Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges nasjonalfjell (2. runde)


Erik

Norges nasjonalfjell?  

61 stemmer

  1. 1. Norges nasjonalfjell?

    • Snøhetta
      29
    • Stetind (Nordland)
      19
    • Store Skagastølstind
      14


Anbefalte innlegg

Annonse

Med våre 48 stemmer avgitt (av 1891 medlemmer) i runde 2 begynner dette å skurre i mitt hode.

Jeg trekker meg dermed ut fra avstemmingen og tar min stemme med meg, tilbake til STETIND :)

Den harde kjerne på Fjellforum kan ikke være reprasentiv for norges befolkning .

Dermed kan vi ikke kalle avstemmingen for nasjonal....

Vi kan derimot ta en avstemming blant medlemmene her på forumet. Den blir jeg med på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at denne tråden https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6444 om NRK's program om Stetind dukket oppe, begynner jeg å lure på hva som er fordelen med å være Nasjonaltoppen.

Jeg har en teori om at dere som stemmer på Storen er genuine entusiaster av fjellet, men vil dere virkelig ha all kommersen, faste bolter og oppstyret som følger med ved å være et nasjonalfjell?? Stetind derimot ligger ikke akkurat i et uberørt område men ved en vei (eller veien går gjennom fjellet), og heller ikke i en nasjonalpark. Snøhetta er allerede nedlastet med installasjoner på toppen, har disse stengene på vei opp, og nå skal vel også DNT ha en turistmaskin ved foten av fjellet. Jeg blir heller ikke overrasket om installasjonene blir fredet (!) slik de har blitt på Tronfjellet. Vi blir da aldri kvitt dem.

Det verste er at det vil komme "krav" om at vanlige folk må få lov til å komme på toppen av nasjonalfjellet. Et konkret eksempel for noen år siden var da fylkesmannen (eller departementet?)måtte til slutt gi etter for noen som ville til topps på Galdhøpiggen med en spesiallaget snøscooter/rullestol.

Antageligvis vil det komme krav om faste sikringer på Stetind (via ferratta), for ellers risikerer selv turvante fjellgåere å daue bare de skal på selve nasjonalfjellet.

Heldigvis er ingen av mine favoritt topper blant de som gjerne anses som kandidater. De får være i fred for faste sikringer, rødmaling, haugevis av harrye varder og andre inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da blir nasjonalfjellet Snøhetta - selv med den fæle linken og alt for kort å gå så lenge veien til Snøheim kan kjøres til nasjonalparkgrensen.

Du kan jo sikkert starte fra E6 hvis du synes veien inn til snøheim er så plagsom :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.