jeg har ett Hilleberg Unna på vei, tenkte jeg som så at jeg kunne øke vekten og størrelsen ett hakk på tunellteltet mitt, siden jeg ikke kommer til å bruke tunellteltet mye mer på soloturer hvor vekten har betydning.

Siden jeg har så veldig gode erfaringer med Fjellreventelt, ble det ett Abisko Endurance 3. Utvendige stangkanaler, klargjort for doble stenger, litt større fortelt enn Fjellheimen 3, en liten anelse mindre innertelt, men lettere og mindre pakkvolum.

I og med at jeg kommer til å bære det en del i sekk ble vekt og pakkvolum avgjørende, mens på pulkturer hvor vekten ikke er like viktig kan doble stenger medbringes :) 

• Liker 1
  • Hehe 2
Skrevet (endret)

Solide telt er det. I en vindtest holdt Endurance 4 stand i 200 km/t fra vindmaskin. Helt rått!

Hvor mange telt har du @Marius Engelsen?

Edit: Jeg har kjøpt to telt i høst og har dårlig samvittighet, derfor fint å se at jeg ikke er alene. Tror jeg henger etter flere her, det hjelper.

Endret av Fotogubbe
  • Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Solide telt er det. I en vindtest holdt Endurance 4 stand i 200 km/t fra vindmaskin. Helt rått!

Hvor mange telt har du @Marius Engelsen?

Edit: Jeg har kjøpt to telt i høst og har dårlig samvittighet, derfor fint å se at jeg ikke er alene. Tror jeg henger etter flere her, det hjelper.

Solotelt: Hilleberg unna

»alt mulig telt» til 2 voksne eller en voksen og 2 barn: Abisko Endurance 3

Familietelt og luksustelt: Marmot Vapor 4p, med plass til 4 liggeunderlag i full størrelse.

Ja, det var nok Keb Endurance som kom så bra ut, jeg har kjøpt litt lettere modellen Abisko Endurance.

Jeg har god erfaring med Abisko Shape 3, det bare ler av vind og snøføyke! Men det er lavere i endene, og det hjelper nok godt på, og veier kun 2,8 kilo ferdig pakket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.