Fotogubbe Skrevet 18. september 2019 Skrevet 18. september 2019 Noen som kjenner dette? https://www.hektapatur.no/sove-ute/telt/4-sesongs-telt/exped-orion-2 Synes det er lite informasjon og ut fra pris virker det hakket under extreme-versjonen Siter
+Marius Engelsen Skrevet 18. september 2019 Skrevet 18. september 2019 Fotogubbe skrev (På 18.9.2019 den 16.26): Noen som kjenner dette? https://www.hektapatur.no/sove-ute/telt/4-sesongs-telt/exped-orion-2 Synes det er lite informasjon og ut fra pris virker det hakket under extreme-versjonen Ekspander Er det vanlig utgave, laget av PU-duk? 🤷♂️ I våte forhold får man ett telt som ikke strekker seg, det er faktisk en fordel PU-behandlet polyesterdul har sammenlignet med silnylon. (Robens bruker vel også en duk som ikke strekker seg) Siter
Terka Skrevet 18. september 2019 Skrevet 18. september 2019 Specifications for Exped ORION II, Sand - 20 Years Celebration Edition: Rainfly: 40 D Ripstop Polyester, PU coated, 1500 mm water column, flame retardant (CPAI-84) Canopy: 20 D No-See-Um Mosquito Mesh Polyester, 30 D Ripstop Polyester, flame retardant (CPAI-84) Floor: 70 D Taffeta Nylon, PU coated, 10'000 mm water column, flame retardant (CPAI-84) Poles: DAC Featherlite NSL 10.25 mm TH72M Aluminum Spec på Orion Extreme: Rainfly: 40 D ripstop nylon, silicone coated 1'500 mm water column free from flame retardants Oeko-Tex 100 certified Canopy: 30 D ripstop nylon 15 D No-See-Um mosquito mesh nylon, 1500 mesh/square inch free from flame retardants Oeko-Tex 100 certified Floor: 70 D taffeta nylon, PU coated, factory seam taped 10'000 mm water column Oeko-Tex 100 certified Poles: TRX Airlite 9.1 mm 7001-T6 Aluminium acid-free anodizing Spec på "vanlig" Orion: Rainfly: 40 D ripstop nylon, PU coated, factory seam taped 1'500 mm water column free from flame retardants Oeko-Tex 100 certified Canopy: 30 D ripstop nylon 15 D No-See-Um mosquito mesh nylon, 1500 mesh/square inch free from flame retardants Oeko-Tex 100 certified Floor: 70 D taffeta nylon, PU coated, factory seam taped 10'000 mm water column Oeko-Tex 100 certified Poles: TRX Airlite 9.1 mm 7001-T6 Aluminium acid-free anodizing 1 Siter
Fotogubbe Skrevet 18. september 2019 Forfatter Skrevet 18. september 2019 Marius Engelsen skrev (På 18.9.2019 den 17.33): Er det vanlig utgave, laget av PU-duk? 🤷♂️ I våte forhold får man ett telt som ikke strekker seg, det er faktisk en fordel PU-behandlet polyesterdul har sammenlignet med silnylon. (Robens bruker vel også en duk som ikke strekker seg) Ekspander @Terka har svaret Siter
esphojo Skrevet 18. september 2019 Skrevet 18. september 2019 Var vel den PU-varianten som ble døpt Exped Orion Vestlandet eller noe slikt i en annen tråd her (et år og to tilbake). 1 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 19. september 2019 Skrevet 19. september 2019 Tror nok det står feil i spesifikasjonene @Terka har funnet. Jeg er ganske sikker på at vanlig Orion har PU belagt polyester, ikke nylon. Men det kan jo være feil - i så fall er det veldig rart 🤔 1 Siter
Terka Skrevet 19. september 2019 Skrevet 19. september 2019 Der var noen feil hos kilden der ja @Marius Engelsen. Stengene er også feil. Fra Expeds 2018 Workbook: - Orion - Orion Extreme - Orion UL 1 Siter
