Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges nasjonalfjell (2. runde)


Erik

Norges nasjonalfjell?  

61 stemmer

  1. 1. Norges nasjonalfjell?

    • Snøhetta
      29
    • Stetind (Nordland)
      19
    • Store Skagastølstind
      14


Anbefalte innlegg

Selv om noen anser Reiseradioen som rette offentlig myndighet til å bestemme hva som skal være Norges nasjonalfjell, er selvfølgelig fjellforum.net det eneste sted et så vidt viktig spørsmål kan avgjøres.

Første valgomgang er nå avsluttet, men det var ingen som fikk rent flertall. Det var tre fjell som fikk mer enn 10 % av stemmene og som nå går videre.

Dersom ingen fjell får rent flertall etter 30 dager blir det en ny avstemning mellom de to fjellene som fikk flest stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktignok er 30 dager en evighet på nettet og man burde normalt kunne avholde en avstemning i løpet av noen få dager. Men det viste seg i forrige runde at 20-30 % av stemmene kom de 2 siste ukene. Det er åpenbart for mange trege folk her som ikke følger med på nettet på daglig basis. :wink::?

Så her er det bare å stemme og smøre seg med tålmodighet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt latterlig at Snøhetta leder bare pga. disse ordene fra en uvitende tulling på Eidsvoll, som aldri hadde sett hverken Stetind eller Storen. Snøhetta er den desidert minst interessante av disse toppene. Patetisk å stemme på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt latterlig at Snøhetta leder bare pga. disse ordene fra en uvitende tulling på Eidsvoll, som aldri hadde sett hverken Stetind eller Storen. Snøhetta er den desidert minst interessante av disse toppene. Patetisk å stemme på den.

Det er vel pga. at vi har forskjellige meninger at vi skal ha en avstemning ? eller ?

Uvitende tulling på Eidsvoll / Patetisk :lol:

Jeg har iallefall sett Snøhette og jeg synes det er kjempe bra at Snøhetta leder :?

Og disse ordene ?? er det TRO TIL DOVREFALLER du sikter til ?

Du tror vel ikke selv at det er grunnen til at det er snøhetta som leder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og disse ordene ?? er det TRO TIL DOVREFALLER du sikter til ?

Du tror vel ikke selv at det er grunnen til at det er snøhetta som leder ?

Viss du kikar gjennom tråden som var opptakta til heile denne landsomfattande avstemminga (https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6097) ser du at dei fleste som argumenterer for Snøhetta viser til Eidsvoll og 1814, så det er ikkje direkte utenkjeleg, for å seia det forsiktig, at der er ein ein samanheng.

Sjølv er eg usikker på kva rolle eit nasjonalfjell har. Er det eit fjell der ein kan ta med folk som er her på offisielle statsbesøk? Dersom det er tilfelle, stemmer eg på Stetind, og vonar at Harald og Sonja tek med seg George W. Bush dit neste gong han kjem. :lol:

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Viss du kikar gjennom tråden som var opptakta til heile denne landsomfattande avstemminga (https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6097) ser du at dei fleste som argumenterer for Snøhetta viser til Eidsvoll og 1814, så det er ikkje direkte utenkjeleg, for å seia det forsiktig, at der er ein ein samanheng.

Sjølv er eg usikker på kva rolle eit nasjonalfjell har. Er det eit fjell der ein kan ta med folk som er her på offisielle statsbesøk? Dersom det er tilfelle, stemmer eg på Stetind, og vonar at Harald og Sonja tek med seg George W. Bush dit neste gong han kjem. :lol:

E

Så utrolig kjempemorsomt.

Stetind er og blir "the ugliest mountain I ever saw".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nasjonalfjellet bør være et folkefjell der folk flest kan ha muligheten til å feire nasjonaldagen med sine flagg osv. Jeg kunne heller tenke meg å sett en avstemning der flere av disse fjellene er med. Hva de sa på Eidsvoll er ikke så jævla viktig i forhold til tilgjengeligheten og plasseringen i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøhette har fin plassering og lett fremkommelighet.

For de fleste den, der den ligger midt i landet.

Mitt i landet ..... :-):!: - Det er vel et sted mellom Mo i Rana (Nordland) og Grong i Nord Trøndelag, såvidt jeg kan se!

___________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt skjønn går riksforsamlingen i 1814 (under en viss tvil, men dog) foran selv Fjellforum.

Og da blir nasjonalfjellet Snøhetta - selv med den fæle linken og alt for kort å gå så lenge veien til Snøheim kan kjøres til nasjonalparkgrensen.

