Gjest fightingfalcon Skrevet 6. oktober 2019 Skrevet 6. oktober 2019 Hvilken type fuel bruker folk til primusene nå som vinteren kommer? Jeg er mest vant med gass, men har brukt primus powerfuel og colemanfuel da dette har vært det de har hatt på sportsbutikkene. Jeg ser folk handler både på biltema, felleskjøpet og bensinstasjon? Er alt dette 4 takts alkylatbensin, eller er det forskjeller? jeg prøvde å finne litt om det på forumet. Jeg leste at noen hadde dårlig erfaring med Cirkle K sin alkylatbensin. Prisforskjellen er jo betydelig mellom de forskjellige produsentene. Jeg ser at powerfuel kostet 119,- pr liter sammenlignet med biltema sin til 34,90,- ?! 😮 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 6. oktober 2019 Skrevet 6. oktober 2019 Til gamle primuser med gummipakninger som kan bli harde ved kontakt med bensin over tid bruker jeg parafin (optimus 111 og 111T). På moderne slangeprimuser som MSR Simmerlite og en gammel XGKII med stivt rør: 4-takt alkylatbensin. Siter
Gjest fightingfalcon Skrevet 6. oktober 2019 Skrevet 6. oktober 2019 har du en favorittleverandør av 4-takt alkylatbensin, eller er det hipp som happ? Siter
+Marius Engelsen Skrevet 6. oktober 2019 Skrevet 6. oktober 2019 fightingfalcon skrev (På 6.10.2019 den 16.27): har du en favorittleverandør av 4-takt alkylatbensin, eller er det hipp som happ? Ekspander Jeg regner med at disse er laget etter en standard, som gjør at maskinene de er laget for skal fungere som de skal, og dermed er trolig variasjonen lite eller ingen. Jeg tipper at mange merker kommer fra samme raffineri. Jeg har bare kjøpt på bensinstasjonen jeg. 3 Siter
+Sig Man Skrevet 6. oktober 2019 Skrevet 6. oktober 2019 Viktigste er at alkylaten ikke er gammel, ett år går greit, tre år gammel var ikke noe suksess.. mener å huske at FK mente at holdbarheten var 3mndr på åpnet flaske (nå er sikkert primusen mindre kravstor enn en forbrenningsmotor.. men..) Siter
tubbs Skrevet 6. oktober 2019 Skrevet 6. oktober 2019 Sig Man skrev (På 6.10.2019 den 20.53): .. mener å huske at FK mente at holdbarheten var 3mndr på åpnet flaske (nå er sikkert primusen mindre kravstor enn en forbrenningsmotor.. men..) Ekspander Høres litt rart ut da folk som selger gressklippere, snøfresere og motorsager anbefaler at man kjører litt på alkylatbensin og fyller opp tanken pga at den ikke forringes på samme måten som vanlig "pumpebensin" Kjenner mange som nettopp gjør dette og de er kvitt problemet med motorer som er vriene å starte etter lang tid uten å ha vært i bruk. 1 Siter
Bjørn J Skrevet 6. oktober 2019 Skrevet 6. oktober 2019 Sig Man skrev (På 6.10.2019 den 20.53): Viktigste er at alkylaten ikke er gammel, ett år går greit, tre år gammel var ikke noe suksess.. mener å huske at FK mente at holdbarheten var 3mndr på åpnet flaske (nå er sikkert primusen mindre kravstor enn en forbrenningsmotor.. men..) Ekspander Her er hva Aspen sier om sin alkylat: " Normalt kan Aspen alkylatbensin oppbevares i flere år uten at egenskapene forringes. Holdbarheten avtar imidlertid hvis man slurver med å skru igjen korken, lar dunken stå lenge i direkte sollys, eller hvis man på annen måte utsetter dunken for høye temperaturer. " 2 Siter
+Sig Man Skrevet 6. oktober 2019 Skrevet 6. oktober 2019 Jeg har nå sett forskjellen på «ny» og «gammel» bensin, både på motorsag og primus, og løser enkelt problemet med å sørge for rullering i lageret, og innkjøp fra plasser jeg også vet har rullering i lageret! Siter
