Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Brekketind (1578), "back to my roots"

Svein

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg sang litt "going back to my roots" i går... :lol:

Avataren min (til venstre) viser Brekketinden/store Brekketind fra sør. Jeg og Oddis tok turen til toppen i går, vi gikk ei rute via Gullmorbreen - samme rute som jeg har gått flere ganger tidligere. Vi pakket med oss litt utstyr for klatring, just in case.

Vi starter kl.9 fra Brunstad og følger traktorveien til Vellesætra. Det er mye skyer på himmelen, inn i mellom ser vi også litt sol. Stien innover Velleseterdalen er T-merket, "oppfrisket" for året med godt synlige merker. Stien er forøvrig velgått i seg selv, hele veien innover dalen og opp Gullmorbrekka mot Gullmordalen. Majestetiske og ville fjell omkranser oss, bak ruver Velleseteregga og foran oss på venstre hånd går egga tagg i tagg i tagg i tagg (osv) sørover mot Brunstadhornet (1524). Vinden tiltar litt i Gullmordalen, såpass at det blir raskt kaldt når vi stopper opp for å innta litt formiddagsmat.

Maten er fortært, kroppen litt kaldere og topplysten enda større. Vi følger østsida av Gullmordalsvatnet siden vannhøyden er såpass høy at vestsiden ville innebære noe klyving i første del. Østsiden er også T-merket, dette er ruta mellom Vellesætra og Patchellhytta over Geitskaret. Et snøfelt har solid blåis og noen skumle "bruer" (elv går under), så vi går rundt dette. Noen regndråper har allerede vært i luften, men heldigvis ble det bare noen.

Gullmorbreen - sprekker

Denne nordøstlige delen av Gullmorbreen har en bakke opp til et høydedrag, det pleier å komme noen små sprekker i øvre del her. Men i år var disse sprekkene opp til 2-3m brede og 5-6m dype. Jeg gikk her i slutten av oktober 2004, og "spaserte" over sprekkene som var ca 1-1,5m dype og max 0,5m brede.... Vi går et par hundre meter østover og kommer oss rundt sprekkene. Fra høydedraget ser vi også langsgående sprekker på vei mot Geitskaret, på den flate delen av breen. Vi går ikke denne veien, men konstaterer at breen er noe annerledes enn hva den "normalt" er. Det er lite igjen av snøtunga opp til Geitskaret, men her kan man også gå opp litt nærmere Brekketindane og klyve litt på bergnabbene...

Brekketinden (1578)

Toppen ser litt rotete ut fra denne kanten, bratte renner langs hele massivet ender i Gullmorbreen - som for anledningen er full av steinblokker, grus og morene fra ras i fjellsida. Vi blinker ut den riktige renna og legger igjen breutstyret nederst i renna. De første 2/3 av renna er enkle, men det er mye løsgods. I øvre del møter vi et par "trappetrinn" som krever litt ekstra oppmerksomhet, på et sted "roter" jeg oss opp litt feil i håp om å unngå den ene trappa. Men det blir retur og nytt forsøk opp. Her finner vi en passelig nabb som gir mulig rappellfeste på returen (har kun med 30m tau, så...). Renna er litt brattere lengst oppe, vi ender opp i "hakket" øst for toppen. Enkle hyller følges ut mot høyre og vi møter "trakket" som kommer fra Brekketindbreen. Snøtunga opp fra breen er heeelt vekk, igjen ligger bare svaene... Det var også overraskende...

Passasjen videre til topps er langt mindre utsatt en jeg husker fra tidligere, så vi klyver greit opp uten noe dikkedarier.

På toppen venter tåkeskyer og null sikt. Men det tar ikke lenge før det åpner seg litt her og der, vi får sett en del men ikke for mye. I toppboka teller vi et par-tre håndfuller med navn fra folk som har vært der hittil i 2006, så her blir man ikke akkurat nedrent... På returen går det enklere enn vi "fryktet", så det blir med at vi klyver ned igjen uten å bruke tau. Over Gullmorbreen omgår vi sprekkområdene på returen ved å gå ned langs ryggen på venstre side når man står på høydedraget midt på breen. 9,5 timer etter start ankommer vi Brunstad, røttene er frisket opp :D

Bilder og mer tekst:

http://www.fjellinordvest.net/content/view/50/31/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brekketinden er nok Sunnmøres beste fjell, den har bre og klyving og til og med klatring hvis man ønsker det, og alle ruter til topps er 'artie.'

Satt i går på Velleseterhornet og såg bort, og da var det skydotter som hang akkurat nedpå toppen, mens vi som var på Velleseteregga hadde klarvær og til og med litt sol også midt på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brekketinden er nok Sunnmøres beste fjell,...

Hvorfor tror du jeg har den som avatar... :)

Satt i går på Velleseterhornet og såg bort, og da var det skydotter som hang akkurat nedpå toppen, mens vi som var på Velleseteregga hadde klarvær og til og med litt sol også midt på dagen.

Ja, da var vi på toppen. Den var stort sett skyfri forut og etter toppbesøket.... :lol:

Var dere på toppen av Gullmorbrekka sånn litt over 11 ?? Såg noen som var hakk i hæl på oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en glimrende tur Svein. Hadde nok ikke kommet på å gått på denne toppen i helgen hadde det ikke vært for deg.

Jeg hadde aldri vært i dette området før og det svarte virkelig til forventningene. Sjelden har jeg sett så mye villskap rundt meg.

Når jeg ser tilbake på turen opp renna var det på mange måter en perfekt avslutning på en fantastisk tur. Syns faktisk det ene punktet nede i renna var værre enn "klatrepunktet" helt oppunder toppen. Men med list og lempe gikk det jo greit.

Det var maks uflaks at skyene skulle komme akkurat da vi var på toppen, men det gjorde det hele litt spennende også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dere på toppen av Gullmorbrekka sånn litt over 11 ?? Såg noen som var hakk i hæl på oss...

Ja, omtrent da, vi startet vel rundt 10:30 fra Vellesetra, så det stemmer bra, men de du så var nok en bøling DNT-ere som gikk før oss.

Hø.. klokka 10:30 skal man være NEDE fra Gullmorhornet på denne turen.. minst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.