Mer begrunnelse:

http://www.dovrefjellradet.no/default.asp?WCI=ViewNews&WCE=214&DGI=127&Head=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gjort min plikt og stemt på Snøhetta. :?:

Snøhetta er etter min mening et veldig flott fjell - og det er jo også et digert fjell, et fjell som virkelig ruver over terrenget rundt. At det også er et av de høyeste fjellene i Norge kommer godt med, så da burde grunnlaget være i orden. Nå skal jeg være enig i at både Store Skagastølstind og Stetind er enda stiligere fjell enn Snøhetta, og Storen er jo til og med høyere, men disse toppenes utilgjengelighet for folk flest gjør at jeg ikke synes de passer som Norges "nasjonalfjell". Storen er et fjell en del nordmenn har kjennskap til, men hvor vel de færreste har vært, selv om den er populær hos klatrere. Og Stetind...den kan være så vakker den bare vil - og tiltrekkende for hardbarkede fjellfolk - men med sin fjerne beliggenhet så til de grader utenfor allfarvei oppe i Nord-Norge, og ubestigelighet for de aller fleste, synes jeg ikke denne toppen er noe godt "nasjonalfjell". Nei, da er Snøhetta bedre! Dette er et fjell som er oppnåelig for så godt som alle. For mange, inkludert meg selv, er denne toppen det første virkelig store fjellet de bestiger (den var min første 2000-metertopp, jeg var 6 år gammel). I tillegg synes den godt for alle som kjører E6 eller tar tog gjennom Sør-Norge. Hvor mange bilister har ikke kjørt oppover bakkene i Drivdalen eller opp fra Dombås, spent på snart å få se Snøhetta!? For meg er det like stort hver gang. :?:

Ja, og så var det de historiske greiene i tillegg, da. 1814, Grunnloven..."til Dovre faller". Nei, Snøhetta er det perfekte norske nasjonalfjell (bare fjern den styggedommen på toppen der først!)!

post-436-133474437322_thumb.jpg

post-436-133474437328_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt latterlig at Snøhetta leder bare pga. disse ordene fra en uvitende tulling på Eidsvoll, som aldri hadde sett hverken Stetind eller Storen. Snøhetta er den desidert minst interessante av disse toppene. Patetisk å stemme på den.

For meg må et nasjonalfjell ha litt mer enn bare looks. Det må bl.a. være oppnåelig for de aller fleste (jeg liker f.eks. dårlig at nasjonalfjellet kun er tilgjengelig for skarpklatrere) og ha en aura, sjarm. Storen er kanskje igjen litt for bortgjemt og vender sin flotteste side i den retningen den er vanskeligst/mest omstendelig tilgjengelig fra. Snøhetta er et flott massiv, og hvis jeg ser på Snøhetta som nasjonalfjellet, ville det for meg ikke bare vært hovedtoppen, men hele fjellet (Stetind er også hele fjellet, mens Storen på en måte bare er en topp på en rygg (selv om den er den høyeste). Å ta med hele ryggen/massivet her under begrepet Storen fungerer langt dårligere enn ved Snøhetta.)... Det er forresten utrolig flott på Snøhetta. Du burde ta deg en tur, Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke grunn god nok at et fjell er fint/tøft/dramatisk å se på for å bli kalt nasjonalfjell :?::?::?:

Hvorfor er fossekallen nasjonalfugl :?::?: Hvorfor er kjøttkaker nasjonalrett :?::?:

Spm 1: Nei, ikke for meg. For meg skulle det helst også være mulig som normal dødelig person å komme til topps.

Spm 2: Fordi den lever i landet hele året (ikke er trekkfugl), er hardfør og også finnes over nesten hele landet. Norsk som få andre fugler, så å si.

Spm 3: Fordi en hver mann i landet har råd til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et vondt ord om Grandis. Som nasjonalrett er den veldig mye bedre enn fylt grisemage eller hva pokker det er Skottene spiser. Franske snegler eller Britisk Fish and chips er liksom heller ikke det helt store. Belgierne spiser såvidt jeg vet østers og pommfritt eller noe slikt og det er heller ikke helt bra. Så har vi russisk rødbetsuppe og svenske kjøttbullar og ikke minst den klassiske polske hamburgeren som består av en kjøttkupong mellom to brødkuponger... I det internasjonale selskap er faktisk ikke Grandiosaen så ille.

Nasjonaltopp derimot... Hvorfor skal det være noe så ufattelig kjedelig som grushaugen på Dovrefjell. Selv i Nordmarka finnes det topper med dristigere profil enn den fæle røysa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med din stemme til Snehetten i denne konkurranse, anser jeg vårt vennskap som avsluttet, Julia. Ditt svik skal aldri glemmes.

Jeg har ikke avgitt stemme, Tom, bare argumentert for mitt syn på saken.

PS! Skrevet av Julia på en PC med Morten innlogget... Gå aldri fra din pc uten å logge deg av fjellforum er lærdommen her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.