guffen2015 Skrevet 11. april 2020 Skrevet 11. april 2020 Vi er nå i beslutningsfasen på kjøpe eller ikke av Exped Orion 3 extreme. Kona er litt over gjennomsnittet opptatt av sikkerhet (det er nok jeg og); Det er naturligvis aktuelt å bruke primus inne og selv om veggene på Exped Orion 3 extreme er rimelig bratte vil ikke gassflammen være langt fra teltduken ved et uhell. Hva mener egentlig Exped med ? I tillegg vurderer jeg footprint dersom vi kjøper teltet; Fottprint består av samme materiale som bunnen i teltet og jeg kan ikke se at Exped sier noe om varmebestandighet på denne? (i motsetning til Helsport Reinsfjell Pro) Noen som har erfaring, kunnskap eller synspunkter? Siter
+Marius Engelsen Skrevet 12. april 2020 Skrevet 12. april 2020 Free from flame retardants betyr at duken ikke er satt inn med flammehemmende kjemikalier, slik som på fjellrevens telt. 1 Siter
Bjørn J Skrevet 12. april 2020 Skrevet 12. april 2020 Marius Engelsen skrev (På 12.4.2020 den 6.48): Free from flame retardants betyr at duken ikke er satt inn med flammehemmende kjemikalier, slik som på fjellrevens telt. Ekspander Og det synes jeg er bra. De fleste effektive flammehemmende kjemikaliene er sterke miljøgifter, og flere av dem er forbudt å bruke i f.eks. klær. Jeg tror noen er totalforbudt. De kan også gi en falsk trygghet, fordi forsøk viser at også telt med flammehemmere i stoffet brenner godt og raskt. Jeg synes Exped og Fjällräven skal ha ros for at de ikke bruker flammehemmere i teltene. Bruk alminnelig vett og forstand, unngå å fyre inne i teltet, og hvis man må pga. værforhold er det smart å fyre opp primusen ute, og ta den forsiktig inn i forteltet når den brenner pent. 2 Siter
guffen2015 Skrevet 12. april 2020 Skrevet 12. april 2020 (endret) Bjørn J skrev (På 12.4.2020 den 8.45): Og det synes jeg er bra. De fleste effektive flammehemmende kjemikaliene er sterke miljøgifter, og flere av dem er forbudt å bruke i f.eks. klær. Jeg tror noen er totalforbudt. De kan også gi en falsk trygghet, fordi forsøk viser at også telt med flammehemmere i stoffet brenner godt og raskt. Jeg synes Exped og Fjällräven skal ha ros for at de ikke bruker flammehemmere i teltene. Bruk alminnelig vett og forstand, unngå å fyre inne i teltet, og hvis man må pga. værforhold er det smart å fyre opp primusen ute, og ta den forsiktig inn i forteltet når den brenner pent. Ekspander Skjønner. Jeg forsøker å finne en skjærfjøl i plast (av hensyn til vekt og vannfasthet) for å lage ett opplegg som denne (bare stroppet fast): Ønsker den imidlertid så stor som ca. 25 cm bred og minimum 37 cm lang. Det vil skape litt avstand til gassflaska samt gi plass til kaffekoppen.Primus stove settet mitt gir bedre beskyttelse mot flammene enn en åpen gassbrenner som på bildet over. Endret 12. april 2020 av guffen2015 Siter
Terka Skrevet 12. april 2020 Skrevet 12. april 2020 Samme brenner og to forskjellige plater jeg bruker. Plastplata med "Norgesglass-strikker veier 136g, laget av en halv Ikea skjærefjøl. 1 Siter
Bjørn J Skrevet 12. april 2020 Skrevet 12. april 2020 guffen2015 skrev (På 11.4.2020 den 20.47): Kona er litt over gjennomsnittet opptatt av sikkerhet (det er nok jeg og); Det er naturligvis aktuelt å bruke primus inne og selv om veggene på Exped Orion 3 extreme er rimelig bratte vil ikke gassflammen være langt fra teltduken ved et uhell. Ekspander Hvis man absolutt skal fyre inne i teltet anser jeg gassbrennere som tryggere enn bensin- og parafinbrennere. Og gassbrennere med slange som tryggere enn toppmonterte brennere (de velter lett). En slangebrenner der selve gassbrenneren er festet til en plate er stabilt. Sett brenneren midt i teltet, og rydd unna klær og soveposer. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.