Bingeline Skrevet 12. august 2020 Skrevet 12. august 2020 Sig Man skrev (På 6.10.2019 den 20.53): Viktigste er at alkylaten ikke er gammel, ett år går greit, tre år gammel var ikke noe suksess.. mener å huske at FK mente at holdbarheten var 3mndr på åpnet flaske (nå er sikkert primusen mindre kravstor enn en forbrenningsmotor.. men..) Ekspander Hø? Eg har berre årgangsbensin på brennarane våre, ingen av oss som hugsar kva tid alle den suppa blei kjøpt. Funkar som berre det, kva skulle eg eigentleg merke? Siter
Bjørnar Mo Skrevet 15. august 2020 Skrevet 15. august 2020 Det er til intern forbrenning i en motor, ikke ekstern forbrenning i en jetmotor som primusene våre lagringsegenskaper betyr noe særlig. Fossilbensin taper seg fortere da den inneholder mere flyktige stoffer og er mindre raffinert enn alkylatbensin som inneholder mere stabile stoffer. Hva væska blir lagra i spiller også en stor rolle. Permeasjon er noe du finner i de fleste stoffer, plast svetter mere enn feks. tretønner, som man bruker for å oksidere/redusere vin i. Glass og metall er å foretrekke, god gammaldags jerrykanne. Octane Stability: High Octane vs Low Octane Fuels Etter ei god stund får nok bensinen egenskaper som parafin, diesel har et oktantall på rundt 25. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 15. august 2020 Skrevet 15. august 2020 Bjørnar Mo skrev (På 15.8.2020 den 0.56): Etter ei god stund får nok bensinen egenskaper som parafin, diesel har et oktantall på rundt 25. Ekspander Alkylatbensin (ihvertfall den som er for 4-takt), er kjemisk mer lik på parafin enn bilbensin, faktisk. Siter
Hermansen Skrevet 16. august 2020 Skrevet 16. august 2020 Jeg har testet litt forskjellig 4-takt bensin. Jeg fikk ikke den til jula til å brenne like bra som biltema og felleskjøpet sin. Fikk periodevis litt gul flamme og litt blafring. Om det var rusk et eller annet sted eller noe med bensinen vet jeg naturligvis ikke. Men så det verken før julakanna og ikke etter. Nå bruker jeg stort sett bare biltema sin, billig og man får de i litersflasker. Siter
Bjørnar Mo Skrevet 16. august 2020 Skrevet 16. august 2020 Kjører du Østerdalen så ta med ei kanne og fyll parafin fra pumpe på Tynset, Circle-K eller Max oppi gata. Parafinparafin, ikke noe lampeolje, tennvæske, varmeolje eller annet parafinderivater. Når det er sagt så er lampeparafinen til Biltema gullegod, det er nafta, feedstocken de bruker til å lage bensin, parafin og annet. Eneste er at den er "tung", lite raffinert, og tåler dårlig å mikses om du har flasker med ymse skvetter, gelerer seg lett i blanding, men ellers som smør å fyre med. Ikke helt som coleman-fuel som også er nafta, men den er "lett". Siter
borgern Skrevet 17. august 2020 Skrevet 17. august 2020 Jeg testet den lampeparafinen til Biltema men synes den var tung å forvarme. Testet den på 111 og 111T. Virket som jeg trengte mer enn en kopp røsprit for at det skulle bli varmt nok. Synes tennveska de har fungerte mye bedre. På bensinbrennerne bruker jeg Kemetyl sin. Coop Obs hadde tilbud på 6 liter for kr 100. Siter
Bjørnar Mo Skrevet 21. oktober 2020 Skrevet 21. oktober 2020 "Billigere" alternativ til Coleman-fuel? Biltema Bremserens 53,- literen, XXL har Coleman til 79,- literen, snittprisen ellers er vel rundt 100,-. Nafta (petroleum) hydrogenbehandlet lett 100% ifølge datablad. Forvarming med bremserens: Brenner rent, lukter og soter ikke. Pen blå flamme. 3 Siter
eivind018 Skrevet 27. oktober 2020 Skrevet 27. oktober 2020 Randul Valle har en podkast episode om brensel til brennere 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.