Gå til innhold
  • Bli medlem

Tour Velleseter


Okv

Anbefalte innlegg

Endelig en ny tur, med potensiale for mye spetakkel og morro!

Og det vart det, starta med å forsove oss minst 1.5 time, og somla så bort resten av dagen på klatring i lausblokker og på måssågrodde sva, og roting på oppsprukne blåis-breer.

Planen var å gå hele runden rundt Vellesteregga, fra Gullmordalen, om Gullmorhornet, Vellesterhornet, Bjønnatanna, så ned breen, og avslutte ned Storbreskaret.

Og det gjorde vi.

Denne turen viser seg å være tildels strabasiøs så sent på året, det anbefales å komme seg avgårde i rett tid i hvertfall.

Fra Gullmorhornet og til du er nede fra Storbreskaret er det i grunnen noe å bryne seg på stort sett hele veien.

Klar for tur:

MotVelleseterhornet.jpg

På Gullmorhornet:

GullmorhornetVardebilde.jpg

Klatringa opp mot Vellesterhornet, typisk sunnmørsklyving med innslag av måsså og gras:

LittKlatringMaTil.jpg

På Vellesterhornet:

AndreasPaVelleseterhornet.jpg

På Bjønnatanna:

PaBjonnatannaNoVaNFornoyd.jpg

Her skal vi ned breen, ser greit ut, men lurer på om det er sprekker rett over kanten..

UtsynMotForsteBrepassering.jpg

..ja, det var det!

BreenMotBjonnatanna.jpg

Omsider på toppen av Storbreskaret:

StorbreskaretMotBjonnatanna.jpg

StorbreskaretHerskalViNed.jpg

..og nede:

Storbreskaret.jpg

Bekkmortnan.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sprek tur. Har ikke gått Gullmorhornet-Velleseterhorn selv, men vet om folk som har gått her uten sikring. Sikret dere fordi det var vått, eller fordi det var utsatt?

Morenegrusen ved Grøtdalsbreen er noe av det mest utrivelige jeg har gått i noen gang. Definitivt et område for vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprek tur. Har ikke gått Gullmorhornet-Velleseterhorn selv, men vet om folk som har gått her uten sikring.

Jeg har gått begge disse ryggene, Gullmorhornet er grei klyving bare man finner rette veien. Velleseterhornet, ruta gir seg selv når man går mot toppen.... Svapartier i nedre del er lumske og utsatte, en hammer gjør at man blir tvunget litt ut på svaene for å komme seg videre (hvis en ikke klatrer hammeren). Det var knusktørt når jeg gikk der for 9 år siden, skoene bør ha god friksjon... Ellers er det ganske luftig og fint til å begynne med :) Jeg backa forresten ut på et forsøk på Velleseterhornet (samme rute) for en ca 4-5 år siden... også da uten annet enn friksjonsgode støvler beina og fornuft i sekken.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, problemet er akkurat den passasjen rundt den håmmårn.

Nå rant det vatn utover hele svaet rundt kanten, på en jord og moseblanding, skulle vi gått forbi der måtte vi klatret teknisk tror jeg.

Vi klatret i stedet rett opp og omgikk dermed denne passasjen i overkant, med utstyr og en Andreas i andre enden av tauet er det plutselig mange muligheter som åpner seg.

Ellers så er det min mening at passering av denne håmmårn er veldig utsatt, det er ikke veldig luftig eller bratt, men reiser man ivei er det flere hundre meter før det stopper; konsekvenstenking.

I går kveld tok jeg fram notatene mine fra forgangne tider for å se hva jeg hadde skrevet om denne passasjen; jeg har nemlig vært der før, alene, jeg hadde med tau og utstyr da også, jeg brukte det bare akkurat rundt den sleipe kanten, resten er greit fordi det er gode tak og relativt fast fjell, ingen grunn til å ramle ned. I boka stod det:

"Lett fra Barstadflåna bort ryggen mot vest, luftig siste biten, så ut mot venstre rundt hammeren, 2, utsatt."

Ellers så er turen lengre enn man først antar, ikke så veldig strevsom, men det er noe å bryne seg på hele veien, og man må skjerpe seg stort sett hele veien fra Gullmorbrekka til man er nede fra Storbreskaret.

Andreas som var med er veldig godt hendt og i god form, på is er han mye bedre enn meg, når han gikk først nedover brefallene så gikk jeg nesten på hodet etter flere ganger fordi han går fortere på isen.

Og jeg er helt enig i at dette området er mye finere om vinteren; her finner man ville fjell og flotte nedkjøringer for enhver smak.

Og på ski så dundrer man ned breene der man om sommeren stabber seg klomsete nedover på stegjern.

Så det spørs om det ikke må bli mai-tur på Vellesetra igjen til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det spørs om det ikke må bli mai-tur på Vellesetra igjen til våren.

Fantastisk område å gå på ski i, "problemet" med Storbreskaret, som vi fikk oppleve i fjor vår, er at det er østvendt. Det betyr at føret ned på ettermiddagen fort blir skorpe.. Starter man tidlig og tar nedkjøringen senest i 12-13 tiden, så kan det der i mot bli bra :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.