Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2003 Skrevet 3. mai 2003 Jeg lurte på om noen visste om det var mulig å komme seg opp i skaret øst for Rauddalsegga fra sør (Rauddalsiden) uten klatring? Det andre jeg lurte på var om toppeggen på Rauddalsegga er spesielt luftig og hvor på eggen høyeste punkt er... Siter
Kim Skrevet 4. mai 2003 Skrevet 4. mai 2003 Fra Rauddalen er det bratt, om du kommer deg opp vet jeg ikke. Rauddalseggi angripes lettest fra nord. Fra Skarddalsvatnet opp ryggen til Midtre (2016). Noe bratt på slutten, sva og en del løst. Går greit ved å passe på veivalget. Videre vestover eggen litt klyving ned fra Midtre. Eggen til Store er stort sett grei. Selve toppeggen består av to topper, høyeste er helt ytterst (så vidt jeg husker). Smal egg ut dit, men grei hvis du tåler luftige passasjer... Videre vestover har klatring (rappell). Midtre har også klatring fra øst (fra høyde 1936). Siter
morten Skrevet 4. mai 2003 Skrevet 4. mai 2003 Det er styggelig bratt i østsiden på Raudalseggi. I tillegg er det mye løsgods der. Det kan godt tenktes at det lar seg gjøre å finne en vei opp, men har ikke hørt om noen som har gjort det. Alternativt til Kims forslag kan du runde opp på sydenden av eggen forbi tjern og i siden bort til skaret mot Store Raudalseggi, over den stort sett sprekkfrie lillebreen og i overkant av den store opp til skaret. Opp til toppen er det her enkelt. Fra hovedtoppen kort luftig punkt til nordtoppen. Jeg syntes hovedtoppen virket høyest, men jeg er ikke sikker. Syd for midttoppen er det også enkelte vanskeligheter, men det må være en morsom traverse fra Olavsbu og hele eggen dersom man har klatreerfaring og utstyr... Siter
Gjest Anonymous Skrevet 21. juli 2003 Skrevet 21. juli 2003 Jeg registrerer at det hersker litt uenighet om hvor det høyeste punktet er på toppen, så jeg lurer på hvor luftig det luftige punktet er... Kan det sammenlignes med noe? Sørtoppene på Soleibotntind? Urdanostind? Søreggen på Urdanostind S2? Mjølkedalstind? Sjogholstind? Vesttoppen på Tverrbythornet? Jeg snudde på Urdanostind S-2 fra sør.... Planlegger tur dit, men er redd for å måtte snu under toppen! Siter
morten Skrevet 21. juli 2003 Skrevet 21. juli 2003 Du kan med god samvittighet huke av toppunktet på lista de dersom du ikke går hele eggen ut til toppunkt nr. 2. Var på Snøholtinden i går og studerte eggen nærmest i profil, og det virker helt klart som det første toppunktet er noe høyere. Det luftige punktet er et bittelite markert hakk i eggen, dvs. det blir en del smalere frem mot dette hakket. Jeg syntes det var skummelt da jeg var der, objektivt ville jeg kanskje sammenligne det litt med det vesle hakket før S2 på Uranossydryggen, med den lille forskjellen at det her er en del smalere den siste metern før hakket. Med en god dag og litt "akklimatisering" går det nok greit,,, Siter
Gjest Anonymous Skrevet 21. juli 2003 Skrevet 21. juli 2003 Takk, da vet jeg omtrent hva jeg har å gå til! Planlegger å følge cirka samme rute som du beskriver på din side... Siter
ods Skrevet 28. juli 2003 Skrevet 28. juli 2003 Hei Espen. Du har kanskje allerede gått turen. Hvis ikke er dette hvordan jeg opplevde den for noen år tilbake. Vi gikk opp fra Olavsbu og fulgte nordvestryggen til eggen reiste seg. Her vurderte vi som enklest å holde høyden et stykke ut i sydvestveggen. Så gikk vi rett opp (taubruk, grad 3-4) og kom opp på eggen like nordvest for det ytterste toppunktet. Smal, luftig egg bort til hovedtoppen, men uten bruk av tausikring. Greit videre ned i skaret mot øst-toppen og opp på denne. Ned sydøstover fra denne gikk vi ned uten bruk av tau. Her følger det en 10 cm bred egg som var morsom å ri bortover. Vi sikret heller ikke her, men eggen kan omgås på snøen nedenfor på nordøstsiden. Vi fortsatte et stykke sydøstover før vi greit gikk ned i Raudalen og tilbake til Olavsbu. God tur. Oddvar. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2003 Skrevet 14. august 2003 Det ble ikke Rauddalsegga, det ble istedet Slettmarkkpiggen. Dette var en fin topp krydret med en artig hyllepassasje (hammeren ned fra Kampen) og et spisst og morsomt toppunkt. Rauddalsegga får bli til neste år! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.